Thursday, August 16, 2012

Με διαδικασίες επαγωγικές…



Με τον Δεκαπενταύγουστο αποτραβιέται το καλοκαίρι, αφήνοντας χώρο στο φθινόπωρο που καταφθάνει έρποντας. Τέσσερις οι ταινίες που βγήκαν χτες στις αίθουσες, δύο οι πρεμιέρες και ισάριθμες οι επανεκδόσεις. Από τις τελευταίες ξεχωρίζει ο βωβός «ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΤΗΣ» του Μπάστερ Κίτον, σημαντική κωμωδία λίγο πριν τη σαρωτική επικράτηση του ομιλούντος. Η ταινία σηματοδοτεί και την αρχή του τέλους του δημιουργού της, πρόκειται για την προτελευταία του, φτιαγμένη το 1928... Με το οικονομικό κραχ του '29, ο Κίτον χάνει όλη του την περιουσία, η γυναίκα του τον εγκαταλείπει και οι δανειστές τον κυνηγούν αλύπητα. Εκείνος το ρίχνει στο ποτό, έρχεται αντιμέτωπος με αρρώστιες, ενώ η μια απογοήτευση διαδέχεται την άλλη. Το 1956 κόβει το αλκοόλ και με βήματα δειλά αρχίζει να επιστρέφει στο προσκήνιο. Δέκα χρόνια αργότερα, κριτικοί και κοινό του επιφυλάσσουν, στη Μόστρα της Βενετίας, μεγαλειώδη υποδοχή στη ρετροσπεκτίβα των ταινιών του, εκδήλωση έναυσμα για τις νεότερες γενιές, για να ξανα-πλησιάσουν και να ξανα-ανακαλύψουν το σπουδαίο έργο του καλλιτέχνη. Ο Μπάστερ Κίτον πέθανε από καρκίνο την 1η Φλεβάρη 1966.

Την πρωτοκαθεδρία, σε ό,τι αφορά στις πρεμιέρες, καταλαμβάνει το πολυδιαφημισμένο σπονδυλωτό φιλμ «7 ΜΕΡΕΣ ΣΤΗΝ ΑΒΑΝΑ», το οποίο στηρίζεται στην - κατά τους παραγωγούς του - ιδέα της αντανάκλασης της διεθνούς κατάστασης στην καθημερινότητα της κουβανικής πρωτεύουσας. Εφτά αναγνωρισμένοι διεθνώς σκηνοθέτες δέχθηκαν να συμμετάσχουν στο φιλόδοξο project, που κύριο χορηγό του έχει τον πανίσχυρο όμιλο ποτών «Pernod - Rickard», διεθνή διανομέα σήμερα του ξακουστού κουβανέζικου ρουμιού, με το πλέον εμπορικό σήμα κατατεθέν: Havana Club (μετά βέβαια τα φημισμένα πούρα Cohiba). Οι σκηνοθέτες κλήθηκαν να δώσουν, μέσα από 7 διαφορετικές ιστορίες, χαρακτήρες και καταστάσεις, τη δική τους εικόνα για την Αβάνα του σήμερα. Εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, οι δυτικοί κινηματογραφιστές, προϊόντα του καιρού και των κοινωνιών τους, αυτό που πρωτίστως «είδαν» στην Αβάνα και αυτό που ανεπιφύλακτα συνιστούν στο καταναλωτικό κοινό, ως καλοπληρωμένοι διαφημιστές, είναι: Εναν παράδεισο σεξουαλικού τουρισμού (κάτι σαν την Ταϊλάνδη που έχει εξειδίκευση στον παιδεραστικό τουρισμό), υποβοηθούμενου εδώ από τις «βιαγκρικές», έντονες αναθυμιάσεις αλκοόλ... Του προϊόντος, δηλαδή, που ο όμιλος/χορηγός διαφημίζει μέσω καλλιτεχνικού έργου. Διότι ο όμιλος είχε ήδη μελετήσει την άνευ προηγουμένου επιτυχία της ταινίας του Βιμ Βέντερς «BUENA VISTA SOCIAL CLUB» που εκτόξευσε κατακόρυφα στη Γερμανία - αγορά/κλειδί - την κατανάλωση της μάρκας που εκπροσωπούν... Σημειωτέον ότι 25 χώρες αγόρασαν, αμέσως, τα δικαιώματα διανομής της ταινίας... Αυτό είναι concept για διαφήμιση! Μ' ένα σμπάρο πολλά τρυγόνια... Και τέχνη, και διαφήμιση, και εξαγωγή δημοκρατίας κι ελευθερίας...
Τέλος, «ΑΝΑΛΩΣΙΜΟΙ 2» τιτλοφορείται το πανδαιμόνιο καταιγιστικής δράσης που υπόσχεται το sequel της γνωστής ταινίας του Σιλβέστερ Σταλόνε - όπου ο ίδιος κρατούσε ρόλο ηθοποιού, παραγωγού, σεναριογράφου και σκηνοθέτη. Σε σκηνοθεσία Σάιμον Γουέστ το τωρινό sequel, αναβαθμισμένο με το «απόσταγμα» των διεθνών μισθοφόρων, των ανεγκέφαλων φουσκωτών εκτελεστών της «νέας τάξης», στην κινηματογραφική της έκφραση. Σιλβέστερ Σταλόνε, Μπρους Γουίλις, Αρνολντ Σβαρτσενέγκερ, Ράντι Κουτίρ, Ζαν-Κλοντ Βαν Νταμ, Τζετ Λι, Τσακ Νόρις, Τζέισον Στέιθαμ και Ντολφ Λούντγκρεν συνθέτουν τη ραχοκοκαλιά του «μάτσου βιόλες» που δίνει φυσικά το «παρών» σ' αυτό, το παραγωγής 2012, αμερικάνικο θρίλερ περιπέτειας και δράσης.
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, 17/8/2012

No comments: