Η σκηνοθέτις Μαρίνα Ζένοβιτς ρίχνει φως στη σκοτεινή υπόθεση βιασμού με πρωταγωνιστή τον πολωνό σκηνοθέτη, το 1977
Το σκάνδαλο του βιασμού της 13χρονης (το 1977) Σαμάνθα Γκάιγκερ από τον Ρόμαν Πολάνσκι επανέρχεται στο προσκήνιο με το ντοκυμαντέρ «Roman Ρolanski: Wanted and desired» της πολωνικής καταγωγής Αμερικανίδας Μαρίνας Ζένοβιτς - μια απόπειρα να φωτιστεί ένα από τα πιο διάσημα σκάνδαλα της σόου μπίζνες των τελευταίων 30 χρόνων.
Οταν ο Πολάνσκι αποδέχθηκε την ενοχή του στην κατηγορία της παράνομης σεξουαλικής πράξης σε ανήλικο (αρχικώς του είχαν αποδοθεί έξι κατηγορίες), ο δικαστής Λόρενς Ρίτενμπαντ αποφάσισε την προσωρινή κράτησή του, την ώρα που τόσο ο συνήγορος του Πολάνσκι όσο και ο δικηγόρος της Γκάιγκερ είχαν συμφωνήσει να μη φυλακιστεί. Διψασμένος για δημοσιότητα ο Ρίτενμπαντ δήλωσε στον Τύπο ότι αν ο Πολάνσκι ήθελε να αποφύγει την ποινή, δεν είχε παρά να εγκαταλείψει τη χώρα. Και έτσι έπραξε. «Ημουν ένα ποντίκι εναντίον πεινασμένων γατών» δήλωσε ο σκηνοθέτης.
Ολοι οι βασικοί «παίκτες» του σκανδάλου Πολάνσκι, συμπεριλαμβανομένης της Γκάιγκερ, δέχθηκαν να συμμετάσχουν στην προσπάθεια της Ζένοβιτς. Ολοι εκτός από τον ίδιον τον Πολάνσκι- είπε στη Ζένοβις ότι δεν θέλησε να μιλήσει για να μη νομίσουν ότι «προσπαθεί να διαφημίσει τον εαυτό του» - και βεβαίως τον δικαστή Ρίτενμπεργκ, ο οποίος δεν ζει πλέον. Από την πλευρά της η Γκάιγκερ, μητέρα τριών παιδιών σήμερα, δηλώνει στο ντοκυμαντέρ ότι τον έχει συγχωρήσει.
Από το φιλμ δεν λείπουν οι αναφορές στο τραγικό παρελθόν του Πολάνσκι. Ωστόσο το πιο ενδιαφέρον σημείο του είναι ότι, χωρίς ποτέ να τον αγιοποιεί ή να τον δικαιώνει, σχολιάζει το διεφθαρμένο νομοθετικό σύστημα των ΗΠΑ. Είναι εμφανές ότι ο Ρίτενμπαντ καταπάτησε κάθε έννοια πρωτοκόλλου και νομικής διαδικασίας, ενώ στην ταινία επισημαίνεται επίσης η αποπροσανατολιστική εξουσία των ΜΜΕ που είχε ως αποτέλεσμα τον διασυρμό ενός διάσημου ευρωπαίου σκηνοθέτη, του οποίου το στοιχειωμένο παρελθόν και το «αλλόκοτο» έργο ανέκαθεν «κάθονταν βαριά» στο στομάχι της Αμερικής.
Κεντρικό πρόσωπο μια αλβανίδα μετανάστρια, η Λόρνα ( Αρτα Ντομπρόσι ), η οποία έχει πάρει τη βελγική υπηκοότητα μέσω «λευκού» γάμου με έναν τοξικομανή ( Ζερεμί Ρενιέ ). Προκειμένου να κερδίσει περισσότερα χρήματα, η Λόρνα συμφωνεί να λάβει μέρος σε ένα περίπλοκο σχέδιο εξολόθρευσης του συζύγου της και να κάνει ακόμη έναν λευκό γάμο με ρώσο μαφιόζο, ο οποίος επίσης θέλει τη βελγική υπηκοότητα. Ενας αστάθμητος παράγοντας όμως θα χαλάσει τα σχέδιά της.
Αγοραπωλησίες γάμων και διαζυγίων, στυγνή εκμετάλλευση του ανθρώπινου πόνου, μόνη δίοδος για την κατάκτηση του ονείρου ο θάνατος. Ακόμη μια φορά η αναξιοπρέπεια, ο κυνισμός και η απληστία είναι στοιχεία που κατακλύζουν το σύμπαν μιας ιστορίας των αδελφών Νταρντέν. Και ακόμη μια φορά η αθόρυβη σκηνοθεσία του ντουέτου όχι απλώς σε συνεπαίρνει, αλλά σπάζει κόκαλα. Παρ΄ όλα αυτά το φως της λύτρωσης διακρίνεται- έστω αχνό- στον ορίζοντα. Απλοί, χωρίς ποτέ να γίνονται ψυχροί, συναισθηματικοί, χωρίς ποτέ να καταφεύγουν στο εύκολο μελό, οι Νταρντέν υπογράφουν μια ταινία πλατιάς απήχησης (ίσως την πιο εμπορική τους), κάτι στο οποίο συμβάλλει έντονα το στοιχείο του θρίλερ, που λειτουργεί στην εντέλεια. Ψυχή της ταινίας όμως είναι η πανέμορφη πρωταγωνίστριά της, η 29χρονη Αρτα Ντομπρόσι από το Κοσσυφοπέδιο, η οποία, όπως όλα δείχνουν, έχει μπροστά της ένα λαμπρό μέλλον.
ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ
▅ «Αmerican teen» (ΗΠΑ, 2008) της Νανέτ Μπέρσταϊν. Τα προβλήματα, οι χαρές, οι πλάκες και οι κακίες πέντε εφήβων ενώ προετοιμάζονται για την ενηλικίωση. Πρωταγωνιστούν μαθητές, ενώ η ταινία γυρίστηκε κατά τη διάρκεια της τελευταίας χρονιάς τους στο σχολείο. Ανάμεσά τους οι Χάνα Μπέιλι,Κόλινς Κλέμενς,Μέγκαν Κρίζμανιτς.
No comments:
Post a Comment