Friday, February 20, 2009

Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Φωτογραφίες και σκίτσα, παρέα στις ταινίες


Οι τρεις εκθέσεις που πλαισιώνουν το 11ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (13-22 Μαρτίου)

Σε τρεις εκθέσεις, με κεντρικό άξονα τον αγώνα για τα ανθρώπινα δικαιώματα και γενικό τίτλο «Εικόνες του 21ου Αιώνα», το 11ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης θα φιλοξενήσει από τις 13 μέχρι τις 22 Μαρτίου το έργο των φωτογράφων Μπαμπάκ Σαλαρί και Βάσιας Πελεγράτη και του γελοιογράφου Τουρχάν Σελτζούκ.

Ο Τουρχάν Σελτζούκ, «πατέρας» της σύγχρονης τουρκικής γελοιογραφίας και αιχμηρός πολιτικός σκιτσογράφος, θα φιλοξενηθεί στην γκαλερί Donopoulos International Fine Arts, στον χώρο του Μύλου, με την υποστήριξη του τουρκικού προξενείου. Με οξύ πνεύμα και διεισδυτική ματιά, το έργο του καλύπτει τα γεγονότα των τελευταίων 60 χρόνων, υπερασπίζοντας πάντα τον καθημερινό άνθρωπο απέναντι στην καταπίεση. Παραλληλίζοντας το έργο του Σελτζούκ με τον λογοτεχνικό θησαυρό του Τσέχοφ, ο γνωστός Τούρκος συγγραφέας Γιασάρ Κεμάλ έχει σημειώσει χαρακτηριστικά: «Ο Τσέχοφ επαναπροσδιόρισε με το στιλ του την αφήγηση. Ο Σελτζούκ κατάφερε το ίδιο μέσα απ' τη γελοιογραφία και το νέο εκφραστικό του στιλ».

Στο Αντλιοστάσιο, στο Λιμάνι, η έκθεση της Βάσιας Πελεγράτη συνοδεύει το κεντρικό αφιέρωμα της διοργάνωσης στα αφρικανικά ντοκιμαντέρ. Οι εικόνες της έρχονται από μια από τις δέκα φτωχότερες χώρες του πλανήτη, το Μαλάουι, μια περιοχή που, παρά τη μακρόχρονη ειρήνη, σαρώνεται από επισιτιστικές κρίσεις και το AIDS. Ο φακός της αποτύπωσε μοναδικά ένα ιδιότυπο κοντράστο ανάμεσα στη μεγαλειώδη φύση και το χαμηλό επίπεδο της ζωής των ανθρώπων, που παραμένουν κοντά στα ένστικτα και την εσωτερική τους φωνή, ζώντας σε ένα κόσμο που βρίθει αντιθέσεων. Στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, και με την υποστήριξη της καναδικής πρεσβείας, οι εικόνες του Μπαμπάκ Σαλαρί από ταξίδια του σε όλο τον κόσμο επιχειρούν να σχηματίσουν έναν σύγχρονο ανθρωπογεωγραφικό χάρτη. Με βασικούς σταθμούς στη Μέση Ανατολή, ο γεννημένος στο Ιράν, πολιτογραφημένος Καναδός Σαλαρί, δημιουργεί εικόνες ασίγαστης δύναμης, με έντονο προσωπικό στίγμα, εστιάζοντας πάντα στο βλέμμα. Παιδιά με ενήλικο βλέμμα, γυναίκες που κοιτούν κατάματα το φακό πίσω από το βέλο της μπούργκας, ηλικιωμένοι με σκαμμένα, σκληρά πρόσωπα, αφηγούνται σιωπηλά ιστορίες λαών και εποχών, από το Αφγανιστάν και την Ιορδανία έως το Ιράκ και την Παλαιστίνη.
  • ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΒΑΓΓΕΛΑΤΟΣ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 20/02/2009

No comments: