Saturday, February 14, 2009

Οι άγνωστοι - προσκαλεσμένοι στο πάρτι των Οσκαρ

Φέτος, ίσως περισσότερο από ποτέ, τα Οσκαρ φαίνονται να ευνοούν τα αουτσάιντερ. Μπορεί να φταίει το κλίμα της εκλογής Ομπάμα, του υποψηφίου - αουτσάιντερ με το λάθος όνομα και το ακόμα πιο λάθος χρώμα. Ή απλώς η οικονομική κρίση, που κάνει μεγάλη, περισσότερο από ποτέ, την ανάγκη για το γοητευτικότατο παραμύθι του Αμερικανικού Ονείρου. Αυτού που θέλει τους πάντες, ακόμη και τα «δεύτερα» ονόματα, να δικαιούνται μια βολή με καλές πιθανότητες στο τρίποντο της επιτυχίας. Ακόμα και κόντρα στα μεγάλα ονόματα.

«Είναι μεγάλο πράγμα να γυρνάς με την ιστορία σου στο χέρι, να μαζεύεις τα λίγα χρήματά σου και να κάνεις μια ταινία που θα αναμετρηθεί ισάξια με τους "μεγάλους". Δεν μπορώ να σκεφτώ σε ποια άλλη βιομηχανία και χώρα μπορεί αυτό να συμβεί», δήλωσε η συγγραφέας-σκηνοθέτης-παραγωγός του «Frozen River» Κόρτνι Χαντ, σε ρεπόρτερ των «Νιου Γιόρκ Τάιμς». Η ταινία της πρέπει να κόστισε λιγότερο από όσα δίνει ένα αφεντικό των μεγάλων στούντιο για να ανακαινίσει το τροχόσπιτό του!

Τα Οσκαρ στήθηκαν το 1929 σαν ένας γκλαμουράτος κυλιόμενος διάδρομος βιομηχανικού μάρκετινγκ, που μεταφέρει με μοναδικό στιλ την ετήσια χολιγουντιανή παραγωγή στα ράφια της παγκόσμιας αγοράς. Φέτος, όμως, πάνω σε αυτόν η ταινία «The Visitor» του Τόμας Μακάρθι, με την «καθημερινότατη» φάτσα του Ρίτσαρντ Τζένκινς, υποψήφιου για Οσκαρ πρώτου ανδρικού ρόλου, θα περιμένει το «and the winner is...» παρεΐτσα με τον «χολιγουντιανότατο» Μπραντ Πιτ. Κι αυτός στην τελετή απονομής μπορεί να κάτσει δίπλα με τους Μτεβ Πατέλ και Φρίντα Πίντο, τους πρωταγωνιστές του «Slumdog Millionaire», τους οποίους όχι μόνο δεν πρόκειται να δείτε σε αφίσα στο δωμάτιο της κόρης σας, αλλά και το κουδούνι να σας χτύπαγαν δεν θα παίζατε βλέφαρο. Τουλάχιστον για την ώρα.

Ηδη από τα 90'ς η λογική «πολλά λεφτά, πολλά αστέρια και ακόμα περισσότερο μάρκετινγκ για εγγυημένες πωλήσεις» έδωσε τη θέση της σε ένα μείγμα «μέινστριμ» και «ίντι» παραγωγών -που τελικά ανακάτεψαν όχι μόνο το στιλ αλλά και τις πρακτικές τους.

Ετσι το «Milk» του Γκας Βαν Σαντ χρηματοδοτήθηκε από τη Focus Features, «ανεξάρτητη» θυγατρική της Γιουνιβέρσαλ. Το «Slumdog Millionaire» του Βρετανού Ντάνι Μπόιλ εγκαταλείφθηκε από τη Γουόρνερ πριν υιοθετηθεί από τη μικρή και ευέλικτη Fox Searchlight. Για να συστήσουν μαζί με τα εξίσου καθόλου μέινστριμ «Σφραγισμένα Χείλη» του Στίβεν Ντάλτρι, «Frost/Nixon» του Ρον Χάουαρντ και το εμπορικότερο (με 13 υποψηφιότητες) «Η Απίστευτη Ιστορία του Μπέντζαμιν Μπάτον» του Ντέιβιντ Φίντσερ, τη διαγωνιστική πεντάδα των υποψήφιων για το χρυσό αγαλματίδιο με την επιγραφή «καλύτερη ταινία». Αφήνοντας μάλιστα απ' έξω υπέρμαχους της μπλοκμπάστερ αισθητικής, όπως το «Σκοτεινό Ιππότη».

Η κούρσα των αουτσάιντερ όμως γίνεται εντονότερη στα βραβεία ερμηνειών. Ανάμεσα στους σταρ υποψήφιους για Οσκαρ Α' ανδρικού ρόλου Σον Πεν, Μίκι Ρουρκ και Μπραντ Πιτ εμφανίζονται οι μάλλον άσημοι Ρίτσαρντ Τζένκινς και Φρανκ Λανγκέλα. Και ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η παρείσφρηση της Μελίσα Λίο στην πεντάδα που πάει για το αγαλματάκι α' γυναικείου ρόλου (Αν Χάθαγουεϊ, Αντζελίνα Τζολί, Μέριλ Στριπ και Κέιτ Γουίνσλετ).

Στους β' ρόλους, βέβαια, η ύπαρξη άγνωστων, νέων ηθοποιών, είναι πιο λογική. Φέτος, όμως, φαίνεται πως τα μέλη της Ακαδημίας που ψήφισαν για τις υποψηφιότητες, το έψαξαν περισσότερο το πράγμα. Ετσι στις γυναίκες, δίπλα στις γκλαμουράτες Πενέλοπε Κρουζ και Μαρίζα Τομέι, συναντάμε τις σχεδόν άγνωστες Εϊμι Ανταμς, Ταραντζί Π. Χένσον και Βαϊόλα Ντέιβις. Ενώ ο νεαρός Μάικλ Σάνον του «Δρόμου της Επανάστασης» δείτε ποιους έχει συνυποψήφιους για Οσκαρ β' ανδρικού ρόλου; τους Τζος Μπρόλιν, Ρόμπερτ Ντάουνι τζ., Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν και Χιθ Λέτζερ.

  • Του ΒΑΓΓΕΛΗ ΒΑΓΓΕΛΑΤΟΥ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ / 2 - 14/02/2009

Υποψηφιότητες

Ο 61χρονος Ρίτσαρντ Τζένκινς είναι για πρώτη φορά στην καριέρα του υποψήφιος για Οσκαρ με τον ρόλο του καταθλιπτικού Γουόλτερ Γουέιλ, του οποίου τη ζωή αλλάζει η φιλία με έναν λαθρομετανάστη («The Visitor»). Αν σας θυμίζει κάτι η φάτσα του, είναι από άπειρους δεύτερους ρόλους, αρκετούς σε ταινίες των αδελφών Κοέν, και από τον ρόλο του πατριάρχη στην τηλεοπτική σειρά «Six Feet Under» ή παλιότερα στο «Miami Vice». Μάγεψε τον κριτικό των «Τάιμς» με το παίξιμό του στη σκηνή που τον καλούν να παίξει σε μπάντα κρουστών στο Σέντραλ Παρκ. «Οταν διάβασα το σενάριο είπα "αυτό το καταλαβαίνω... πραγματικά". Υπάρχουν πολλά σενάρια που σε κάνουν να σκέφτεσαι πως ταιριάζουν καλύτερα σε τόσους άλλους. Σε αυτό όμως είπα πως θα ήταν κρίμα να μην παίξω εγώ τον ρόλο», είπε για την ερμηνεία του. Τελικά πήρε τον ρόλο και γιατί είχε μάθει κρουστά στα νιάτα του!

Η 48χρονη Μελίσα Λίο με την πρώτη της υποψηφιότητα στα Οσκαρ διεκδικεί το βραβείο πρώτου γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της στο «Frozen River». Παίζει τη Ρέι Εντι, μια γυναίκα που αποφασίζει να βγάλει λεφτά κάνοντας λαθρεμπόριο στα σύνορα της Αμερικής με τον Καναδά και γίνεται φίλη με μια Μοϊκανή Ινδιάνα. Την είδατε στο «21 Γραμμάρια», στο «Οι Τρεις Ταφές του Μελκιάδες Εστράδα», σε κάποιο επεισόδιο του «Νόμος και Τάξη», του «CSI» και του «Βερόνικα Μαρς» ή ...στο πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, το οποίο ποτέ δεν τέλειωσε. Οι κριτικοί, ιδιαίτερα της «USA Today», γοητεύτηκαν από το πόσο ατρόμητα τσαλάκωσε την εικόνα της και εμφανίστηκε γερασμένη και κατεστραμμένη, παίζοντας πειστικά την τίμια αλλά οξύθυμη μητέρα που μεγαλώνει μόνη το παιδί της. Αυτή, όμως, εξήγησε «...στο τέλος της ταινίας δεν έχει λύσει όλα της τα προβλήματα αλλά έχει γίνει καλύτερος άνθρωπος».

Ο συνυποψήφιός του Φρανκ Λαγνκέλα στα 69 του παίζει στο «Frost/ Nixon» τον πλέον διασυρμένο Αμερικανό πρόεδρο ενώ δίνει, μετά το Γουοτεργκέιτ, καλοκαίρι του 1977, στον Ντέιβιντ Φροστ μια τηλεοπτική συνέντευξη, που άφησε Ιστορία. Αν σας θυμίζει κάτι, είναι τον υπουργό Τζάρο στο Σταρ Τρεκ, ρόλο που είπε πως έπαιξε για τα παιδιά του, τον Μπόρις Μπάλκαν στην «Ενατη Πύλη», τον Δράκουλα του Τζον Μπάντχαμ, τον δεύτερο ρόλο του στη «Λολίτα» του Αντριαν Λιν, έναν Ισπανό ευγενή στο «1492: Χριστόφορος Κολόμβος» του Ρίντλεϊ Σκοτ ή έναν από τους άπειρους κακούς αμερικανικών τηλεοπτικών σειρών και μπι μούβις που έχει παίξει. Για την επιλογή του στο ρόλο συνετέλεσε ο τρόπος με τον οποίο τον είχε ήδη αποδώσει στο ανέβασμα του έργου του Πίτερ Μόργκαν στο Μπροντγουέι. Το χειρότερο που έχει γραφτεί για την ερμηνεία του -από τον κριτικό του «Εμπάιαρ»- είναι πως έδωσε στον Νίξον περισσότερη αξιοπρέπεια από όση είχε. «Θα ήταν εντελώς αδιάφορο να τον παίξω σαν έναν μέθυσο ή έναν απατεώνα. Αυτές ήταν δύο μόνο όψεις ενός περίπλοκου άντρα, δεινού πολιτικού και εξαιρετικά ιδιοφυούς ανθρώπου», σχολίασε ο ίδιος.

Η 43χρονη Βαϊόλα Ντέιβις, επίσης στην πρώτη της υποψηφιότητα για Οσκαρ, διεκδικεί το βραβείο δεύτερου γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της μητέρας ενός παιδιού που ίσως να κακοποιήθηκε στην «Αμφιβολία». Αν τη θυμάστε είναι από το «Σολάρις» και το «Traffic» του Σόντεμπεργκ, ενώ τον ίδιο ρόλο που παίζει στην ταινία έπαιζε και στη θεατρική εκδοχή του έργου που προηγήθηκε. Ο κριτικός της «Ουάσιγκτον Ποστ» έγραψε γι' αυτήν: «Εκεί που ήξερες ποιος ήταν η γάτα και ποιος το ποντίκι, μπήκε στο πλάνο η Βαϊόλα και έκλεψε από τη Μέριλ Στριπ όχι τη σκηνή αλλά ολόκληρη την ταινία». Αυτή με τη σειρά της, πάντως, δήλωσε με μετριοφροσύνη πως μπήκε στο πρότζεκτ για να κάνει ό,τι καλύτερο μπορούσε, αλλά πίστευε πως ό,τι και να έκανε δουλεύοντας δίπλα σε ηθοποιούς τέτοιου διαμετρήματος, δύσκολα θα την πρόσεχαν.

Ο μόλις 34 ετών Μάικλ Σάνον κέρδισε φέτος την πρώτη του υποψηφιότητα για Οσκαρ δεύτερου ανδρικού ρόλου για την ερμηνεία του ψυχικά άρρωστου γιου γειτονικού ζευγαριού των Λεονάρντο Ντι Κάπριο και Κέιτ Γουίνσλετ στον «Δρόμο της επανάστασης». Είναι αυτός που διαισθάνεται την υποβόσκουσα προβληματική κατάσταση ανάμεσά τους. Είναι η μοναδική υποψηφιότητα της ταινίας για Οσκαρ, παρά τα λαμπρά ονόματα των πρωταγωνιστών της. Ισως τον θυμάστε να παίζει τον νεαρό γαμπρό στη «Μέρα της Μαρμότας», σε μικρούς ρόλους στο «Vanilla Sky» και στο «8 Mile». Η «Ουάσιγκτον Ποστ» χαρακτήρισε την ερμηνεία του ως την καλύτερη της ταινίας.

Η 34χρονη Εϊμι Ανταμς είναι υποψήφια για Οσκαρ δεύτερου γυναικείου ρόλου, με το ρόλο της αθώας, εύπιστης αλλά εντέλει γεμάτης καλωσύνη και ζωή μοναχής στην «Αμφιβολία» του Τζον Πάτρικ Σάνλεϊ. Την έχετε δει στο «Πιάσε με αν μπορείς» του Σπίλμπεργκ. Την πρότεινε για το ρόλο η φίλη της Εμιλι Μπλαντ («Ο διάβολος φορούσε Πράντα») και ήταν πάλι υποψήφια το 2005 με τον ρόλο της στο «Μια ξένη ανάμεσά μας» του Φιλ Μόρισον. Το «Ρόλινγκ Στόουν» θαύμασε τον τρόπο με τον οποίο έπαιξε μια καλόγρια σε ηθικό δίλημμα. Και η ίδια εξήγησε πως «ο ρόλος μιας μοναχής, που δεν την έχει αγγίξει η ασχήμια του κόσμου, έδωσε φωνή στην ευάλωτη πλευρά μου».

Η 38χρονη Ταραντζί Π. Χένσον είναι για πρώτη φορά υποψήφια για Οσκαρ. Διεκδικεί το βραβείο β' γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της Κουίνι, της νοσοκόμας που αποφασίζει να μεγαλώσει τον παρατημένο Μπέντζαμιν Μπάτον σαν δικό της παιδί. Το πρόσωπό της το έχετε ξαναδεί στο «CSI» ή στις «Ιατρικές Υποθέσεις». Εχει δουλέψει ως γραμματέας στο αμερικανικό Πεντάγωνο και έχει δηλώσει πως θα ήθελε να δουλέψει με τον Κλούνεϊ σε μια... καυτή και σέξι σχέση αγάπης! Στον συγκεκριμένο ρόλο τη συγκίνησε η ιδέα πως τίποτε δεν εγγυάται την επόμενη ώρα και πως ο θάνατος είναι αναπόφευκτος.

No comments: