ΑΠΟΝΟΜΗ. Η στιγμή της κινηματογραφικής δικαίωσης της Ινδίας, έστω και με βρετανική σφραγίδα, ήταν η 81η απονομή των Οσκαρ, όπου το «Slumdog Μillionaire» σάρωσε με οκτώ Οσκαρ. Η ταινία του Ντάνι Μπόιλ κέρδισε τα βραβεία καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, διασκευασμένου σεναρίου, φωτογραφίας, μοντάζ, ήχου, μουσικής και τραγουδιού. Η βράβευση της ταινίας ήταν σχεδόν προδιαγεγραμμένη, αφού είχε ήδη επικρατήσει στις απονομές των ενώσεων επαγγελματιών του Χόλιγουντ (παραγωγών, σκηνοθετών, σεναριογράφων, στις Χρυσές Σφαίρες και τα BAFTA).
Πώς είναι δυνατόν μια μικρή ταινία, που παρά λίγο να κυκλοφορήσει απ’ ευθείας σε DVD, να κερδίσει χολιγουντιανές παραγωγές σαν την «Απίστευτη ιστορία του Μπέντζαμιν Μπάτον», το «Milk», τα «Σφραγισμένα χείλη» και το «Frost/Nixon»; Ισως όχι επειδή είναι στην πραγματικότητα καλύτερη ταινία, αλλά επειδή από τις πέντε υποψήφιες ήταν εκείνη που αφήνει χώρο στην ελπίδα και το όνειρο. Εννοιες σημαντικές σε μια περίοδο που η οικονομική κρίση φέρνει στους πάντες ένα σύννεφο κατήφειας.
Αυτή την κατήφεια προσπάθησε να διαλύσει η απονομή, με την πολυτέλειά της και με τον Χιου Τζάκμαν να σχολιάζει τη «φτηνή» στάση των παραγωγών, που δήθεν δεν του επέτρεπαν να κάνει ένα λαμπερό νούμερο έναρξης. «Θα κάνω ένα από μόνος μου», είπε και άρχισε να τραγουδάει, κινούμενος ανάμεσα σε σκηνικά- αναφορές στις υποψήφιες ταινίες, φτιαγμένα με φτηνά υλικά, όπως κουτιά πίτσας, σπάγκους, πλαστικές καρέκλες και χαρτόνια.
Μέσα σε αυτό το κλίμα που ευνόησε το «Slumdog millionaire», δεν έμεινε πολύς χώρος για βραβεία σε άλλες ταινίες. Η «Απίστευτη ιστορία του Μπέντζαμιν Μπάτον» πήρε τρία τεχνικά βραβεία (καλλιτεχνικής διεύθυνσης, ειδικών εφέ και μακιγιάζ) από τα 13 που διεκδικούσε, ενώ από δύο κέρδισαν το «Milk» (α΄ ανδρικού ρόλου, πρωτότυπου σεναρίου) και ο «Σκοτεινός ιππότης» (β΄ ανδρικού ρόλου, ηχητικών εφέ). Ο «Wall-e» κέρδισε το βραβείο animation, η «Δούκισσα» τα κοστούμια, το «Man on wire» το βραβείο ντοκιμαντέρ, με τον ακροβάτη Φιλίπ Πετί να ισορροπεί το Οσκαρ στη μύτη του.
Κεντρικά πρόσωπα της απονομής ήταν οι ηθοποιοί και όχι μόνο οι υποψήφιοι. Σε μια από τις πιο θεαματικές αλλαγές αυτή τη χρονιά, πέντε πρώην νικητές παρουσίαζαν τους υποψηφίους και συνέχαιραν τους νικητές επί σκηνής. Ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο, ο Αντονι Χόπκινς, ο Εϊντριεν Μπρόντι, ο Μάικλ Ντάγκλας και ο Μπεν Κίνγκσλεϊ απένειμαν το Οσκαρ στον Σον Πεν για το «Milk», το δεύτερο της καριέρας του. Και εκείνος, με την έντονη πολιτική άποψη, δεν έχασε την ευκαιρία να την εκφράσει από τη σκηνή του Kodak Theatre, κατακεραυνώνοντας εκείνους που πρόσφατα ψήφισαν υπέρ της κατάργησης των γκέι γάμων. «Είναι καιρός αυτοί να καθίσουν και να δουν τη μεγάλη τους ντροπή και την ντροπή στα μάτια των εγγονιών τους αν συνεχίσουν έτσι. Πρέπει να έχουμε ίσα δικαιώματα για όλους», είπε.
Μια λαμπρή πεντάδα, η Σοφία Λόρεν, η Σίρλεϊ Μακ Λέιν, η Χάλι Μπέρι, η Νικόλ Κίντμαν και η Μαριόν Κοτιγιάρ έδωσαν το Οσκαρ α΄ γυναικείου ρόλου στην Κέιτ Γουίνσλετ για τα «Σφραγισμένα χείλη». «Θα πω ψέματα αν πω ότι δεν έχω κάνει πρόβα από τα οκτώ μου αυτόν τον λόγο, κρατώντας ένα σαμπουάν», είπε η Γουίνσλετ. «Μόνο που αυτή τη φορά δεν είναι σαμπουάν». Η Βρετανή ηθοποιός έψαξε τον πατέρα της στο κοινό («Πού είσαι μπαμπά; Σφύριξε!» και εκείνος το έκανε), και αφού δήλωσε τον θαυμασμό της στις συνυποψήφιές της, είπε με χιούμορ στην ρεκορντγούμαν Μέριλ Στριπ (με τις 15 υποψηφιότητες), «συγνώμη Μέριλ, αλλά θα πρέπει να το καταπιείς αυτό».
Η πρώτη Ισπανίδα ηθοποιός που τιμάται στα Οσκαρ είναι η Πενέλοπε Κρουζ, που κέρδισε το βραβείο β΄ ρόλου για το «Vicky Cristina Barcelona», ευχαριστώντας τον Γούντι Αλεν «για τους υπέροχους γυναικείους ρόλους που έχει γράψει», αλλά και τον Πέδρο Αλμοδόβαρ, που την έχει στηρίξει σε όλη της την καριέρα. Τέλος, επιβεβαιώθηκε η σιγουριά όλων ότι ο Χιθ Λέτζερ θα αποκτήσει μεταθανάτια το Οσκαρ β΄ ανδρικού ρόλου για τον «Σκοτεινό ιππότη». Το βραβείο παρέλαβε η οικογένειά του με ίσως λίγη λιγότερη σεμνότητα από εκείνη που απαιτούσε η περίσταση.
Του Παναγιωτη Παναγοπουλου, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 24/02/2009
No comments:
Post a Comment