Friday, February 20, 2009

11ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΥΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: Ζουμ στο έργο του σκηνοθέτη και ερευνητή Φώτου Λαμπρινού

Τιμητικό αφιέρωμα με προβολές ταινιών που καλύπτουν και τις τέσσερις δεκαετίες της κινηματογραφικής πορείας του


  • Ενας από τους σημαντικότερους ερευνητές αρχειακού υλικού στη χώρα μας, ο Φώτος Λαμπρινός, θα είναι ένα από τα τιμώμενα πρόσωπα του εφετινού φεστιβάλ
Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου 2009

O σκηνοθέτης Φώτος Λαμπρινός , ένας από τους σημαντικότερους ερευνητές αρχειακού υλικού στη χώρα μας, και ο Ελβετός Στέφαν Σβίετερτ, ειδικός σε θέματα μουσικής του κόσμου, θα είναι δύο από τα τιμώμενα πρόσωπα του εφετινού, 11ου Φεστιβάλ Ντοκυμαντέρ Θεσσαλονίκης- Εικόνες του 21ου Αιώνα, που θα πραγματοποιηθεί από τις 13 ως και τις 22 Μαρτίου.

Από το 1964 ως τις ημέρες μας ο Λαμπρινός έχει φωτίσει σπουδαία ιστορικά γεγονότα της χώρας, αμφιλεγόμενες προσωπικότητες που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην πολιτική σκηνή, τις ζωές ελλήνων και ξένων πρωτοπόρων δημιουργών, την ιστορία του κινηματογράφου και στιγμές από την καθημερινότητα απλών ανθρώπων. Το αφιέρωμα του φεστιβάλ θα δώσει μια πλήρη εικόνα της δουλειάς του διατρέχοντας τις τέσσερις δεκαετίες της κινηματογραφικής του πορείας, ξεκινώντας από το πρώτο ντοκυμαντέρ του, «100 ώρες του Μάη» (1964), και φτάνοντας ως την τελευταία δουλειά του, «Καπετάν Κεμάλ, ο σύντροφος» (2008). Από το αφιέρωμα δεν θα λείψουν ντοκυμαντέρ όπως: «Αρης Βελουχιώτης- Το δίλημμα» (1981), «Ο Πειραιάς του Γιάννη Τσαρούχη» (1980) και «Σεργκέι Παρατζάνωφ, ο εξόριστος» (1990).

Γεννημένος το 1961 στη Γερμανία, ο Σβίετερτ μας συστήνει μέσα από το έργο του άγνωστες πτυχές των μουσικών παραδόσεων του κόσμου: από τους παραδοσιακούς ήχους της Ελβετίας ως τους δρόμους του ακορντεόν, αλλά και των μουσικών της· από το πορτρέτο του Κολομβιανού Πάτσο Ράδα (μορφή που ενέπνευσε τον Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες στα «Εκατό χρόνια μοναξιά») ως τους αδελφούς Επστάιν, γνωστούς στην Αμερική ως «βασιλιάδες του κλέτσμερ», εβραϊκής παραδοσιακής μουσικής.

Σκίτσο του πρωτοπόρου τούρκου γελοιογράφου Τουρχάν Σελτζούκ. Στην αιχμηρή και παθιασμένη πένα του και στο βαθιά ανθρωποκεντρικό έργο του είναι αφιερωμένη η μία από τις τρεις σημαντικές εκθέσεις που θα παρουσιαστούν στη Θεσσαλονίκη
Oι εκθέσεις του 11ου Φεστιβάλ Ντοκυμαντέρ Θεσσαλονίκης- Εικόνες του 21ου Αιώνα προασπίζουν το δικαίωμα όλων στην ελευθερία, στην ειρήνη, στη δικαιοσύνη, στα βασικά και αδιαίρετα ανθρώπινα δικαιώματα. Με άξονα την κοινωνική διάσταση που διέπει και την ίδια τη διοργάνωση, οι τρεις εκθέσεις αποτελούν τρία σημαντικά καλλιτεχνικά γεγονότα. Οι φωτογραφικοί φακοί των Μπαμπάκ Σαλαρί (στο Ιράν) και Βάσιας Πελεγράτη (στην Αφρική) και η αιχμηρή πένα του τούρκου γελοιογράφου Τουρχάν Σελτζούκ μας υπενθυμίζουν ότι καμιά γεωγραφική απόσταση δεν μπορεί να διασπάσει την οικουμενική ανάγκη για ευημερία. Με πάθος και όπλο του τη γελοιογραφία, ο πρωτοπόρος Σελτζούκ άλλαξε, μαζί με τον προκάτοχό του Κεμάλ Ναντίρ, το πρόσωπο της σκιτσογραφίας της εποχής του. Το βαθιά ανθρωποκεντρικό έργο του, που καλύπτει τα γεγονότα των τελευταίων 60 χρόνων, από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ως τις ημέρες μας, μιλάει για την πάλη του ατόμου για δικαιοσύνη και για κατοχύρωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Ο φακός της Βάσιας Πελεγράτη κατέγραψε τη ζωή σε μία από τις πιο απομονωμένες περιοχές του Μαλάουι, την Τσιγουάμπα, αναδεικνύοντας την αντίθεση του μεγαλείου της φύσης προς τις απάνθρωπες συνθήκες ζωής και το χαμηλό βιοτικό επίπεδο των ανθρώπων, ενώ στις φωτογραφίες του γεννημένου στο Ιράν, πολιτογραφημένου Καναδού Μπαμπάκ Σαλαρί πρωταγωνιστούν παιδιά με ενήλικο βλέμμα, γυναίκες που κοιτάζουν κατάματα τον φακό πίσω από το βέλο της μπούρκας και ηλικιωμένοι με σκαμμένα, σκληρά πρόσωπα.

No comments: