Στο κλείσιμο της φετινής Μπερλινάλε προβλήθηκε (εκτός συναγωνισμού) η ταινία του Κώστα Γαβρά “Παράδεισος στη Δύση” που από την Πέμπτη “βγαίνει” και στις ελληνικές αίθουσες.
Στην 59η διοργάνωση του Φεστιβάλ Βερολίνου μια ταινία από το Περού κέρδισε τη Χρυσή Άρκτο, "Το γάλα της θλίψης” της Κλαούντια Γιόσα, φιλμ που αναφέρεται στο “δύσβατο” ιστορικό σεξουαλικής κακοποίησης των γυναικών αυτής της χώρας. Την Αργυρή Αρκτο μοιράστηκαν δύο ταινίες, ο “Γίγαντας” του Αργεντινού Αντριάν Μπίνιεζ και η γερμανική παραγωγή “Όλοι οι άλλοι” της Μάρεν Άντε.
Η κριτική επιτροπή της φετινής διοργάνωσης, υπό την προεδρία τής Τίλντα Σουίντον, βράβευσε για την καλύτερη γυναικεία ερμηνεία την πρωταγωνίστρια του “Όλοι οι άλλοι” Μπιργκίτ Μινιτσμάιρ, ενώ για την καλύτερη ανδρική ερμηνεία τιμήθηκε ο Σοτιγκί Κουγιατέ για το ρόλο του στην ταινία “Το ποτάμι του Λονδίνου” του Αλγερινού Ρασίντ Μουσαρέμπ. Το βραβείο σκηνοθεσίας δόθηκε στον Ιρανό Ασγκάρ Φαρχάντι (“Σχετικά με την Ελί”) και το βραβείο σεναρίου στους Ορεν Μόβερμαν και Αλεσάντρο Καμόν για τη δουλειά τους στην ανεξάρτητη αμερικανική παραγωγή “Ο αγγελιοφόρος” (σε σκηνοθεσία του πρώτου).
Χθες στην Αθήνα, προερχόμενος από το Βερολίνο, ο Κώστας Γαβράς έδωσε συνέντευξη Τύπου, όπου μίλησε για την “ιδιαιτερότητα” να σκηνοθετεί έπειτα από σαράντα χρόνια καριέρας την πρώτη του ταινία στην πατρίδα του. Δίπλα του ήταν η σύζυγός του και παραγωγός της ταινίας Μισέλ Ρέι, ο Έλληνας συμπαραγωγός Μάνος Κρεζίας, ο πρωταγωνιστής του Ρικάρντο Σκαρμάτσιο και οι Έλληνες ηθοποιοί που συμμετέχουν στον “Παράδεισο στη Δύση”, Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Άννυ Λούλου, Ντίνα Μιχαηλίδη, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδη. Ο “Παράδεισος στη Δύση” είναι η ιστορία ενός μετανάστη, του “Ηλία”, που φτάνει ξαφνικά “σαν τον Οδυσσέα” σε μια παραλία σε κάποιο μεσογειακό νησί, για να προσπαθήσει στη συνέχεια, μέσα από μια αλυσίδα καταδίωξης, ερωτικών επαφών αλλά και παρεξηγήσεων, να φτάσει στην “πόλη του Φωτός”, το Παρίσι. “Ηθελα να δείξω τον μετανάστη όχι σαν φορέα δράματος ή τραγωδίας, αλλά με μια πιο αισιόδοξη προοπτική”, είπε ο Γαβράς. “Στο Βερολίνο κάποιος που είδε την ταινία μού ανέφερε μια αφρικάνικη παροιμία που πιστεύω ότι ταιριάζει θαυμάσια με την οπτική του φιλμ: το σοβαρό δεν είναι εναντίον του γέλιου και το γέλιο δεν είναι εναντίον του σοβαρού”.
Ο Ρικάρντο Σκαρμάτσιο ανέφερε, από την πλευρά του, πως αναγκάστηκε να παίξει “χρησιμοποιώντας κυρίως το σώμα και τα μάτια”, ενώ “είδε” τον χαρακτήρα κυρίως μέσα από τη μοναξιά του... Ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης, που συμμετέχει με ένα μικρό ρόλο στην ταινία, εξέφρασε τη συγκίνησή του για τη συνεργασία με τον Γαβρά, προσθέτοντας πως “όταν δουλεύεις με τον Γαβρά, ο Παράδεισος είναι στο σινεμά”. Σε ερώτησή μας προς τον Κώστα Γαβρά για το ενδεχόμενο η δουλειά της επιτροπής αναθεώρησης του νομοθετικού πλαισίου του ελληνικού κινηματογράφου (που είχε συγκροτήσει ο Μιχάλης Λιάπης και στην οποία συμμετείχε ο Γαβράς) να... πεταχτεί στο καλάθι των αχρήστων από τον Αντώνη Σαμαρά, όπως ήδη διαφαίνεται, ο σκηνοθέτης εξέφρασε τη λύπη του, λέγοντας πως σε αυτή την επιτροπή έγινε “εξαιρετική δουλειά”, και μάλιστα “το ελληνικό κράτος πλήρωσε αρκετά χρήματα για τη δουλειά αυτής της επιτροπής”.
Σε ερώτηση για το θρυλικό “Ζ”, που φέτος κλείνουν σαράντα χρόνια από την εποχή που γυρίστηκε, ο Γαβράς ανέφερε πως τον Απρίλιο η ταινία ξαναβγαίνει στις αίθουσες στη Νέα Υόρκη (ενώ ήδη κυκλοφορεί σε DVD) ενώ στην Ελλάδα την 1η Απριλίου αναμένεται να προβληθεί στο πλαίσιο του 10ου γαλλόφωνου Φεστιβάλ Κινηματογράφου και στη συνέχεια θα “βγει” στις αίθουσες από την Odeon.
- K.Τερζής, Η ΑΥΓΗ, 17/02/2009
No comments:
Post a Comment