Της ΧΡΥΣΟΥΛΑΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ Φωτογρ.: ΣΠΥΡΟΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ
Αρματωμένοι στρατιώτες κατηφορίζουν με ποδοβολητά την πλαγιά προσπαθώντας να αποφύγουν τις σφαίρες που πέφτουν βροχή καταπάνω τους. Οι φωνές τους πνίγονται. Οι νάρκες σκάνε στα πόδια τους. Κορμιά ανατινάζονται στον αέρα και χάνονται στα βράχια. Οι λάμψεις των εκρήξεων θολώνουν τις αισθήσεις. Ηδη ανεβαίνοντας προς το βουνό Καζάνι σε υψόμετρο 1.500 -ανάμεσα στο Βίτσι, το Μαλιμάδι και το Μπίκοβικ, με θέα την οροσειρά του Γράμμου- ξαφνιάζεσαι από τους πυροβολισμούς και τις εκρήξεις που ακούγονται. Ξεπροβάλλουν μαύρα σύννεφα καπνού και βγαίνει βαριά μυρωδιά καμένου. Από την κορυφή ενός απέναντι βράχου το θέαμα είναι εντυπωσιακό.
Μια εντυπωσιακή σκηνή από την «Ψυχή βαθιά». Το συνεργείο «alphastunt» από τη Βουλγαρία, με έμπειρους κασκαντέρ και ειδικούς πυροτεχνουργούς, κρύβεται πίσω από τις δύσκολες σκηνές μάχης |
Σχεδόν εξήντα χρόνια έχουν περάσει από το τέλος του εμφυλίου πολέμου. Ο Παντελής Βούλγαρης όμως ξανανοίγει το σεντούκι της Ιστορίας και σκαλίζει μνήμες. Μετά το «Happy Day» (1976) και τα «Πέτρινα Χρόνια» (1985) επανέρχεται στο πολιτικό σινεμά με μια ταινία για τον εμφύλιο πόλεμο. Την «Ψυχή βαθιά» την τοποθετεί στο φυσικό πλατό της: στη ματωμένη οροσειρά του Γράμμου, το Βίτσι και τα γύρω στοιχειωμένα βουνά, όπου γράφτηκαν οι τελευταίες πράξεις του πολέμου. Εκεί έφερε μέχρι και ειδικευμένο συνεργείο από τη Βουλγαρία -για τα ειδικά εφέ και τις σκηνές των μαχών- και κασκαντέρ για τα επικίνδυνα γυρίσματα. Αυτό σίγουρα δεν το 'χουμε ξαναδεί στο ελληνικό σινεμά.
«Η φύση είναι ο τρίτος πρωταγωνιστής», λέει ο Παντελής Βούλγαρης. Γι' αυτό την ταινία του δεν θα μπορούσε να τη γυρίσει πουθενά αλλού, παρά στον Γράμμο και στο Βίτσι |
Οση ώρα οι έμπειροι πυροτεχνουργοί -δεκαπέντε στο σύνολο, με μεγάλη προϋπηρεσία σε αμερικανικές ταινίες δράσης- στήνουν τις εκρήξεις, το βλέμμα του Βούλγαρη αλλά και του διευθυντή φωτογραφίας, Σίμου Σαρκετζή, καρφώνεται με ανησυχία στον ουρανό. Κυνηγάνε τον ήλιο, αλλά τα σύννεφα τους παίζουν παιχνίδι. Τη μια στιγμή τον κρύβουν και την άλλη τον αφήνουν να λάμπει.
Η αγωνία του σκηνοθέτη γι' αυτές τις σκηνές είναι μεγάλη. Εχει και έναν επιπλέον καλό λόγο. Κοντά σε μια έκρηξη βρίσκεται και ο γιος του Αλέξανδρος Βούλγαρης. Ηρθε να τον επισκεφτεί και επιστρατεύτηκε. Τον έντυσε στα χακί και τον έριξε στο πεδίο της μάχης, στο πλευρό του Εθνικού Στρατού.
Δεν ήταν εύκολη υπόθεση το ενδυματολογικό κομμάτι. Δύο χρόνια έκανε τη σχετική έρευνα η ενδυματολόγος Λουκία Χατζέλου. Οπλα, ξιφολόγχες, τουφέκια, μάουζερ, springfield συγκεντρώθηκαν από διάφορα μέρη της Ελλάδας. Μετά το τέλος της μέρας επιστρέφονται όλα στην αποθήκη. Εκεί όπου κάθε πρωί, από τις έξι, οι αγουροξυπνημένοι ηθοποιοί παίρνουν σειρά για τη μεταμόρφωσή τους σε στρατιώτες ή αντάρτες.
Δεν υπήρχε βέβαια περίπτωση να γυρίσει αλλού την ταινία. «Κολλάω με τους τόπους. Οταν βρέθηκα στη Μακρόνησο, είπα εδώ θα κάνω το "Happy Day". Πάω στον τόπο που συνέβη το γεγονός. Αυτή είναι η πετριά μου. Τα μέρη εδώ είναι μοναδικά και δεν γυρίζονται ταινίες. Η φύση είναι ο τρίτος πρωταγωνιστής». *
No comments:
Post a Comment