Wednesday, June 8, 2011

ΜΠΕΛΑ ΤΑΡ: Δεν υπάρχει λόγος να κάνω άλλο φιλμ

  • "Η δουλειά μου έχει κάνει τον κύκλο της" δήλωσε ο Ούγγρος σκηνοθέτης, που δίνει σήμερα μάστερκλας στο "Τριανόν"
Ο Μπέλα Ταρ βρίσκεται στην Αθήνα για το αφιέρωμα στο έργο του
Ο Μπέλα Ταρ βρίσκεται στην Αθήνα για το αφιέρωμα στο έργο του

Πρόθυμος να απαντήσει σε οποιαδήποτε ερώτηση, ο Μπέλα Ταρ έδωσε χθες συνέντευξη Τύπου, επ' ευκαιρία του ερχομού του στην Αθήνα για το αφιέρωμα στο έργο του (σήμερα, στις 5.00 μ.μ. δίνει μάστερκλας με ελεύθερη είσοδο στον κινηματογράφο Τριανόν). "Είμαι χαρούμενος που είμαι εδώ. Μου αρέσει η πόλη και οι άνθρωποι. Αισθάνομαι σαν στο σπίτι μου", είπε ο Ούγγρος σκηνοθέτης.
Το "Αλογο του Τορίνο", η τελευταία του ταινία, βραβεύτηκε στο πρόσφατο Φεστιβάλ Βερολίνου σηματοδοτώντας το φινάλε της φιλμογραφίας του. "Το 2008 στο Παρίσι είπα ότι κάνω την τελευταία μου ταινία. Και είναι σίγουρα η τελευταία μου", σχολίασε ο ίδιος. "Δουλεύω εδώ και 34 χρόνια και διαισθάνομαι ότι η δουλειά μου έχει κάνει τον κύκλο της. Δεν υπάρχει λόγος να κάνω άλλες ταινίες. Αισθάνομαι ότι θα επαναληφθώ. Πολλοί σκηνοθέτες δεν νοιάζονται γι' αυτό. Αλλά εγώ δεν θέλω να γίνω "επαγγελματίας", σαν ένας καλός αστός με τη δουλίτσα του".
Γνωστός για το ανθρωποκεντρικό, αντιεμπορικό σινεμά του, ο Μπέλα Ταρ προβλέπει με ταπεινοφροσύνη ότι "θα έρθουν άλλοι νεότεροι, πολλοί πιο ριζοσπαστικοί από εμένα". Στα 56 του, παραμένει απερίσπαστος από τα νέα media, πιστός στον "κινηματογράφο της εικόνας, του συναισθήματος, του ρυθμού, του ανθρώπινου προσώπου". "Πάντα είχα μια έντονη κοινωνική ευαισθησία και ήθελα να δείξω πώς είναι η πραγματική ζωή. Αυτό δεν άλλαξε", μας είπε. "Ο κινηματογράφος δεν είναι λέξεις... Ο κινηματογράφος είναι επικοινωνία, το πώς ο ίδιος ο σκηνοθέτης βλέπει τον κόσμο. Εγώ πιστεύω πολύ στο κοινό. Οτι είναι έξυπνο, διαβασμένο. Μην ξεχνάμε ότι τα χρήματα που χρησιμοποιούμε είναι από τους φόρους που πληρώνει ο καθένας. Είναι θέμα ηθικής.

Οταν διδάσκω νέους ανθρώπους, τους λέω ότι δεν υπάρχει λόγος να κάνουν συμβιβασμούς. Τους λέω να είναι ο εαυτός τους και να προσπαθούν να βρουν το δικό τους ύφος... Στην κινηματογραφική βιομηχανία αυτοί που θα επιβιώσουν είναι όσοι έχουν κουράγιο και το δικό τους στυλ. Αν ανατρέξετε στην ιστορία της τέχνης, θα δείτε πως όλοι δημιουργούσαν την ίδια ιστορία. Το θέμα είναι πώς προσεγγίζεις το νέο υλικό". Το δικό του στυλ έχει και ο Δανός συνάδελφος του Μπέλα Ταρ, ο Λαρς Φον Τρίερ, "persona non grata" στο πρόσφατο Φεστιβάλ των Κανών, μετά τις φιλοναζιστικές δηλώσεις του. "Στον Λαρς Φον Τρίερ αρέσει να είναι στο προσκήνιο, του αρέσει η πρόκληση", σχολίασε ο σκηνοθέτης αποκαλώντας το όλο ζήτημα "ένα βλακώδες ατύχημα".

No comments: