Το «Slumdog millionaire» του Ντάνι Μπόιλ, η ινδικού θέματος βρετανική παραγωγή με αμερικανική χρηματοδότηση, που αφηγείται την ιστορία ενός νεαρού αλητάκου της Βομβάης που παίρνει μέρος στο τηλεοπτικό κουίζ «Πώς να γίνεις εκατομμυριούχος» και κατατροπώνει, δεν νίκησε απλώς στην 81η απονομή των Οσκαρ. Κάτι που αναμενόταν, σύμφωνα με τις ενδείξεις. Το «Slumdog millionaire» σάρωσε. Τιμήθηκε με οκτώ Οσκαρ κερδίζοντας σε όλες τις μεγάλες αλλά και σε όλες σχεδόν τις τεχνικές κατηγορίες όπου είχε υποψηφιότητα. Κι έγινε σχεδόν ένα με τον ήρωά του και με την ιστορία που αφηγείται. Στα οκτώ Οσκαρ περιλαμβάνονται της καλύτερης ταινίας, της σκηνοθεσίας για τον Ντάνι Μπόιλ και του σεναρίου στην κατηγορία της διασκευής, μιας και βασίζεται σε βιβλίο. Ο αντίπαλός του, «Μπέντζαμιν Μπάτον», με τις 13 υποψηφιότητες, περιορίστηκε σε τρεις τεχνικές -και μόνο- νίκες.
Η ταινία, με το διαφορετικό της ύφος, με το ανθρώπινο θέμα της, αλλά και με την υιοθέτηση από τους Δυτικούς της κινηματογραφίας των Ινδιών και του περίφημου Bollywood, πήρε την έγκριση της πλειονότητας των μελών της Ακαδημίας.
- Σον Πεν με αφιέρωση στον Μίκι Ρουρκ
Στην ανδρική ερμηνεία η Ακαδημία αποφάσισε Σον Πεν για το ρόλο του ακτιβιστή ομοφυλόφιλου Χάρβεϊ Μιλκ στο «Milk» του Γκας βαν Σαντ. Μεταξύ αυτού και του κύριου αντιπάλου του, Μίκι Ρουρκ, ηθοποιία θεωρήθηκε αυτή του Πεν - η ερμηνεία πάνω σε ένα υπαρκτό πρόσωπο και η υπέρβαση του εαυτού του από τον ίδιο τον ηθοποιό. Κι όχι ο ίδιος ο εαυτός, που ήταν το ατού του Μίκι Ρουρκ στον «Παλαιστή».
Ο Σον Πεν, ωστόσο, που έδειχνε ότι είχε την απόλυτη αποδοχή της αίθουσας, δεν έχασε την ευκαιρία να κάνει δήλωση υπέρ του δικαιώματος των ομοφυλόφιλων στο να παντρεύονται μεταξύ τους, ενώ γυρίζοντας προς στον Μίκι Ρουρκ τού απηύθυνε χαιρετισμό αβροφροσύνης. «Ο Μίκι Ρουρκ ανεβαίνει και πάλι, και τον θεωρώ αδελφό μου», είπε ο Πεν, ο οποίος κερδίζει με το «Milk» το δεύτερο Οσκαρ της καριέρας του (όπως είχε συμβεί πέρυσι με τον Ντάνιελ Ντέι Λιούις), αλλά και το μύθο του ακτιβιστή. Κι ήταν κι ο μοναδικός Αμερικανός της νικήτριας ερμηνευτικής τετράδας – πάλι καλά, διότι πέρσι και οι τέσσερις νικητές ήταν αλλοδαποί.
- Εκτη και τυχερή για την Κέιτ Γουίνσλετ
Νικήτρια της βραδιάς και η Κέιτ Γουίνσλετ, η νίκη της οποίας αναμενόταν για την εξαιρετική ερμηνεία της στα «Σφραγισμένα χείλη», ωστόσο, όταν ψηφίζουν 6.000 άνθρωποι του κινηματογράφου κι ο καθένας έχει ιδίαν αντίληψη, ποτέ δεν μπορείς να γνωρίζεις με σιγουριά το αποτέλεσμα. Η Κέιτ Γουίνσλετ κατάφερε να μην ισοφαρίσει τελικά το αρνητικό ρεκόρ της Ντέμπορα Κερ, της μόνιμα χαμένης με τις περισσότερες υποψηφιότητες, και βγήκε θριαμβευτικά από τη δυσάρεστη ομάδα. Κέρδισε με την έκτη υποψηφιότητά της.
- Συγκίνηση για Χιθ Λέτζερ
Συγκινητικότατη στιγμή, ίσως η πιο συγκινητική της βραδιάς, ήταν η μεταθανάτια νίκη του Χιθ Λέτζερ, στην κατηγορία του β’ ανδρικού ρόλου, για το «Σκοτεινό ιππότη» - η δεύτερη μεταθανάτια βράβευση ηθοποιού μετά την περίπτωση του Πίτερ Φιντς στην απονομή του 1977 για την ερμηνεία του στο «Δίκτυο», στην κατηγορία του α’ ανδρικού ρόλου. Το βραβείο του αδικοχαμένου 28χρονου ηθοποιού παρέλαβαν οι γονείς του και η αδελφή του, που ταξίδεψαν από το Περθ της Αυστραλίας ειδικά για την απονομή. Η συγκίνηση απλώθηκε σε ολόκληρη την αίθουσα παρότι η οικογένεια ήταν πολύ συγκρατημένη στις δηλώσεις και εκφράσεις της. Το βραβείο θα παραδοθεί στην κόρη του, ως δικό της περιουσιακό στοιχείο, όταν ενηλικιωθεί.
- Ισπανική επέλαση!
Πέρσι είχαμε τον Χαβιέ Μπαρδέμ, φέτος παρέλαβε τη σκυτάλη η Πενέλοπε Κρουζ, η οποία για την πληθωρική tamperamentosa ερμηνεία της στο «Vicki Cristina Barcelona» του Γούντι Αλεν συγκέντρωσε περισσότερες ψήφους απ’ ό,τι οι Αφροαμερικανίδες αντίπαλοί της και κατέκτησε το Οσκαρ β’ γυναικείου ρόλου. Δύο χρόνια στη σειρά οι Ισπανοί κλέβουν τα Οσκαρ του Χόλιγουντ. Ισπανοί που δεν πάνε στην ουρά ούτε για τρίμηνη βόλτα σαν τα δικά μας τα Ελληνόπουλα, που κατακλύζουν το Χόλιγουντ για μια θέση στον ήλιο, για τον απλούστατο λόγο ότι στο Χόλιγουντ σε φωνάζουν ως ξένο που έχει διακριθεί διεθνώς με ταινία του τόπου του. Δυστυχώς, ο δικός μας τόπος δεν έχει ούτε πλατό (soundstage) για να γυρίζονται ταινίες και το μόνο που τους απασχολεί στα νομοσχέδια είναι η επιστροφή του φόρου και το 1,5%. Ετσι, τα Ελληνόπουλα ακολουθούν τη μοίρα του μετανάστη κι όχι του μετακαλούμενου.
- Εκπληξη από την Ιαπωνία
Εκπληξη-παράδοση στην Ακαδημία το Οσκαρ της ξενόγλωσσης ταινίας. Βραβεύθηκε το ιαπωνικό φιλμ «Departures» και όχι κάποιο από τα γνωστά. Ούτε καν το «Βαλς με τον Μπασίρ», όπου το Ισραήλ έχασε για όγδοη φορά. Κατά τ’ άλλα, οι Εβραίοι κάνουν στο Χόλιγουντ απόλυτο κουμάντο. Ετσι δεν λένε κάθε τόσο κάποιοι εγχώριοι; Δυστυχώς, για να σοβαρευτούμε, οι συνθήκες για βράβευση κινουμένου σχεδίου δεν έχουν ακόμη -όπως φαίνεται- ωριμάσει. Το είδαμε το «Μπασίρ» να χάνει στις Κάννες, να χάνει στην Ευρωπαϊκή Ακαδημία, να χάνει και στα Οσκαρ.
- Σόου με άρωμα Μπρόντγουεϊ
Αλλιώτικο το θέλησαν φέτος, με κάποιες καινοτομίες που έδειξαν ότι λειτούργησαν. Η κατάργηση των παραδοσιακών αποσπασμάτων στις κατηγορίες ηθοποιίας και η αντικατάστασή τους από προσωπική φιλοφρονητική ανάλυση της ερμηνείας του καθενός από διαφορετικό ηθοποιό-παλαιότερο νικητή της ίδιας κατηγορίας ήταν η πιο βασική. Ο Χιου Τζάκμαν μετέφερε το Μπρόντγουεϊ ως αντίληψη κι εντυπωσίασε, ειδικά στα χορευτικά με την Μπιγιονσέ (στη φωτογραφία).
- Τα βραβεία
- Καλύτερη ταινία: «Slumdog millionaire».
- Σκηνοθεσία: Ντάνι Μπόιλ «Slumdog millionaire».
- Σενάριο (διασκευή): Σάιμον Μπουφό «Slumdog millionaire».
- Σενάριο (πρωτότυπο): Ντάστιν Λανς Μπλακ «Milk».
- Α’ ανδρικός ρόλος: Σον Πεν «Milk».
- Α’ γυναικείος ρόλος: Κέιτ Γουίνσλετ «Σφραγισμένα χείλη».
- Β’ ανδρικός ρόλος: Χιθ Λέτζερ «Σκοτεινός ιππότης».
- Β’ γυναικείος ρόλος: Πενέλοπε Κρουζ «Vicki Cristina Barcelona».
- Φωτογραφία: Αντονι Ντοντ Μαντλ «Slumdog millionaire».
- Σκηνογραφική διεύθυνση: «Η απίστευτη ιστορία του Μπέντζαμιν Μπάτον» - Ντόναλντ Γκράχαμ Μπερτ.
- Κοστούμια: Μάικλ Ο’ Κόνορ «Η δούκισσα».
- Μοντάζ: Κρις Ντίκενς «Slumdog millionaire».
- Μουσική: Α. Ρ. Ράχμαν «Slumdog millionaire».
- Τραγούδι: Α. Ρ. Ράχμαν για το «Jay Ho» από το «Slumdog millionaire».
- Μακιγιάζ: Γκρεγκ Κάνομ «Η απίστευτη ιστορία του Μπέντζαμιν Μπάτον».
- Οπτικά εφέ: «Η απίστευτη ιστορία του Μπέντζαμιν Μπάτον».
- Ηχος: «Slumdog millionaire».
- Ηχητικά εφέ - ηχητικό μοντάζ: «Σκοτεινός ιππότης».
- Κινούμενο σχέδιο: «Wall- E».
- Ξενόγλωσση ταινία: «Departures» του Γιοσίρο Τακίτα (Ιαπωνία).
- Λος Αντζελες, του Παναγιώτη Τιμογιαννάκη (Μέλος της EFA), Ελεύθερος Τύπος, Τρίτη, 24.02.09
No comments:
Post a Comment