Φέτος, ίσως περισσότερο από ποτέ, τα Οσκαρ φαίνονται να ευνοούν τα αουτσάιντερ. Μπορεί να φταίει το κλίμα της εκλογής Ομπάμα, του υποψηφίου - αουτσάιντερ με το λάθος όνομα και το ακόμα πιο λάθος χρώμα. Ή απλώς η οικονομική κρίση, που κάνει μεγάλη, περισσότερο από ποτέ, την ανάγκη για το γοητευτικότατο παραμύθι του Αμερικανικού Ονείρου. Αυτού που θέλει τους πάντες, ακόμη και τα «δεύτερα» ονόματα, να δικαιούνται μια βολή με καλές πιθανότητες στο τρίποντο της επιτυχίας. Ακόμα και κόντρα στα μεγάλα ονόματα.
«Είναι μεγάλο πράγμα να γυρνάς με την ιστορία σου στο χέρι, να μαζεύεις τα λίγα χρήματά σου και να κάνεις μια ταινία που θα αναμετρηθεί ισάξια με τους "μεγάλους". Δεν μπορώ να σκεφτώ σε ποια άλλη βιομηχανία και χώρα μπορεί αυτό να συμβεί», δήλωσε η συγγραφέας-σκηνοθέτης-παραγωγός του «Frozen River» Κόρτνι Χαντ, σε ρεπόρτερ των «Νιου Γιόρκ Τάιμς». Η ταινία της πρέπει να κόστισε λιγότερο από όσα δίνει ένα αφεντικό των μεγάλων στούντιο για να ανακαινίσει το τροχόσπιτό του!
Τα Οσκαρ στήθηκαν το 1929 σαν ένας γκλαμουράτος κυλιόμενος διάδρομος βιομηχανικού μάρκετινγκ, που μεταφέρει με μοναδικό στιλ την ετήσια χολιγουντιανή παραγωγή στα ράφια της παγκόσμιας αγοράς. Φέτος, όμως, πάνω σε αυτόν η ταινία «The Visitor» του Τόμας Μακάρθι, με την «καθημερινότατη» φάτσα του Ρίτσαρντ Τζένκινς, υποψήφιου για Οσκαρ πρώτου ανδρικού ρόλου, θα περιμένει το «and the winner is...» παρεΐτσα με τον «χολιγουντιανότατο» Μπραντ Πιτ. Κι αυτός στην τελετή απονομής μπορεί να κάτσει δίπλα με τους Μτεβ Πατέλ και Φρίντα Πίντο, τους πρωταγωνιστές του «Slumdog Millionaire», τους οποίους όχι μόνο δεν πρόκειται να δείτε σε αφίσα στο δωμάτιο της κόρης σας, αλλά και το κουδούνι να σας χτύπαγαν δεν θα παίζατε βλέφαρο. Τουλάχιστον για την ώρα.
Ηδη από τα 90'ς η λογική «πολλά λεφτά, πολλά αστέρια και ακόμα περισσότερο μάρκετινγκ για εγγυημένες πωλήσεις» έδωσε τη θέση της σε ένα μείγμα «μέινστριμ» και «ίντι» παραγωγών -που τελικά ανακάτεψαν όχι μόνο το στιλ αλλά και τις πρακτικές τους.
Ετσι το «Milk» του Γκας Βαν Σαντ χρηματοδοτήθηκε από τη Focus Features, «ανεξάρτητη» θυγατρική της Γιουνιβέρσαλ. Το «Slumdog Millionaire» του Βρετανού Ντάνι Μπόιλ εγκαταλείφθηκε από τη Γουόρνερ πριν υιοθετηθεί από τη μικρή και ευέλικτη Fox Searchlight. Για να συστήσουν μαζί με τα εξίσου καθόλου μέινστριμ «Σφραγισμένα Χείλη» του Στίβεν Ντάλτρι, «Frost/Nixon» του Ρον Χάουαρντ και το εμπορικότερο (με 13 υποψηφιότητες) «Η Απίστευτη Ιστορία του Μπέντζαμιν Μπάτον» του Ντέιβιντ Φίντσερ, τη διαγωνιστική πεντάδα των υποψήφιων για το χρυσό αγαλματίδιο με την επιγραφή «καλύτερη ταινία». Αφήνοντας μάλιστα απ' έξω υπέρμαχους της μπλοκμπάστερ αισθητικής, όπως το «Σκοτεινό Ιππότη».
Η κούρσα των αουτσάιντερ όμως γίνεται εντονότερη στα βραβεία ερμηνειών. Ανάμεσα στους σταρ υποψήφιους για Οσκαρ Α' ανδρικού ρόλου Σον Πεν, Μίκι Ρουρκ και Μπραντ Πιτ εμφανίζονται οι μάλλον άσημοι Ρίτσαρντ Τζένκινς και Φρανκ Λανγκέλα. Και ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η παρείσφρηση της Μελίσα Λίο στην πεντάδα που πάει για το αγαλματάκι α' γυναικείου ρόλου (Αν Χάθαγουεϊ, Αντζελίνα Τζολί, Μέριλ Στριπ και Κέιτ Γουίνσλετ).
Στους β' ρόλους, βέβαια, η ύπαρξη άγνωστων, νέων ηθοποιών, είναι πιο λογική. Φέτος, όμως, φαίνεται πως τα μέλη της Ακαδημίας που ψήφισαν για τις υποψηφιότητες, το έψαξαν περισσότερο το πράγμα. Ετσι στις γυναίκες, δίπλα στις γκλαμουράτες Πενέλοπε Κρουζ και Μαρίζα Τομέι, συναντάμε τις σχεδόν άγνωστες Εϊμι Ανταμς, Ταραντζί Π. Χένσον και Βαϊόλα Ντέιβις. Ενώ ο νεαρός Μάικλ Σάνον του «Δρόμου της Επανάστασης» δείτε ποιους έχει συνυποψήφιους για Οσκαρ β' ανδρικού ρόλου; τους Τζος Μπρόλιν, Ρόμπερτ Ντάουνι τζ., Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν και Χιθ Λέτζερ.
Τα Οσκαρ στήθηκαν το 1929 σαν ένας γκλαμουράτος κυλιόμενος διάδρομος βιομηχανικού μάρκετινγκ, που μεταφέρει με μοναδικό στιλ την ετήσια χολιγουντιανή παραγωγή στα ράφια της παγκόσμιας αγοράς. Φέτος, όμως, πάνω σε αυτόν η ταινία «The Visitor» του Τόμας Μακάρθι, με την «καθημερινότατη» φάτσα του Ρίτσαρντ Τζένκινς, υποψήφιου για Οσκαρ πρώτου ανδρικού ρόλου, θα περιμένει το «and the winner is...» παρεΐτσα με τον «χολιγουντιανότατο» Μπραντ Πιτ. Κι αυτός στην τελετή απονομής μπορεί να κάτσει δίπλα με τους Μτεβ Πατέλ και Φρίντα Πίντο, τους πρωταγωνιστές του «Slumdog Millionaire», τους οποίους όχι μόνο δεν πρόκειται να δείτε σε αφίσα στο δωμάτιο της κόρης σας, αλλά και το κουδούνι να σας χτύπαγαν δεν θα παίζατε βλέφαρο. Τουλάχιστον για την ώρα.
Ηδη από τα 90'ς η λογική «πολλά λεφτά, πολλά αστέρια και ακόμα περισσότερο μάρκετινγκ για εγγυημένες πωλήσεις» έδωσε τη θέση της σε ένα μείγμα «μέινστριμ» και «ίντι» παραγωγών -που τελικά ανακάτεψαν όχι μόνο το στιλ αλλά και τις πρακτικές τους.
Ετσι το «Milk» του Γκας Βαν Σαντ χρηματοδοτήθηκε από τη Focus Features, «ανεξάρτητη» θυγατρική της Γιουνιβέρσαλ. Το «Slumdog Millionaire» του Βρετανού Ντάνι Μπόιλ εγκαταλείφθηκε από τη Γουόρνερ πριν υιοθετηθεί από τη μικρή και ευέλικτη Fox Searchlight. Για να συστήσουν μαζί με τα εξίσου καθόλου μέινστριμ «Σφραγισμένα Χείλη» του Στίβεν Ντάλτρι, «Frost/Nixon» του Ρον Χάουαρντ και το εμπορικότερο (με 13 υποψηφιότητες) «Η Απίστευτη Ιστορία του Μπέντζαμιν Μπάτον» του Ντέιβιντ Φίντσερ, τη διαγωνιστική πεντάδα των υποψήφιων για το χρυσό αγαλματίδιο με την επιγραφή «καλύτερη ταινία». Αφήνοντας μάλιστα απ' έξω υπέρμαχους της μπλοκμπάστερ αισθητικής, όπως το «Σκοτεινό Ιππότη».
Η κούρσα των αουτσάιντερ όμως γίνεται εντονότερη στα βραβεία ερμηνειών. Ανάμεσα στους σταρ υποψήφιους για Οσκαρ Α' ανδρικού ρόλου Σον Πεν, Μίκι Ρουρκ και Μπραντ Πιτ εμφανίζονται οι μάλλον άσημοι Ρίτσαρντ Τζένκινς και Φρανκ Λανγκέλα. Και ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η παρείσφρηση της Μελίσα Λίο στην πεντάδα που πάει για το αγαλματάκι α' γυναικείου ρόλου (Αν Χάθαγουεϊ, Αντζελίνα Τζολί, Μέριλ Στριπ και Κέιτ Γουίνσλετ).
Στους β' ρόλους, βέβαια, η ύπαρξη άγνωστων, νέων ηθοποιών, είναι πιο λογική. Φέτος, όμως, φαίνεται πως τα μέλη της Ακαδημίας που ψήφισαν για τις υποψηφιότητες, το έψαξαν περισσότερο το πράγμα. Ετσι στις γυναίκες, δίπλα στις γκλαμουράτες Πενέλοπε Κρουζ και Μαρίζα Τομέι, συναντάμε τις σχεδόν άγνωστες Εϊμι Ανταμς, Ταραντζί Π. Χένσον και Βαϊόλα Ντέιβις. Ενώ ο νεαρός Μάικλ Σάνον του «Δρόμου της Επανάστασης» δείτε ποιους έχει συνυποψήφιους για Οσκαρ β' ανδρικού ρόλου; τους Τζος Μπρόλιν, Ρόμπερτ Ντάουνι τζ., Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν και Χιθ Λέτζερ.
- Του ΒΑΓΓΕΛΗ ΒΑΓΓΕΛΑΤΟΥ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ / 2 - 14/02/2009
Υποψηφιότητες
No comments:
Post a Comment