Monday, November 17, 2008

Αφιέρωμα στους Νταρντέν


Οι αδελφοί Νταρντέν
(ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ. Της συνεργάτριάς μας Ιφιγένειας ΚΑΛΑΝΤΖΗ).--

Γροθιά στο στομάχι είναι οι ταινίες των Βέλγων αδερφών Νταρντέν, με την οξεία κριτική μέσα από μια αισθητική απογυμνωμένου ρεαλισμού.

Στη διάλεξη του Λικ Νταρντέν (θα του απονεμηθεί το βραβείο «Χρυσός Αλέξανδρος») τονίστηκε ότι εξαρχής είχαν επίκεντρο την κινηματογράφηση ανέργων, μεταναστών και νέων με βίαιη ενηλικίωση, μέσα σε μια πολιτική πραγματικότητα. Το πολιτικό σινεμά γι' αυτούς συνοψίζεται σε ένα ηθικό δίλημμα, στο πώς θα αντιδράσει κάποιος μπροστά σε ακραίες καταστάσεις.

Τη διαφορά ντοκιμαντέρ - μυθοπλασίας, την τοποθετεί κυρίως στην αντιμετώπιση του ηθοποιού. Αναφερόμενος στον Κασσαβέτη, αναγνώρισε ομοιότητες, κυρίως στη χρήση μεγάλης διάρκειας πλάνων, για την αποφυγή του κατακερματισμού των σκηνών στο μοντάζ, ώστε να επιτυγχάνονται πιο αυθόρμητες ερμηνείες. Τηρούν τη χρονολογική σειρά του σεναρίου για να υπάρχει μια εμφανής ενότητα, απ' όπου μπορούν να προκύψουν διαφορετικές καταστάσεις και αλλαγές.

Στο αφιέρωμα θα προβληθούν ταινίες από το «Falsch» (1986), οι βραβευμένες με «Χρυσό Φοίνικα» στις Κάννες «Ροζέτα» και «Γιος», μέχρι και η «Σιωπή της Λόρνα», που κέρδισε το Βραβείο Σεναρίου στο πρόσφατο Φεστιβάλ Καννών, με πρωταγωνίστρια μια νεαρή Αλβανίδα, που πείθεται να συμμετάσχει σε ένα δαιμόνιο σχέδιο: Λευκό γάμο με έναν νεαρό τοξικομανή, ώστε να αποκτήσει τη βελγική υπηκοότητα και αφού βγει από τη μέση ο νεαρός, να παντρευτεί έναν Ρώσο μαφιόζο, που πληρώνει πολλά για να κερδίσει κι αυτός την υπηκοότητα... Μια σκληρή ταινία που θυμίζει την κινηματογράφηση της «Ροζέτα», όπου η κάμερα ακολουθεί, με κοντινά πλάνα, ανελλιπώς, χωρίς ανάσα, την κεντρική ηρωίδα, μεταγγίζοντας τα δυσάρεστα συναισθήματά της και στο θεατή.


No comments: