Το φεστιβάλ οδεύει προς το τέλος του με κέφι, ενώ ο Μ. Λιάπης ανεβαίνει στη Θεσσαλονίκη με ολίγη από... νόμο
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΡΟΥΖΑΚΗ
Ο Ολιβερ Στόουν επέστρεψε εκστασιασμένος από την επίσκεψή του στη Βεργίνα (σκηνοθέτης του «Μεγάλου Αλέξανδρου» γαρ), ενώ καταχειροκροτούμενος ανέβηκε και στη σκηνή την ώρα που ο μπασίστας και εσχάτως αγρότης, όπως δηλώνει, Εμίρ Κουστουρίτσα έπαιζε με την μπάντα του.
Ολιβερ Στόουν, Εμίρ Κουστουρίτσα μαζί πάνω στη σκηνή, στη διάρκεια της συναυλίας του δεύτερου με τη «Νο Smoking Band» |
Το 49ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης δεν έχει μόνο χολιγουντιανή λάμψη και βαλκάνιες ροκιές. Ούτε δείχνει να ελαττώνει ταχύτητα καθώς πλησιάζει η λήξη του. Το επόμενο τριήμερο προβλέπεται... καταιγιστικό. Ο βραβευμένος με δύο Οσκαρ («Brokeback Mountain» και «Βαβέλ») συνθέτης Γουστάβο Σανταολάγια και ο σκηνοθέτης Μάνος Ζαχαρίας έχουν το λόγο σήμερα στα master class. Η αυριανή μέρα είναι αφιερωμένη εξ ολοκλήρου στον Θόδωρο Αγγελόπουλο και στην παγκόσμια πρώτη της νέας του ταινίας «Η σκόνη του χρόνου» («Ολύμπιον» στις 10 μ.μ.) Ο κορυφαίος Ελληνας σκηνοθέτης θα μιλήσει για την ταινία του και ένας από τους πρωταγωνιστές της, ο Γουίλεμ Νταφόε, θα παραδώσει master class. Η Κυριακή ανήκει στον βραβευμένο με Οσκαρ («Λαβύρινθο του Πάνα» του Ντελ Τόρο) Μεξικανό διευθυντή φωτογραφίας Γκιγέρμο Ναβάρο.
Στις φεστιβαλικές μέρες που διανύουμε η αισιοδοξία, συνδεδεμένη κυρίως με κάποιες φωτεινές ταινίες και προσωπικότητες, εναλλάσσεται με την διάψευση ποικίλων προσδοκιών.
Η «άνοιξη» του σύγχρονου τουρκικού σινεμά, το μέλλον που υπόσχεται ο ρουμανικός κινηματογράφος, οι παρουσίες και οι ταινίες του αναγεννησιακού Τακέσι Κιτάνο, του ουμανιστή Λικ Νταρντέν και του βιωματικού, εξαίρετου κινηματογραφιστή Τέρενς Ντέιβις ανήκουν στις δυνατές στιγμές της φετινής διοργάνωσης.
Στις φεστιβαλικές μέρες που διανύουμε η αισιοδοξία, συνδεδεμένη κυρίως με κάποιες φωτεινές ταινίες και προσωπικότητες, εναλλάσσεται με την διάψευση ποικίλων προσδοκιών.
Η «άνοιξη» του σύγχρονου τουρκικού σινεμά, το μέλλον που υπόσχεται ο ρουμανικός κινηματογράφος, οι παρουσίες και οι ταινίες του αναγεννησιακού Τακέσι Κιτάνο, του ουμανιστή Λικ Νταρντέν και του βιωματικού, εξαίρετου κινηματογραφιστή Τέρενς Ντέιβις ανήκουν στις δυνατές στιγμές της φετινής διοργάνωσης.
«Η θρησκεία είναι ένα τεράστιο ψέμα», είπε στο μάστερ κλας του ο κορυφαίος Βρετανός σκηνοθέτης Τέρενς Ντέιβις, ομοφυλόφιλος γιος οικογένειας καθολικών Ιρλανδών |
Σε χθεσινό master class ο Τέρενς Ντέιβις, ομοφυλόφιλος γιος μιας οικογένειας καθολικών Ιρλανδών, μας περιέγραφε τη στιγμή που μέσα στην εκκλησία διαπίστωσε ότι η θρησκεία είναι ένα τεράστιο ψέμα. Το κενό της θρησκευτικής πίστης καλύφθηκε, όμως, τάχιστα από την τέχνη: «Σε μερικούς μήνες είχα διαβάσει όλο τον Σέξπιρ και όλη την Εμιλι Μπροντέ», είπε.
Τα θρησκευτικά ζητήματα δεν απασχολούν τον ελληνικό κινηματογραφικό κόσμο. Εχει άλλα δικά του, χρόνια, προβλήματα. Στη χθεσινή συνέντευξη της ΠΕΚΚ, ο πρόεδρός της Ανδρέας Τύρος αποδοκίμασε τις επιθέσεις και απειλές εναντίον των μελών της Ενωσης Κριτικών «απ' όπου κι αν προέρχονται, σωματεία, φυσικά πρόσωπα ή εταιρείες διανομής -παραγωγής». Και υπογράμμισε την ανακολουθία του ΥΠΠΟ σε σχέση με την κινηματογραφική πολιτική. Αναφερόταν και στις υποσχέσεις του υπουργού Πολιτισμού Μιχάλη Λιάπη που διαβεβαίωνε ότι θα παρουσίαζε στο φεστιβάλ ολοκληρωμένο το ανανεωμένο νομοθετικό πλαίσιο για τον κινηματογράφο. Οπως μαθαίνουμε, όμως, θα δώσει απλώς «κάποιο στίγμα» του τη Δευτέρα στη λαμπερή βραδιά της απονομής των Κρατικών Βραβείων.
Σύμφωνα πάλι με πληροφορίες, μία από τις προτάσεις της Επιτροπής Γαβρά, που θα απουσιάζει εντελώς από το νέο νομοθετικό πλαίσιο θα είναι εκείνη για τη δημιουργία Ινστιτούτου Σεναρίου. Αν ο υπουργός παρακολουθούσε συστηματικά ελληνικές ταινίες μάλλον θα άλλαζε γρήγορα άποψη.
Τη σκηνοθεσία στην τελετή απονομής των Κρατικών θα συντονίζει ο Αγγελος Φραντζής -δηλαδή τον Ιεροκλή Μιχαηλίδη στην παρουσίαση και τους εικαστικούς-περφόρμερ «Erasers», αντισυμβατική νότα της βραδιάς. Εξίσου αντισυμβατική και η άνεση την οποία επέδειξαν 9 από τα 50 μέλη της Κριτικής Επιτροπής των Κρατικών Βραβείων. Για διάφορους λόγους το καθένα... στην πορεία εξαφανίστηκαν. Μικρό το κακό, θα μας πείτε, αλλά καιρός δεν είναι πια να... τελειώνουν τέτοια βραβεία;
Τα θρησκευτικά ζητήματα δεν απασχολούν τον ελληνικό κινηματογραφικό κόσμο. Εχει άλλα δικά του, χρόνια, προβλήματα. Στη χθεσινή συνέντευξη της ΠΕΚΚ, ο πρόεδρός της Ανδρέας Τύρος αποδοκίμασε τις επιθέσεις και απειλές εναντίον των μελών της Ενωσης Κριτικών «απ' όπου κι αν προέρχονται, σωματεία, φυσικά πρόσωπα ή εταιρείες διανομής -παραγωγής». Και υπογράμμισε την ανακολουθία του ΥΠΠΟ σε σχέση με την κινηματογραφική πολιτική. Αναφερόταν και στις υποσχέσεις του υπουργού Πολιτισμού Μιχάλη Λιάπη που διαβεβαίωνε ότι θα παρουσίαζε στο φεστιβάλ ολοκληρωμένο το ανανεωμένο νομοθετικό πλαίσιο για τον κινηματογράφο. Οπως μαθαίνουμε, όμως, θα δώσει απλώς «κάποιο στίγμα» του τη Δευτέρα στη λαμπερή βραδιά της απονομής των Κρατικών Βραβείων.
Σύμφωνα πάλι με πληροφορίες, μία από τις προτάσεις της Επιτροπής Γαβρά, που θα απουσιάζει εντελώς από το νέο νομοθετικό πλαίσιο θα είναι εκείνη για τη δημιουργία Ινστιτούτου Σεναρίου. Αν ο υπουργός παρακολουθούσε συστηματικά ελληνικές ταινίες μάλλον θα άλλαζε γρήγορα άποψη.
Τη σκηνοθεσία στην τελετή απονομής των Κρατικών θα συντονίζει ο Αγγελος Φραντζής -δηλαδή τον Ιεροκλή Μιχαηλίδη στην παρουσίαση και τους εικαστικούς-περφόρμερ «Erasers», αντισυμβατική νότα της βραδιάς. Εξίσου αντισυμβατική και η άνεση την οποία επέδειξαν 9 από τα 50 μέλη της Κριτικής Επιτροπής των Κρατικών Βραβείων. Για διάφορους λόγους το καθένα... στην πορεία εξαφανίστηκαν. Μικρό το κακό, θα μας πείτε, αλλά καιρός δεν είναι πια να... τελειώνουν τέτοια βραβεία;
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 21/11/2008
No comments:
Post a Comment