ΜΠΕΡΛΙΝΑΛΕ. Εναν κόσμο σε κρίση αντικατοπτρίζει από την πρώτη κιόλας ημέρα του το 59ο φεστιβάλ του Βερολίνου. Κρίση οικονομική, κρίση σχέσεων μεταξύ λαών, κρίση ακόμη και κινηματογραφική. Σε μια εποχή που η κρίση αποτελεί το βασικό θέμα συζήτησης σε όλο τον κόσμο και η οικονομία εξαρτάται από τη στάση των μεγάλων τραπεζών, ο διευθυντής της Μπερλινάλε, Ντίτερ Κόσλικ, επέλεξε για ταινία έναρξης του φεστιβάλ το «The International», ένα διεθνές αστυνομικό θρίλερ, όπου τον ρόλο του «κακού» έχει μια μεγάλη τράπεζα.
Η ταινία που σκηνοθέτησε ο Γερμανός Τομ Τίκβερ με ένα διεθνές καστ, είναι γυρισμένη κατά 50% περίπου στο Βερολίνο, μια συμβολική επιλογή του Κόσλικ για το επίσημο πρόγραμμα, να αρχίσει το φεστιβάλ με μια ταινία, τα πρώτα πλάνα της οποίας παρουσιάζουν μερικά από τα πιο κεντρικά σημεία της πόλης. Από εκεί και πέρα, η δράση του «The International» ταξιδεύει τον θεατή στη Νέα Υόρκη, στο Μιλάνο, στη Λυών, στο Λουξεμβούργο, στην Κωνσταντινούπολη. Ενας πράκτορας της Ιντερπόλ, ο Λούις Σάλιντζερ (Κλάιβ Οουεν), προσπαθεί να συνδέσει τα νήματα που αποκαλύπτουν τη σχέση μιας μεγάλης τράπεζας με ένα κύκλωμα εμπορίας όπλων, ύποπτες δολοφονίες και μυστικές πολιτικές διασυνδέσεις. Στην έρευνά του τον βοηθάει μια υπάλληλος των αμερικανικών δικαστικών υπηρεσιών (Ναόμι Γουότς), όμως η προσπάθειά τους πέφτει από το ένα αδιέξοδο στο άλλο. Η ταινία διακρίνεται από την ικανότητα του Τίκβερ να κινηματογραφεί με εξαιρετική αίσθηση των χώρων που έχει επιλέξει και αυτό είναι και το πιο δυνατό κομμάτι της ταινίας. Από τον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό του Βερολίνου μέχρι το Μπλε Τζαμί και την υπόγεια δεξαμενή της Κωνσταντινούπολης και ώς το Γκούγκενχαϊμ της Νέας Υόρκης, που κυριολεκτικά διαλύεται από ριπές πολυβόλων στην πιο εντυπωσιακή σκηνή της ταινίας, το «The International» δίνει την αίσθηση μιας διεθνούς παραγωγής.
Η ταινία έχει μια μάλλον πεσιμιστική διάθεση. Λέει με λίγα λόγια πως ό, τι και να γίνει, όσο φιλότιμοι άνθρωποι κι αν υπάρξουν, το σύστημα είναι τόσο ισχυρό και με τόσες διασυνδέσεις, ώστε είναι πρακτικά αδύνατον να αλλάξουν τα πράγματα. Παρ’ όλα αυτά, οι ήρωες της ταινίας κάνουν την προσπάθειά τους.
Την ίδια προσπάθεια κάνει και το φεστιβάλ απέναντι στη μεγάλη οικονομική κρίση, που πλήττει και τον κινηματογράφο. Στην κινηματογραφική αγορά της Μπερλινάλε, που λειτουργεί παράλληλα με το επίσημο πρόγραμμα των προβολών, η λέξη που ακούγεται συχνότερα είναι «κρίση». Η αγορά του Βερολίνου είναι το πρώτο μεγάλο τεστ της χρονιάς για την κινηματογραφική αγορά και οι πρώτες ενδείξεις δεν είναι καθόλου θετικές. Τρία από τα «ανεξάρτητα» τμήματα μεγάλων στούντιο, η Picturehouse, η Paramount Vantage και η Warner Independent, έχουν ήδη καταρρεύσει, κάτι που δείχνει ότι η αγορά εκτός των μεγάλων στούντιο βρίσκεται σε εξαιρετικά δυσχερή θέση.
- Του απεσταλμένου της "Καθημερινής" [06/02/2009] στο Βερολινο Παγιωτη Παναγοπουλου
No comments:
Post a Comment