Saturday, October 11, 2008

Η Ρώμη τιμά τις θεές της

Παράλληλα με τις εκκαθαρίσεις στη Ρώμη για την αντιμετώπιση της πορνείας από το δραστήριο ακροδεξιό δήμαρχο Τζιάνι Αλεμάνο, ετοιμάζεται και το Φεστιβάλ, που ξεκινά στις 22 Οκτωβρίου.

Οι εκκαθαρίσεις γίνονται στους δρόμους με πρόστιμα και φυλακίσεις τόσο σε αγαπητικούς όσο και σε πελάτες, ενώ επεκτείνονται και σε άλλες πόλεις της Ιταλίας για την αντιμετώπιση του ίδιου προβλήματος. Οπερ της εγκληματικότητας, μια και την πορνεία συνοδεύουν κι άλλα, που όλα μαζί έχουν να κάνουν με τη λαθρομετανάστευση, αφού, σύμφωνα με τις καταγγελίες, το εμπόριο της πορνείας ελέγχεται από τους Μαροκινούς ως επί το πλείστον κι επεκτείνεται και στις άλλες ομάδες ξένων που δεν είναι αρεστές στο σημερινό καθεστώς της Ιταλίας, αλλά και σε μερίδα πολιτών που συμφωνεί με τα μέτρα.

Σε αυτό το σκηνικό ετοιμάζεται να γίνει το Φεστιβάλ Κινηματογράφου, το τρίτο κατά σειρά, μια και ξεκίνησε μόλις το 2006 και θεωρείται Φεστιβάλ-φαινόμενο, αφού κατάφερε να πετύχει από τον πρώτο κιόλας χρόνο της διεξαγωγής του, ενώ από τον δεύτερο θεωρήθηκε καθιερωμένος, πλέον, θεσμός.

Βέβαια, άλλος το ξεκίνησε κι άλλος το συνεχίζει.

Ο Βάλτερ Βελτρόνι, τότε δήμαρχος της Ρώμης και φίλος του κινηματογράφου, εγκατέλειψε τη θέση του όταν ανέλαβε την αρχηγία του Partito Democratico και ηγήθηκε έτσι της Κεντροαριστεράς στην Ιταλία, για να ηττηθεί στις εκλογές από τον Σίλβιο Μπερλουσκόνι.

Δήμαρχος εκλέχτηκε ο Τζιάνι Αλεμάνο, που έχει χρεωθεί ακροδεξιό παρελθόν, ωστόσο ο ίδιος εργάζεται πυρετωδώς -κι αυτό είναι αλήθεια- προς μια σειρά πραγμάτων, όπου ένα από αυτά ήταν και το Φεστιβάλ. Βέβαια, άλλα δήλωσε στην αρχή κι άλλα βλέπουμε να γίνονται.

Καταφέρθηκε εναντίον της αντίληψης περί χολιγουντιανού γκλάμουρ και ζήτησε να γίνει το Φεστιβάλ «περισσότερο ιταλικό» κι όχι «πασαρέλα για να περπατάνε οι σταρ του Χόλιγουντ».
Ωστόσο, αν και παρέσυρε προς αυτή τη μεριά την αντίζηλο Βενετία και την άφησε να δέχεται τα πυρά της διεθνούς κριτικής για «ιταλοποίηση ενός διεθνούς θεσμού», στο Φεστιβάλ της Αιώνιας Πόλης θα δούμε να δίνει σημασία και στο χολιγουντιανό γκλάμουρ, αλλά και στο ιταλικό και τα events. Ετσι κι αλλιώς, το Φεστιβάλ της Ρώμης δεν υπόκειται στους διεθνείς περιορισμούς των μεγάλων διεθνών Φεστιβάλ, αλλά στον εαυτό του μόνο και στον προγραμματισμό του.

Φυσικά, αυτά δεν τα κανονίζει μόνος του ο δήμαρχος, έχει ολόκληρο επιτελείο που τα ρυθμίζει, τα υποβάλλει και τα αποφασίζει και προς την κατεύθυνση του επιτελείου έγιναν δύο καινοτομίες. Η μία είναι πως τη διεύθυνση ανέλαβε ο πεπειραμένος Τζιαν Λουίτζι Ρόντι, κριτικός της εφημερίδας «Il Tempo» και επί χρόνια διευθυντής στο Φεστιβάλ Βενετίας, και η δεύτερη καινοτομία αφορά στη μετονομασία. Δεν θα λέγεται πια «Festa», όπως επί Βελτρόνι, αλλά «Festival».

Και για τις δύο καινοτομίες έχουν εκφραστεί επιφυλάξεις, αλλά… προκαταβολικά. Για το αν ο Ρόντι είναι σε θέση να ακολουθήσει τις μοντέρνες αντιλήψεις περί Φεστιβάλ, όπως τις οραματίστηκε ο Βελτρόνι, ακολουθώντας, έστω και άδηλα, το πρότυπο του Φεστιβάλ του Τορόντο, και για το αν η μετονομασία σε «Φεστιβάλ» τού αλλοιώσει τη φυσιογνωμία και τη διαφορετικότητα, που ήταν και το μυστικό της επιτυχίας του, το αποτέλεσμα θα δείξει.

Σημασία έχει πως ξεκινάει με αμέτρητες λαμπερές προσωπικότητες και συμμετοχές.

Ως προς τα τιμώμενα πρόσωπα θα λάμψει ο Αλ Πατσίνο, όπου στο πρόσωπό του θα τιμηθεί το Actor’s Studio και οι ηθοποιοί του. Επίσης, τρεις σκηνοθέτες για το έργο τους, οι Μάικελ Τσιμίνο, Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και Ολιβιέ Ασιγιάς.

Ομως, ο μεγάλος τιμώμενος της φετινής εκδήλωσης θα είναι γυναίκα και αυτή η γυναίκα είναι ένας θρύλος του ιταλικού σινεμά, με ακτινοβολία παγκόσμια, η Τζίνα Λολομπρίτζιντα. Η Τζίνα θα τιμηθεί για την 60χρονη συμβολή της στο ιταλικό σινεμά.

Και πέρσι, κάτι ανάλογο είχε γίνει με τιμώμενη προσωπικότητα τη Σοφία Λόρεν. Φέτος θα δοξαστεί η άλλοτε αντίπαλός της στις καρδιές των Ιταλών και των παγκόσμιων θεατών στα χρόνια της μεγάλης ακμής του ιταλικού σινεμά, όταν παρήγαγε ντίβες και τροφοδοτούσε με αυτές τη διεθνή παραγωγή.

Ωστόσο, κι η έναρξη του Φεστιβάλ σε Ιταλίδα ντίβα είναι αφιερωμένη, σημερινή όμως, τη Μόνικα Μπελούτσι, ποιαν άλλη; Η Μόνικα θα κηρύξει την έναρξη με την ταινία της «L’ uomo que ama» («Ο άνδρας που αγαπάει»), σε σκηνοθεσία της Μαρία Σόλε Τονιάτσι, κόρης του αξέχαστου κωμικού Ούγκο Τονιάτσι, και της ηθοποιού Φράνκα Μπετόγια.

Με ιταλική ταινία θα κλείσει το Φεστιβάλ στις 31 Οκτωβρίου, «Ο τελευταίος Πουλτσινέλα», όπου πρωταγωνιστεί ένας διάσημος του ιταλικού τραγουδιού αυτή τη φορά, ο Μάσιμο Ρανιέρι.
Από τα ξένα φιλμ κι ονόματα που θα κάνουν πρεμιέρα στη Ρώμη αναμένονται με ξεχωριστό ενδιαφέρον το «The Duchess» με την Κίρα Νάιτλι, όπου από τώρα μιλάνε για το Οσκαρ κοστουμιών , το «Pride and glory» του Γκάβιν Ο’ Κόνορ με τον Εντουαρντ Νόρτον, τον Κόλιν Φάρελ και τον Γιoν Βόιτ, καθώς και το «RockNrolla» του Γκάι Ρίτσι. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον συγκεντρώνει η γερμανική συμμετοχή που κάνει στη Ρώμη τη διεθνή πρεμιέρα της και δεν είναι άλλη από το δραματικό, πολιτικό φιλμ του Ούλι Εντελ «The Baader Meinhof Complex», που αποτελεί την επίσημη υποβολή της Γερμανίας για το Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας του 2009.

No comments: