Tuesday, November 18, 2008

Η «Λόρνα» χαμογελά στη Θεσσαλονίκη

Φωτογραφία


Φωτογραφία

Οι βέλγοι σκηνοθέτες Ζαν-Πιερ (αριστερά) και Λυκ Νταρντέν φιλούν την πρωταγωνίστρια της ταινίας τους «Η σιωπή της Λόρνα» Αρτα Ντομπρόσι σε συνέντευξη Τύπου στις Κάννες τον περασμένο Μάιο. Η ηθοποιός από την Πρίστινα υποχρεώθηκε να μάθει γαλλικά για να παίξει τη Λόρνα και δηλώνει από τη Θεσσαλονίκη ότι απολαμβάνει την επιτυχία της. ΑΡ/LΙΟΝΕL CΙRΟΝΝΕΑU
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Η πρεμιέρα του «W.» παρουσία του σκηνοθέτη Ολιβερ Στόουν, που αφίχθη στη Θεσσαλονίκη χθες το μεσημέρι, είναι το γεγονός των τελευταίων ημερών στο φεστιβάλ το οποίο σήμερα διανύει την πέμπτη ημέρα διεξαγωγής του. Σατιρική ματιά πάνω στον νυν πρόεδρο των ΗΠΑ Τζορτζ Μπους ( Τζος Μπρόλιν ), η ταινία θα προβληθεί την ερχόμενη Τετάρτη στο Ολύμπιον παρουσία του σκηνοθέτη, ο οποίος αύριο θα δώσει masterclass στο Λιμάνι. Την ερχόμενη εβδομάδα θα προβληθεί εμπορικά στις αίθουσες.

Προς το παρόν η «Σιωπή της Λόρνα» των βέλγων αδελφών Ζαν-Πιερ και Λυκ Νταρντέν είναι μία από τις ταινίες που έχουν κλέψει τις καρδιές των περισσότερων θεατών, συζητιέται ακόμη και όλα δείχνουν ότι θα κάνει καλή καριέρα στις αίθουσες όπου θα προβληθεί τον ερχόμενο Δεκέμβριο. Η ταινία, που έκανε πρεμιέρα στο περασμένο Φεστιβάλ των Καννών, αφηγείται το δραματικό αλλά όχι καταθλιπτικό χρονικό μιας αλβανής μετανάστριας στο Βέλγιο όπου γίνεται συνεργός σε ένα διαβολικό σχέδιο για λογαριασμό ενός μαφιόζου.

Η ηθοποιός που υποδύεται τη Λόρνα είναι μια μικρή αποκάλυψη. Ονομάζεται Αρτα Ντομπρόσι και ανήκει στις πιο ευχάριστες παρουσίες του φεστιβάλ. Διαρκώς χαμογελαστή, δείχνει το άκρως αντίθετο από τη μουντή εικόνα της στην ταινία, όπου δεν χαμογελά καθόλου.

Της λέω πόσο όμορφο είναι να βλέπει κανείς τα... δόντια της. Σκάει στα γέλια. « Αυτό να το βάλετε στον τίτλο! » λέει. Είναι μια πραγματικά πολύ ευχάριστη κοπέλα.
  • Φανατική φιλόζωη
Η χαλαρή κουβέντα μας αρχίζει σε «υγιεινό πλαίσιο». Μασουλάει ένα ξινόμηλο. Δίπλα έχει έτοιμο και το μανταρίνι. Μιλώντας μαθαίνω ότι δεν φοράει ποτέ δερμάτινα είδη επειδή είναι φανατικά φιλόζωη. «Πάντοτε έχω πρόβλημα στο να βρω παπούτσια γιατί όταν ρωτώ αν είναι δερμάτινα, μου λένε για να με πείσουν, ότι είναι 100% δέρμα και εγώ φεύγω μακριά!».

Η Ντομπρόσι γεννήθηκε το 1979 στην Πρίστινα, πρωτεύουσα του Κοσσυφοπεδίου. Η ηθοποιία υπήρξε το πάθος της από πολύ μικρή ηλικία. Προτού παίξει για λογαριασμό των Νταρντέν είχε κάνει τρεις ακόμη κινηματογραφικές εμφανίσεις και πάρα πολλά θεατρικά. Από το θέατρο άλλωστε την ανακάλυψε ένας από τους βοηθούς των Νταρντέν και την κάλεσε στο Βέλγιο για να δώσει οντισιόν ανάμεσα σε δεκάδες ηθοποιούς.

«Δεν ήξερα ούτε το merci στα γαλλικά» λέει. Όταν αργότερα την ειδοποίησαν στο Σαράγεβο όπου βρισκόταν, ότι πήρε τον ρόλο, τα έχασε: «Μου ζήτησαν δύο πράγματα. Να κόψω τα μαλλιά μου και να μάθω γαλλικά. Το πρώτο ήταν εύκολο. Το δεύτερο όχι». Άρχισε εντατικά μαθήματα ώστε να είναι έτοιμη για την ταινία. Οκτώ ώρες καθημερινά επί δύο εβδομάδες. Και έμαθε. «Ένα από τα μεγαλύτερα κομπλιμέντα που πήρα για την ταινία ήταν ότι όλοι νόμιζαν ότι ήξερα από πριν γαλλικά!». Η επιτυχία της Λόρνα άνοιξε πολλές πόρτες στην Ντομπρόσι. Βρίσκεται διαρκώς στον δρόμο για την προώθηση της ταινίας: Ευρώπη, Ιαπωνία, Αμερική. «Βρίσκομαι ακόμη στην αρχή» λέει ξεφλουδίζοντας το μανταρίνι. «Αλλά τουλάχιστον το απολαμβάνω!».
  • Ασε το κακό να μπει
Φωτογραφία
Ο μικρός Κάρε Χέντερμπραντ σε σκηνή από το μοντέρνο θρίλερ του Σουηδού Τόμας Αλφρεντσον «Ασε το κακό να μπει»
Πέρυσι μια ταινία από την Ισπανία, το «Ορφανοτροφείο» του Χουάν Αντόνιο Μπαγιονά, ήταν το θρίλερ που κατάφερε να δημιουργήσει τόσο καλό κλίμα γύρω του στη Θεσσαλονίκη, ώστε αργότερα να συνοδευτεί από εξαιρετική εισπρακτική πορεία στην εμπορική διανομή του στις αίθουσες. Όλα δείχνουν ότι εφέτος είναι η χρονιά του «Άσε το κακό να μπει» («Let the right one in»). Η σουηδική ταινία του Τόμας Αλφρεντσον είναι ένα μοντέρνο θρίλερ που πρωτότυπα και ευφάνταστα αναπαράγει τον θρύλο των βρικολάκων, τοποθετώντας τον στη Σουηδία του 1981. Τρομακτική, μακάβρια αλλά και χιουμοριστική, η ταινία είναι στην πραγματικότητα ένα εφηβικό love story ανάμεσα σε ένα εσωστρεφές, μοναχικό αγόρι και στη 12χρονη γειτόνισσά του που είναι βρικόλακας. Η ταινία έχει αποσπάσει εγκωμιαστικές κριτικές σε όλα τα μέρη όπου έχει προβληθεί, ενώ ήδη συζητιέται το ενδεχόμενο μιας αμερικανικής ανακατασκευής της.
  • ΠΡΟΣΩΠΟ: ΧΑΡΙ ΖΑΜΠΑΡΛΟΥΚΟΣ
«Όλα έχουν σχέση με το ανθρώπινο στοιχείο - ακόμη και η φωτογραφία»

Φωτογραφία
Ο ελληνοκύπριος διευθυντής φωτογραφίας του «Sleuth» και του «Μamma mia!» Χάρι Ζαμπαρλούκος σε στιγμιότυπο από το masterclass που έδωσε στη Θεσσαλονίκη
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/Β. ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ
Στα 38 του ο Ελληνοκύπριος Χάρι Ζαμπαρλούκος, που επισκέφθηκε τη Θεσσαλονίκη για να παραχωρήσει ένα masterclass, είναι ένας από τους σταθερά ανερχόμενους διευθυντές φωτογραφίες του κινηματογράφου, με πιο πρόσφατη επιτυχία τη «Μamma mia!». Γεννημένος το 1970 στη Λευκωσία, μεγάλωσε στο Ντουμπάι όπου ο πολιτικός μηχανικός πατέρας του πήγε για να εργαστεί. Επέστρεψε στην Κύπρο 11 χρόνων και αρκετά αργότερα σπούδασε ζωγραφική στο St. Μartin΄s School of Αrts του Λονδίνου.

«Από μικρός βρισκόμουν διαρκώς στους σκοτεινούς θαλάμους, αλλά αυτό για μένα ήταν μέρος της ζωγραφικής που στην πραγματικότητα με ενδιέφερε» μας είπε την περασμένη Κυριακή. Στο St. Μartin΄s μυήθηκε στον κινηματογράφο αλλά σε αντίθεση με τους περισσότερους συμφοιτητές του τον ενδιέφερε η φωτογραφία και όχι η σκηνοθεσία. Πήρε υποτροφία για το Αmerican Film Ιnstitute, εργάστηκε ως παιδί για όλες τις δουλειές στον «Φρανκενστάιν» του Κένεθ Μπράνα και η γνωριμία του με τον σπουδαίο διευθυντή φωτογραφίας Κόνραντ Χολ τον βοήθησε να εξελιχθεί περισσότερο. Η πρώτη γνωστή ταινία που υπέγραψε ήταν το «Sleuth», επίσης του Μπράνα. Η φωνή του τρέμει από σεβασμό στην ανάμνηση της επίσκεψης του Χάρολντ Πίντερ σε αναπηρικό καροτσάκι στα γυρίσματα του «Sleuth».

Σήμερα ζει στο Λονδίνο για να διατηρεί στενές επαφές με την πατρίδα του. Αυτή την περίοδο εργάζεται σε διαφημίσεις και περιμένει την επόμενη ταινία.

«Αν έχω μάθει ένα πράγμα ως διευθυντής φωτογραφίας είναι ότι για την επιτυχία μιας ταινίας σημασία έχει η έμφαση που θα δώσεις στο ανθρώπινο στοιχείο. Η επιτυχία του “Μamma Μia!”, για παράδειγμα, δεν οφείλεται στη μουσική ούτε στα σκηνικά. Οφείλεται στο ανθρώπινο στοιχείο που έβγαζαν τα τραγούδια του Μπένι και του Μπιοργκ μιλώντας για την προσωπική ζωή τους.Το προσωπικό στοιχείο θα το βρεις ακόμη και στον φωτισμό γιατί το φως, όσο αόριστο και αν είναι,αποτελεί μέρος της καθημερινότητάς μας».

ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ

▅ Χωρίς προβλήματα πραγματοποιήθηκε εφέτος η τελετή έναρξης του φεστιβάλ και αυτό επειδή οι προσκλήσεις ήταν αριθμημένες. Δόξα τω Θεώ, όλοι κάποια στιγμή μαθαίνουν!

▅ Αλλη μία έξυπνη κίνηση του φεστιβάλ εφέτος είναι να επιτρέπει στους φοιτητές δωρεάν είσοδο στις αίθουσες αν υπάρχουν κενές θέσεις πριν από την έναρξη της ταινίας. Με αυτόν τον τρόπο, βέβαια, η αίθουσα δείχνει πάντοτε γεμάτη.

▅ Παραλείψεις και λαθάκια παρατηρήθηκαν στο τεύχος του «Variety» που έχει κάνει πολυσέλιδο αφιέρωμα στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ταινία λήξης αναφέρεται η «Σκόνη του χρόνου» του Θόδωρου Αγγελόπουλου και όχι το «Frost/ Νixon» του Ρον Χάουαρντ , ενώ το όνομα του Ολιβερ Στόουν δεν αναφέρεται πουθενά στους προσκεκλημένους.

No comments: