Του Παύλου Θ. Κάγιου, ΤΑ ΝΕΑ: Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2008
Μετά το «5 λεπτά ακόμα» των 360.000 εισιτηρίων, ο Γιάννης Ξανθόπουλος μας διαβεβαιώνει κινηματογραφικώς πως «Όλα θα πάνε καλά»...
Σκηνοθέτης που κάνει ταινίες για... τη σωτηρία της ψυχής των θεατών, όπως λέει ο Γιάννης Ξανθόπουλος, πιστεύει πως «το σινεμά είναι βιομηχανία, οι ταινίες κοστίζουν ακριβά και πρέπει να φέρνουν τουλάχιστον πίσω τα λεφτά τους. Ταινίες λοιπόν για τη σωτηρία της ψυχής του θεατή θα έλεγα, χωρίς να υπάρχει κάποιος διδακτισμός σ΄ αυτό».
Αφορμή για την κουβέντα μας, το «Όλα θα πάνε καλά», μια αστυνομική κωμωδία με τον Άκη Σακελλαρίου, τη Φαίη Ξυλά- αρραβωνιασμένους- και τον Ορφέα Αυγουστίδη- εραστή της αρραβωνιαστικιάςνα οργανώνουν την απαγωγή ενός διεφθαρμένου μεγαλοδικηγόρου- Δημήτρης Πιατάς- αλλά αντ΄ αυτού απαγάγουν τη θεία του Ελενίτσα- Έφη Παπαθεοδώρου ή Θεοπούλα- με αποτέλεσμα να γίνουν όλοι μαλλιά- κουβάρια, καθώς η θεία Ελενίτσα αποδεικνύεται ότι διαθέτει... ειδικά χαρίσματα!
Το πώς μπορεί να λες «Όλα θα πάνε καλά» τη στιγμή που οι ήρωες της ταινίας κάνουν μια απαγωγή με λάθος θύμα, μόνο ο σκηνοθέτης μπορεί να το εξηγήσει: «Ο τίτλος της ταινίας είναι πράγματι αντιστικτικός με αυτό που συμβαίνει στους ήρωες. Όλα πάνε στραβά σ΄ αυτή την ιστορία εκτός από τη μεγάλη τύχη των ηρώων να έρθουν μπροστά στο χαρισματικό φαινόμενο της θείας Ελενίτσας, του προσώπου που γίνεται ο φύλακας άγγελός τους. Το "Όλα θα πάνε καλά", εκτός από μια ευχή, υποδηλώνει και μια αισιόδοξη στάση απέναντι στα πράγματα από τη στιγμή που πράττει κανείς αυτό που η συνείδησή του ορίζει».
Σαν «ανθρώπους της διπλανής πόρτας» αναγνωρίζει ο 50χρονος Γιάννης Ξανθόπουλος τους ήρωες της κωμωδίας του- δικό του και το σενάριο- καθώς «είναι ήρωες που μπορούμε να τους νιώσουμε. Εξαιρείται η περίπτωση της Ελενίτσας που σαν συμπεριφορά μοιάζει σχεδόν εξωγήινη, καθώς κουβαλάει σαν ρόλος το υπόγειο θέμα της ταινίας»...
«Ο παραγωγός μου- Πάνος Παπαχατζής- πρότεινε το όνομά της και αρχικά ήμουν αρνητικός. Όταν τη συνάντησα και μιλήσαμε, κάθε αμφιβολία διαλύθηκε καθώς κατάλαβα ότι η πάστα του χαρακτήρα της ήταν πολύ κοντά στον ρόλο της Ελενίτσας. Το γεγονός ότι έγινε πολύ αγαπητή στο ευρύ κοινό από την τηλεόραση, μόνο σαν ευτυχή συγκυρία το βλέπω».
Ποια από τα πιο καυτά σημεία και τέρατα της ελληνικής κοινωνίας, όπως η διαφθορά, ο φόνος του 15χρονου από αστυνομικό, θα θέλατε να σατιρίσετε σε άλλη σας ταινία;
«Σίγουρα αυτό το τρομακτικό θέμα της διαφθοράς που καλύπτει τα πάντα σήμερα στην Ελλάδα έχει πολύ ενδιαφέρον. Είναι πια σαφές ότι όποιος δεν αντιδρά στη διαφθορά με όποιο τρόπο μπορεί, είναι ά θελά του συμμέτοχος στο πρόβλημα».
Δεν έχετε απωθημένο να κάνετε μια «σοβαρή» ταινία;
«Αν εννοούμε σαν "σοβαρή" μια "μη κωμωδία", διαφωνώ με τον όρο. Ο Γούντι Άλεν έχει κάνει σοβαρά αριστουργήματα και μέσα στο πλαίσιο της κωμωδίας και έξω από αυτό. Εγώ θέλω να κάνω ταινίες που θα πήγαινα να τις δω ο ίδιος σαν θεατής. Είναι τα θέματα που με τραβάνε και όχι το ύφος. Σοβαρή μπορεί να είναι οποιαδήποτε ταινία, σοβαροφανής να μην είναι».
«Άλλο αντιγραφή, άλλο κλοπή»
Πού οφείλεται κατά τη γνώμη σας το γεγονός ότι πολλές ελληνικές ταινίες- κυρίως κωμωδίες- σκίζουν στα ταμεία;
«Ο κόσμος λαχταράει να δει μια ταινία της γλώσσας του, της χώρας του. Είναι πολύ φυσικό αυτό. Από ΄κει και πέρα είναι απολύτως λογική και η ανάγκη του κόσμου να προτιμήσει να πάει να γελάσει, παρά να δει κάτι που θα τον καταθλίψει. Είναι η συγκυρία τέτοια, έχει πέσει πολύ βάρος και άγχος στην καθημερινότητα, θέλει ο άνθρωπος κάτι ευχάριστο να τον απασχολήσει».
Λέγεται πως πολλές από τις κωμωδίες είναι αντίγραφα τηλεοπτικών σειρών...
«Ας είναι ό,τι θέλουν. Εν δυνάμει υπάρχουν καλές και κακές κωμωδίες, καλές και κακές τηλεοπτικές σειρές. Είναι θεμελιακό στοιχείο της τέχνης η αντιγραφή. Το θέμα είναι να μην είναι κακέκτυπη. Η καλώς εννοούμενη αντιγραφή είναι αυτό που λέμε "επιρροή", η κακώς εννοούμενη είναι η "κλοπή"».
Αφορμή για την κουβέντα μας, το «Όλα θα πάνε καλά», μια αστυνομική κωμωδία με τον Άκη Σακελλαρίου, τη Φαίη Ξυλά- αρραβωνιασμένους- και τον Ορφέα Αυγουστίδη- εραστή της αρραβωνιαστικιάςνα οργανώνουν την απαγωγή ενός διεφθαρμένου μεγαλοδικηγόρου- Δημήτρης Πιατάς- αλλά αντ΄ αυτού απαγάγουν τη θεία του Ελενίτσα- Έφη Παπαθεοδώρου ή Θεοπούλα- με αποτέλεσμα να γίνουν όλοι μαλλιά- κουβάρια, καθώς η θεία Ελενίτσα αποδεικνύεται ότι διαθέτει... ειδικά χαρίσματα!
Το πώς μπορεί να λες «Όλα θα πάνε καλά» τη στιγμή που οι ήρωες της ταινίας κάνουν μια απαγωγή με λάθος θύμα, μόνο ο σκηνοθέτης μπορεί να το εξηγήσει: «Ο τίτλος της ταινίας είναι πράγματι αντιστικτικός με αυτό που συμβαίνει στους ήρωες. Όλα πάνε στραβά σ΄ αυτή την ιστορία εκτός από τη μεγάλη τύχη των ηρώων να έρθουν μπροστά στο χαρισματικό φαινόμενο της θείας Ελενίτσας, του προσώπου που γίνεται ο φύλακας άγγελός τους. Το "Όλα θα πάνε καλά", εκτός από μια ευχή, υποδηλώνει και μια αισιόδοξη στάση απέναντι στα πράγματα από τη στιγμή που πράττει κανείς αυτό που η συνείδησή του ορίζει».
Σαν «ανθρώπους της διπλανής πόρτας» αναγνωρίζει ο 50χρονος Γιάννης Ξανθόπουλος τους ήρωες της κωμωδίας του- δικό του και το σενάριο- καθώς «είναι ήρωες που μπορούμε να τους νιώσουμε. Εξαιρείται η περίπτωση της Ελενίτσας που σαν συμπεριφορά μοιάζει σχεδόν εξωγήινη, καθώς κουβαλάει σαν ρόλος το υπόγειο θέμα της ταινίας»...
ΙΝFΟ: Η κωμωδία «Όλα θα πάνε καλά» του Γιάννη Ξανθόπουλου με τους Έφη Παπαθεοδώρου, Άκη Σακελλαρίου, Φαίη Ξυλά, Ορφέα Αυγουστίδη, Δημήτρη Πιατά, Τάκη Χρυσικάκο βγαίνει στους κινηματογράφους στις 15 Ιανουαρίου.Το όνομα της Έφης Παπαθεοδώρου είναι πρώτο στους τίτλους. Αυτό, γιατί ποντάρατε στην επιτυχία του «Στο παρά πέντε»;
«Ο παραγωγός μου- Πάνος Παπαχατζής- πρότεινε το όνομά της και αρχικά ήμουν αρνητικός. Όταν τη συνάντησα και μιλήσαμε, κάθε αμφιβολία διαλύθηκε καθώς κατάλαβα ότι η πάστα του χαρακτήρα της ήταν πολύ κοντά στον ρόλο της Ελενίτσας. Το γεγονός ότι έγινε πολύ αγαπητή στο ευρύ κοινό από την τηλεόραση, μόνο σαν ευτυχή συγκυρία το βλέπω».
Ποια από τα πιο καυτά σημεία και τέρατα της ελληνικής κοινωνίας, όπως η διαφθορά, ο φόνος του 15χρονου από αστυνομικό, θα θέλατε να σατιρίσετε σε άλλη σας ταινία;
«Σίγουρα αυτό το τρομακτικό θέμα της διαφθοράς που καλύπτει τα πάντα σήμερα στην Ελλάδα έχει πολύ ενδιαφέρον. Είναι πια σαφές ότι όποιος δεν αντιδρά στη διαφθορά με όποιο τρόπο μπορεί, είναι ά θελά του συμμέτοχος στο πρόβλημα».
Δεν έχετε απωθημένο να κάνετε μια «σοβαρή» ταινία;
«Αν εννοούμε σαν "σοβαρή" μια "μη κωμωδία", διαφωνώ με τον όρο. Ο Γούντι Άλεν έχει κάνει σοβαρά αριστουργήματα και μέσα στο πλαίσιο της κωμωδίας και έξω από αυτό. Εγώ θέλω να κάνω ταινίες που θα πήγαινα να τις δω ο ίδιος σαν θεατής. Είναι τα θέματα που με τραβάνε και όχι το ύφος. Σοβαρή μπορεί να είναι οποιαδήποτε ταινία, σοβαροφανής να μην είναι».
«Άλλο αντιγραφή, άλλο κλοπή»
Πού οφείλεται κατά τη γνώμη σας το γεγονός ότι πολλές ελληνικές ταινίες- κυρίως κωμωδίες- σκίζουν στα ταμεία;
«Ο κόσμος λαχταράει να δει μια ταινία της γλώσσας του, της χώρας του. Είναι πολύ φυσικό αυτό. Από ΄κει και πέρα είναι απολύτως λογική και η ανάγκη του κόσμου να προτιμήσει να πάει να γελάσει, παρά να δει κάτι που θα τον καταθλίψει. Είναι η συγκυρία τέτοια, έχει πέσει πολύ βάρος και άγχος στην καθημερινότητα, θέλει ο άνθρωπος κάτι ευχάριστο να τον απασχολήσει».
Λέγεται πως πολλές από τις κωμωδίες είναι αντίγραφα τηλεοπτικών σειρών...
«Ας είναι ό,τι θέλουν. Εν δυνάμει υπάρχουν καλές και κακές κωμωδίες, καλές και κακές τηλεοπτικές σειρές. Είναι θεμελιακό στοιχείο της τέχνης η αντιγραφή. Το θέμα είναι να μην είναι κακέκτυπη. Η καλώς εννοούμενη αντιγραφή είναι αυτό που λέμε "επιρροή", η κακώς εννοούμενη είναι η "κλοπή"».
No comments:
Post a Comment