Με την παρουσία δύο σκηνοθετών και μίας ηθοποιού, του Γάλλου Αλέν Κορνό, ενός από τους τιμώμενους δημιουργούς του Πανοράματος, στον οποίο το φεστιβάλ διοργανώνει φέτος ειδικό αφιέρωμα, του Τούρκου Σελίμ Εβτσί, σκηνοθέτη της ταινίας «Δυο γραμμές» και της Λαμπίνα Μιτέβσκα, πρωταγωνίστριας της ταινίας «Γεννήθηκα στο Τίτοβ Βέλες» της Τεόνα Στρούγκαρ Μιτέβσκα, συνεχίζονται σήμερα στον κινηματογράφο «Απόλλων» οι προβολές του 21ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου της «Ε».
Στο πρόγραμμα και μια θαυμάσια «Ελεγεία» από την Ιζαμπέλ Κοϊξέτ και η αγγλική «Κες», από τις πρώτες, εξαιρετικές, ταινίες του άλλου φετινού τιμώμενου του φεστιβάλ, Κεν Λόουτς, ταινία που προβάλλεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Οι προβολές ξεκινούν με τη μικρού μήκους «Adjustment» του Ian Mackinnon στις 6 μ.μ.
* «Γεννήθηκα στο Τίτοβ Βέλες» (Ι αm from Titov Veles, 2007) της Τεόνα Στρούγκαρ Μιτέβσκα (Διαγωνιστικό, 6 μ.μ.).
Το δράμα τριών αδελφών που μένουν σε μια πόλη που αργοπεθαίνει. Η ιστορία ξετυλίγεται μέσα από τα μάτια της διαταραγμένης Αφροδίτης, η οποία δεν έχει καμία επαφή με την πραγματικότητα. Δεν είναι ξεκάθαρο αν η κατάστασή της οφείλεται στη μόλυνση από το τοπικό εργοστάσιο ή στην άρνησή της να μιλήσει από όταν ήταν 5 χρονώ. Μέσα από την εξαιρετική αισθητική προσέγγιση στην ιστορία, η Μιτέβσκα εξετάζει τις νευρώσεις που η σύγχρονη εποχή δημιουργεί. Η ταινία έχει κερδίσει μερικά από τα σημαντικότερα βραβεία σε φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο.
Δύο νέοι άνθρωποι, ο Μερτ, που περνά το χρόνο του τραβώντας φωτογραφίες, και η Σελίν, υπάλληλος σε επιχείρηση, αποφασίζουν έπειτα από αρκετά χρόνια συμβίωσης να κάνουν ένα ταξίδι. Οσο, όμως, απομακρύνονται από την πόλη τόσο απομακρύνονται και ο ένας από τον άλλο. Ο Σελίμ Εβτσί κινηματογραφεί δύο ανθρώπους σε μια αναζήτηση για ελευθερία. Ξεκινώντας από μια Κωνσταντινούπολη που συνεχώς αλλάζει, και κατευθυνόμενος προς δρόμους οι οποίοι παραμένουν ίδιοι, εξετάζει έννοιες όπως η ταυτότητα, η σεξουαλικότητα, η έλλειψη επικοινωνίας και η ζωτική ανάγκη για προσωπική ελευθερία, σε ένα χαμηλών τόνων άσμα για τις ανθρώπινες σχέσεις.
Ο Εβτσί έχει συμμετάσχει σε διάφορα τουρκικά και διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ, ενώ με τις πέντε μικρού μήκους που έχει σκηνοθετήσει, έχει κατορθώσει να αποσπάσει εννέα βραβεία. Εχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης και είναι μέλος του Δ.Σ. του IFSAK (Istanbul Photographers and Cinema Amateurs Association) και είναι διευθυντής του διεθνούς ετήσιου φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους του Ακμπάνκ.
* «Ελεγεία» (Elegy) της Ιζαμπέλ Κοϊξέτ (2008), με τους Μπεν Κίνγκσλεϊ, Πενέλοπε Κρουζ, Ντένις Χόπερ (Πρεμιέρα, 9.45 μ.μ.).
Η ταινία εξερευνά την ομορφιά που τυφλώνει, αποκαλύπτει και μεταμορφώνεται μέσα από τη σχέση ενός καθηγητή πανεπιστημίου (εξαιρετικός ο Μπεν Κίνγκσλεϊ) και μιας νεαρής γυναίκας (Πενέλοπε Κρουζ) της οποίας η παρουσία τον μαγεύει και τον αποσυντονίζει. Καθώς η σχέση τους αλλάζει περισσότερο απ' όσο θα φαντάζονταν, ένας σεξουαλικός δεσμός εξελίσσεται σε ερωτική ιστορία. Οι ηθοποιοί προσεγγίζουν τους χαρακτήρες ρεαλιστικά και καταφέρνουν να τους κατανοήσουν απόλυτα και να μας προσφέρουν συγκλονιστικές ερμηνείες.
Η σκηνοθέτις, που έγινε γνωστή το 2003 με την ταινία «Ζωή χωρίς εμένα», βασίζεται για την «Ελεγεία» στο μυθιστόρημα του Φίλιπ Ροθ «Το ζώο που ξεψυχά» (εκδόσεις Πόλις). Η ταινία διαγωνίστηκε στο Φεστιβάλ Βερολίνου, όπου απέσπασε πολύ καλές κριτικές.
* «Κες» (Kes) του Κεν Λόουτς (1969) («Η επόμενη μέρα», 11.40 μ.μ.)
Εχοντας προβλήματα στο σχολείο και όντας αγνοημένος και κακοποιημένος από την αδιάφορη μητέρα και τον μεγαλύτερο αδελφό του, ο Μπίλι Κάσπερ, ένα δεκαπεντάχρονο αγόρι της εργατικής τάξης, κάνει σκοπό της ζωής του να εξημερώσει και να εκπαιδεύσει ένα αρπακτικό γεράκι. Στην πρώτη του ταινία ο Λόουτς επικεντρώνεται σε έναν outsider, σε ένα παιδί πνιγμένο από το σκληρό κυνισμό των γύρω του, που προσπαθεί να βρει διέξοδο από την ψυχρότητα και τον συμβιβασμό. Με νατουραλιστικές ερμηνείες και ρεαλιστική κινηματογράφηση, φτιάχνει ένα αριστούργημα που τον έκανε γνωστό σε παγκόσμιο επίπεδο και του χάρισε βραβεία και διακρίσεις σε όλο τον κόσμο. Ηταν μια νέα αρχή για το βρετανικό σινεμά, απομακρύνοντάς το από τον φορμαλισμό και επικεντρώνοντάς το στον άνθρωπο.
Μ.Ν., ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 17/10/2008
«Δυο γραμμές» του Σελίμ Εβτσί και «Γεννήθηκα στο Τίτοβ Βέλες» της Τεόνα Στρούγκαρ Μιτέβσκα |
Το δράμα τριών αδελφών που μένουν σε μια πόλη που αργοπεθαίνει. Η ιστορία ξετυλίγεται μέσα από τα μάτια της διαταραγμένης Αφροδίτης, η οποία δεν έχει καμία επαφή με την πραγματικότητα. Δεν είναι ξεκάθαρο αν η κατάστασή της οφείλεται στη μόλυνση από το τοπικό εργοστάσιο ή στην άρνησή της να μιλήσει από όταν ήταν 5 χρονώ. Μέσα από την εξαιρετική αισθητική προσέγγιση στην ιστορία, η Μιτέβσκα εξετάζει τις νευρώσεις που η σύγχρονη εποχή δημιουργεί. Η ταινία έχει κερδίσει μερικά από τα σημαντικότερα βραβεία σε φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο.
* «Δυο γραμμές» (Two Lines, 2007) του Σελίμ Εβτσί (Διαγωνιστικό, 8 μ.μ.).
Δύο νέοι άνθρωποι, ο Μερτ, που περνά το χρόνο του τραβώντας φωτογραφίες, και η Σελίν, υπάλληλος σε επιχείρηση, αποφασίζουν έπειτα από αρκετά χρόνια συμβίωσης να κάνουν ένα ταξίδι. Οσο, όμως, απομακρύνονται από την πόλη τόσο απομακρύνονται και ο ένας από τον άλλο. Ο Σελίμ Εβτσί κινηματογραφεί δύο ανθρώπους σε μια αναζήτηση για ελευθερία. Ξεκινώντας από μια Κωνσταντινούπολη που συνεχώς αλλάζει, και κατευθυνόμενος προς δρόμους οι οποίοι παραμένουν ίδιοι, εξετάζει έννοιες όπως η ταυτότητα, η σεξουαλικότητα, η έλλειψη επικοινωνίας και η ζωτική ανάγκη για προσωπική ελευθερία, σε ένα χαμηλών τόνων άσμα για τις ανθρώπινες σχέσεις.
Ο Εβτσί έχει συμμετάσχει σε διάφορα τουρκικά και διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ, ενώ με τις πέντε μικρού μήκους που έχει σκηνοθετήσει, έχει κατορθώσει να αποσπάσει εννέα βραβεία. Εχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης και είναι μέλος του Δ.Σ. του IFSAK (Istanbul Photographers and Cinema Amateurs Association) και είναι διευθυντής του διεθνούς ετήσιου φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους του Ακμπάνκ.
* «Ελεγεία» (Elegy) της Ιζαμπέλ Κοϊξέτ (2008), με τους Μπεν Κίνγκσλεϊ, Πενέλοπε Κρουζ, Ντένις Χόπερ (Πρεμιέρα, 9.45 μ.μ.).
Η ταινία εξερευνά την ομορφιά που τυφλώνει, αποκαλύπτει και μεταμορφώνεται μέσα από τη σχέση ενός καθηγητή πανεπιστημίου (εξαιρετικός ο Μπεν Κίνγκσλεϊ) και μιας νεαρής γυναίκας (Πενέλοπε Κρουζ) της οποίας η παρουσία τον μαγεύει και τον αποσυντονίζει. Καθώς η σχέση τους αλλάζει περισσότερο απ' όσο θα φαντάζονταν, ένας σεξουαλικός δεσμός εξελίσσεται σε ερωτική ιστορία. Οι ηθοποιοί προσεγγίζουν τους χαρακτήρες ρεαλιστικά και καταφέρνουν να τους κατανοήσουν απόλυτα και να μας προσφέρουν συγκλονιστικές ερμηνείες.
Η σκηνοθέτις, που έγινε γνωστή το 2003 με την ταινία «Ζωή χωρίς εμένα», βασίζεται για την «Ελεγεία» στο μυθιστόρημα του Φίλιπ Ροθ «Το ζώο που ξεψυχά» (εκδόσεις Πόλις). Η ταινία διαγωνίστηκε στο Φεστιβάλ Βερολίνου, όπου απέσπασε πολύ καλές κριτικές.
«Κες» του Κεν Λόουτς |
Εχοντας προβλήματα στο σχολείο και όντας αγνοημένος και κακοποιημένος από την αδιάφορη μητέρα και τον μεγαλύτερο αδελφό του, ο Μπίλι Κάσπερ, ένα δεκαπεντάχρονο αγόρι της εργατικής τάξης, κάνει σκοπό της ζωής του να εξημερώσει και να εκπαιδεύσει ένα αρπακτικό γεράκι. Στην πρώτη του ταινία ο Λόουτς επικεντρώνεται σε έναν outsider, σε ένα παιδί πνιγμένο από το σκληρό κυνισμό των γύρω του, που προσπαθεί να βρει διέξοδο από την ψυχρότητα και τον συμβιβασμό. Με νατουραλιστικές ερμηνείες και ρεαλιστική κινηματογράφηση, φτιάχνει ένα αριστούργημα που τον έκανε γνωστό σε παγκόσμιο επίπεδο και του χάρισε βραβεία και διακρίσεις σε όλο τον κόσμο. Ηταν μια νέα αρχή για το βρετανικό σινεμά, απομακρύνοντάς το από τον φορμαλισμό και επικεντρώνοντάς το στον άνθρωπο.
Μ.Ν., ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 17/10/2008
No comments:
Post a Comment