Σκοπός του ΕΚΚ δε θα είναι πλέον «η προστασία, ενίσχυση και ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης στην Ελλάδα», αλλά «η προστασία, ενίσχυση και ανάπτυξη βιώσιμης και ανταγωνιστικής κινηματογραφικής βιομηχανίας στην Ελλάδα»! Αν αυτό δεν είναι εμβάθυνση της εμπορευματοποίησης και της μετατροπής της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε αγοραίο, βιομηχανοποιημένο «προϊόν», τότε τι είναι;
Η πλειοψηφία της Γενικής Συνέλευσης και του ΔΣ θα «διορίζεται από τον υπουργό, επιλέγοντας αξιοκρατικά (...)»! Στο όργανο της ΓΣ θα συμμετέχουν, μεταξύ άλλων, εκπρόσωπος των «επιχειρηματιών αιθουσών κινηματογράφου», διανομείς και παραγωγοί «αναγνωρισμένου κύρους και σημαντική συμβολή στο χώρο του ελληνικού ή παγκόσμιου κινηματογράφου». Δηλαδή, μπορεί και κάποιος από το Χόλιγουντ;Στο Συμβούλιο Κρίσεων προτείνεται ο διορισμός προσώπων «αναγνωρισμένου κύρους» (σ.σ. από ποιους;) και από το εξωτερικό, μεταξύ αυτών, ένας σκηνοθέτης και ένας παραγωγός. Προτείνεται μάλιστα, το ΔΣ «να δύναται να συμβουλεύεται εξωτερικούς φορείς (ΕΙΣ) και/ ή επαγγελματίες (script editors/script assessors) πριν από μια αίτηση για χρηματοδότηση να αξιολογηθεί από το Συμβούλιο Κρίσεων». Δηλαδή, εμπλέκονται οι πάντες πλην των φορέων.Φυσικά, η επιτροπή «ξαναζεσταίνει» τα περί θυγατρικής εταιρείας του ΕΚΚ («HELLENIC FILM COMMISSION») με σκοπό την «προσέλκυση» ξένου οπτικοακουστικού κεφαλαίου για παραγωγές στην Ελλάδα, με την ανάλογη «παροχή διευκολύνσεων». Η πρόταση είναι παλιά και βασίζεται σε δύο αντιδραστικά και επικίνδυνα ιδεολογήματα: 1) «Η ανάπτυξη και στήριξη της εγχώριας κινηματογραφικής και οπτικοακουστικής βιομηχανίας μέσω της προσέλκυσης και εξυπηρέτησης αλλοδαπών κινηματογραφικών ταινιών και οπτικοακουστικών παραγωγών και συμπαραγωγών», 2) «η προβολή της Ελλάδας διεθνώς μέσω της οπτικοακουστικής παραγωγής, με στόχο την ενίσχυση της πολιτιστικής και τουριστικής βιομηχανίας και την ανάπτυξη της Εθνικής Οικονομίας».Η ευρωπαϊκή πείρα αντίθετα, δείχνει ότι τα μονοπώλια του οπτικοακουστικού αλώνουν υποδομές και έμψυχο δυναμικό σε ξένες χώρες, κυρίως της Α. Ευρώπης, που έχουν υψηλή, πλην όμως πάμφηνη εξειδίκευση και φεύγουν «για αλλού» μην αφήνοντας πίσω τους παρά άνεργους «κομπάρσους». Επιπλέον, κινηματογραφική τέχνη που να ενισχύει το τουριστικό κεφάλαιο και την καπιταλιστική (και καθόλου εθνική) οικονομία, παραπέμπει σε οπτικοακουστικές «παραγγελιές» του κεφαλαίου με ό,τι αρνητικό αυτό θα σημάνει στο εργασιακό καθεστώς και τη δημιουργικότητα των καλλιτεχνών, ακόμα κι αν «προσπεράσουμε» την ιδεολογική «πλύση εγκεφάλου».Τέλος, η επιτροπή δεν προτείνει να εξαιρεθεί εντελώς το ΕΚΚ από το νόμο περί ΔΕΚΟ, στον οποίο το ενέταξε η κυβέρνηση, ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων, αφού έτσι το Κέντρο θα αντιμετωπίζεται εντελώς με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, απλά το εξαιρεί από ορισμένες διατάξεις.
- Σενάριο ...ΑΕ!
Σα να μην έφταναν οι υπάρχουσες ΑΕ... του «δημοσίου» στον πολιτισμό, η επιτροπή προτείνει ακόμη μία: Το «Ελληνικό Ινστιτούτο Σεναρίου», το οποίο, ως είθισται, θα «διαθέτει διοικητική και οικονομική αυτονομία» και ...«θα λειτουργεί για το δημόσιο συμφέρον, σύμφωνα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας»! Να θυμίσουμε ότι ιδιωτικοοικονικά κριτήρια προς ...«όφελος του δημοσίου συμφέροντος» είναι ένα «σχήμα» που ανέδειξε σε «καθεστώς» το ΠΑΣΟΚ και οι κυβερνήσεις του.
Πατώντας πάνω στην επίσης δραματική έλλειψη σεναριακής παιδείας (σ.σ. το «Α» και το «Ω» του κινηματογράφου», η επιτροπή προτείνει ένα επί της ουσίας «μαγαζί», που δε θα «ανταγωνίζεται άλλους φορείς που δραστηριοποιούνται στον ίδιο χώρο» (σ.σ. «σχολάρχες» του οπτικοακουστικού) αλλά θα «λειτουργεί ενισχυτικά και συντονιστικά εφόσον αυτοί το επιθυμούν με παροχή τεχνογνωσίας και πρόσβαση στην πληροφόρηση»!
Η χρηματοδότηση του «Ινστιτούτου» δε θα προβλέπεται στον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά θα εισπράττει ποσοστό του «Ειδικού Φόρου» (βλ. συνέχεια), από «πακέτα» της ΕΕ, «χορηγίες» κλπ.
«Ελαστικότερη» νομική μορφή προτείνει η επιτροπή και για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Καλά καταλάβατε: Από Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου μετατρέπεται σε «καθαρόαιμο μαγαζί», δηλαδή Ανώνυμη Εταιρεία, η οποία φυσικά θα υπάγεται στα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια των διατάξεων περί ΔΕΚΟ, ώστε να «αντεπεξέλθει στις ανταγωνιστικές σύγχρονες απαιτήσεις»...
«Ανεξαρτητοποιείται» το Μουσείο Κινηματογράφου από το Φεστιβάλ, «απελευθερώνοντας» τους δύο θεσμούς «από περιττές και χρονοβόρες διαδικασίες».
No comments:
Post a Comment