Του ΒΑΓΓΕΛΗ ΒΑΓΓΕΛΑΤΟΥ
Ένας από τους μεγάλους εκπροσώπους του ευρωπαϊκού σινεμά δημιουργεί και αναρωτιέται στην οθόνη: «Ο χρόνος μου πέρασε. Μήπως όμως θα ξανάρθει;».
Είναι μια φράση που ακούγεται στο 46 λεπτών ντοκιμαντέρ του Νίκου Λυγγούρη «Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος γυρίζει τη Σκόνη του Χρόνου». Ο πολυβραβευμένος Ελληνας ντοκιμαντερίστας («Εραστές της Αξού», «Καλοκαιρινές αστραπές»), που ζει και εργάζεται στη Γερμανία, το γύρισε για λογαριασμό της γερμανικής τηλεόρασης. Η πρεμιέρα του έγινε το Σάββατο στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης Ludvig της Κολονίας. Λίγες μέρες πριν από την πρεμιέρα ο δημιουργός του μας μίλησε γι' αυτό. «Η ταινία μου δεν είναι ένα making of της "Σκόνης του χρόνου". Δεν περιέχει συνεντεύξεις με τους ηθοποιούς ή το συνεργείο. Δεν έχει δικά μου σχόλια, ούτε πληροφορίες για το φιλμ του Αγγελόπουλου -που παρεμπιπτόντως δεν έχω δει κι ούτε ήθελα να δω πριν τελειώσω την ταινία μου», μας λέει.
Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος στο Βερολίνο, ανάμεσα στη συνεργάτιδά του Μαργαρίτα Μαντά και τον πρωταγωνιστή του Γουίλιαμ Νταφόε. Σκηνή από το ντοκιμαντέρ του Ν. Λυγγούρη που βρήκε τον Τεό «αξιοθαύμαστα κινητικό, νεανικό και φοβερά αγωνιστικό» |
- Τότε τι ακριβώς είναι;
- Πώς προέκυψε η ιδέα γι' αυτή τη δουλειά;
Τι σας τράβηξε σε αυτό;
«Πρώτον, δεν είχα δει ποτέ τον Αγγελόπουλο σε γύρισμα. Δεύτερον, έχοντας κάποτε ασχοληθεί σαν κριτικός με τις ταινίες του ένιωθα την ανάγκη να "κλείσω" αυτό το κεφάλαιο. Να επιστρέψω στο παρελθόν, να τον ευχαριστήσω για όσα μας έδωσε και να τον αποχαιρετήσω. Μαζί με τον εαυτό μου εκείνης της εποχής».
- Πώς ακριβώς έγινε;
- Και τι αποκάλυψε ο... κοριός;
«Εναν, για μένα, άγνωστο Αγγελόπουλο. Αξιοθαύμαστα κινητικό και νεανικό από τη μία, φοβερά αγωνιστικό από την άλλη. Οχι μόνο ενάντια στο κρύο, στα οικονομικά προβλήματα, στον καιρό (ηλιοφάνεια αντί της ζητούμενης συννεφιάς), στην κακή οργάνωση (δρόμοι που η παραγωγή ήταν ανίκανη να κλείσει, ένα γερμανικό συνεργείο που ήταν συνηθισμένο σε άλλο τρόπο γυρίσματος), αλλά και σε προβλήματα "αντίστασης του υλικού": δύσκολα καλλιτεχνικά προβλήματα που έθετε ο ίδιος στον εαυτό του και που η λύση τους ήταν συχνά αδύνατη. Παρατηρώντας τον να μάχεται να φτιάξει την ταινία του, μου 'ρθε στο μυαλό η άποψη του Σοκούροφ ότι η καλλιτεχνική δημιουργία δεν είναι κάτι το χαρούμενο, αλλά ένα είδος Σταυρού του Μαρτυρίου. Ρομαντική ίσως απόφανση, που ταίριαζε όμως πολύ στον Αγγελόπουλο, μονομανή καλλιτέχνη του 19ου αιώνα».
- Και πώς τα εξιστορήσατε όλα αυτά με την κάμερα;
- Ο ίδιος μίλησε στην κάμερά σας;
info
* Στη γερμανική τηλεόραση θα προβληθεί την άνοιξη του 2009, μετά την προβολή της «Σκόνης του χρόνου» στο Φεστιβάλ Βερολίνου.
* Συνεργάστηκαν στη φωτογραφία ο Ολλανδός οπερατέρ Μάρτιν Γκρέσμαν, που είχε δουλέψει και με τον Γκοντάρ, στον ήχο ο ηχολήπτης του «Νέου γερμανικού κύματος» Αντρέας Μύκε και στο μοντάζ η ελληνικής καταγωγής Αντζελα Μελιτοπούλου, που είναι μια ανερχόμενη στην Ευρώπη καλλιτέχνιδα του βίντεο.
**Η «Σκόνη του χρόνου» κάνει την πανελλήνια πρεμιέρα της το Σάββατο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (10 μ.μ., «Ολύμπιον»).
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 19/11/2008
No comments:
Post a Comment