Ελέγχοντας αυστηρά τη δημόσια εικόνα της, η εκθαμβωτική σταρ αξιοποιεί τη φήμη της για τους δικούς της στόχους
The Observer [Η Καθημερινή, Kυριακή, 7 Δεκεμβρίου 2008]
Η Αντζελίνα Τζολί ποτέ δεν «κάνει παιχνίδι» με τον Τύπο, εκτός κι αν ελέγχει απόλυτα τους κανόνες. Το ατίθασο κορίτσι του παρελθόντος αναδύεται τώρα ως έμπειρη διαχειρίστρια των δημόσιων σχέσεών της, αποφασισμένη να αξιοποιήσει τη φήμη της για τους δικούς της στόχους.
Στα 33 της, η χολιγουντιανή σούπερ στάρ είναι ανάμεσα στις πιο ζηλευτές γυναίκες στον κόσμο – για την ομορφιά, το ταλέντο και τον πλούτο της, αλλά επίσης για τον σύντροφό της, τον Μπραντ Πιτ. Τώρα όμως κατηγορείται ότι περιφρονεί τις αρχές της δημοσιογραφικής ανεξαρτησίας. Η ομάδα δημοσίων σχέσεων πίσω από την πρόσφατη ταινία της «Μια γενναία καρδιά» έκανε το λάθος να τυπώσει μια ανακοίνωση που λέει ότι οι συνεντεύξεις της «μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο για την προώθηση της ταινίας». Τέτοιου είδους ανεπίσημες δεσμεύσεις είναι συνηθισμένες στον κόσμο του κινηματογράφου, με αυτό το έγγραφο όμως βγαίνει η εικόνα μιας σταρ που επιμένει να ενορχηστρώσει την κάλυψη της δημόσιας εικόνας της.
Αυτόν τον μήνα, καθώς άλλη μία ταινία της άρχισε να προβάλλεται στους κινηματογράφους –το φιλμ «Η ανταλλαγή» του Κλιντ Ιστγουντ– οι κατηγορίες αυτές βγήκαν πάλι στην επιφάνεια. Ανώνυμοι επικριτές σε διάφορα αμερικανικά περιοδικά τής έχουν επιτεθεί επειδή, όπως λένε, δεν ζητάει μόνο χρήματα όταν προσφέρει ματιές στην ιδιωτική της ζωή – επιμένει να δοθεί, υποχρεωτικά, έμφαση στη φιλανθρωπική της δραστηριότητα.
Οταν πριν από μερικούς μήνες γεννήθηκαν τα δίδυμα του ζεύγους Πιτ – Τζολί, οι γονείς πρόσφεραν τις πρώτες φωτογραφίες των νεογέννητων με αντάλλαγμα 14 εκατομμύρια δολάρια, που θα πήγαιναν για φιλανθρωπικούς σκοπούς, αλλά και έλεγχο του περιεχομένου του άρθρου που θα δημοσιευόταν. Το περιοδικό People, που κέρδισε τον φρενήρη πλειστηριασμό, αρνήθηκε αργότερα ότι είχε συμφωνήσει να «επιμεληθούν» οι συντάκτες του το περιεχόμενο του άρθρου μαζί με την Τζολί και τον Πιτ. Το εν λόγω τεύχος, πάντως, έκανε τις μεγαλύτερες πωλήσεις των επτά τελευταίων χρόνων.
Στην ταινία του Ιστγουντ βλέπουμε την Αντζελίνα Τζολί τελείως διαφορετική από τη Λάρα Κροφτ, τη δυναμική ηρωίδα που την έκανε διάσημη. Παίζει μια ντελικάτη, ήσυχη γυναίκα που πιστεύει ότι το παιδί της έχει απαχθεί και ότι το αντικατέστησαν με ένα άλλο. Είναι μια υποβλητική, συγκινητική ιστορία, και η ηθοποιός, η οποία έχασε τη μητέρα της πέρυσι, δάκρυσε καθώς μιλούσε για τον ρόλο της και για την πρόσφατη απώλεια που βίωσε. Για δεύτερη, τουλάχιστον, φορά στην καριέρα της δήλωσε ότι θέλει να παρατήσει την ηθοποιία και να συγκεντρωθεί στην ανατροφή των έξι παιδιών της – των τριών υιοθετημένων και των τριών που απέκτησε με τον Μπραντ Πιτ.
Οικογένεια και καριέρα
Η Αντζελίνα Τζολί γεννήθηκε στο Λος Αντζελες, το 1975, δεύτερο παιδί του γνωστού ηθοποιού Γιον Βόιτ και της ηθοποιού και παραγωγού Μαρσελίν Μπερτράν. Ο πατέρας της εγκατέλειψε την οικογένεια ένα χρόνο μετά τη γέννησή της, και η μητέρα της μεγάλωσε μόνη την Αντζελίνα και τον πρωτότοκο γιο της, τον Τζέιμς. Ηδη από τα 11 χρόνια της η Αντζελίνα πήγε να σπουδάσει ηθοποιία στο φημισμένο Θεατρικό Ινστιτούτο Λι Στράσμπεργκ. Στη συνέχεια εργάστηκε ως μοντέλο και εμφανίστηκε σε μουσικά βίντεο, ενώ κέρδισε τρεις Χρυσές Σφαίρες για τηλεοπτικές ερμηνείες της. Η καριέρα της έκτοτε στράφηκε στην προσωπογράφηση παράξενων και περιθωριακών ηρωίδων, ανάμεσά τους μιας ψυχικά διαταραγμένης νέας στο φιλμ του Τζέιμς Μάνγκολντ «Το κορίτσι που άφησα πίσω», ερμηνεία για την οποία κέρδισε Οσκαρ Β΄ γυναικείου ρόλου το 1999.
Αφού είχε γίνει πλέον γνωστή, η Τζολί προσείλκυσε τα φώτα της δημοσιότητας εξαιτίας ζητημάτων που αφορούσαν την ιδιωτική της ζωή. Βγήκε στην επιφάνεια η κακή σχέση με τον πατέρα της (έπειτα από μια σύντομη απόπειρα συμφιλίωσης, εξακολουθεί να μην έχει επικοινωνία με τον Γιον Βόιτ, του οποίου το επώνυμο αποποιήθηκε πριν από πολλά χρόνια), ενώ οι δύο πρώτοι γάμοι της, με τον Τζόνι Λι Μίλερ και τον Μπίλι Μπομπ Θόρντον, έδωσαν αφορμή για πολύ κουτσομπολιό. Πέρα από αυτά τα γεγονότα, η Τζολί προκαλούσε πάντα απορίες για ορισμένες παράδοξες, σχεδόν μυστικιστικές τάσεις της: Τα μυστηριώδη τατουάζ, την εμμονή της με τα μαχαίρια, τα φιαλίδια με αίμα που είχαν κρεμάσει στο λαιμό τους εκείνη και ο Θόρντον στον γάμο τους, το φιλί στο στόμα που αντάλλαξε με τον αγαπημένο αδελφό της, τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Τζέιμς Χέιβεν, σε μια τελετή απονομής βραβείων. Και ήρθε αργότερα να συμπληρώσει το παζλ ο πολυσυζητημένος γάμος της με τον Μπραντ Πιτ.
Ωστόσο, η παλιά εικόνα του «άτακτου κοριτσιού» έχει αρχίσει να αλλάζει ριζικά, και σ’ αυτό έχει συμβάλει η απόφασή της να αναλάβει τη διαχείριση της δημοσιότητας που την αφορά. Όταν οι φήμες για τη σχέση της με τον Μπραντ Πιτ είχαν προκαλέσει διχασμό στην Αμερική, σε «στρατόπεδο Ανιστον» και «στρατόπεδο Τζολί», η προσοχή των μίντια στράφηκε στη φιλανθρωπική δουλειά της στην Καμπότζη.
Η ηθοποιός είχε επισκεφτεί τη χώρα όταν γύριζε τη «Λάρα Κροφτ» και βίωσε ένα είδος αποκαλυπτικής εμπειρίας όταν ήρθε σ’ επαφή με την ακραία φτώχεια. Σήμερα, όπως έχει δηλώσει, διαθέτει το ένα τρίτο του εισοδήματός της για φιλανθρωπικούς σκοπούς. Το 2001 διορίστηκε πρέσβειρα Καλής Θελήσεως του Γραφείου του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες και το 2005 ανακηρύχθηκε επίτιμη πολίτις της Καμπότζης για την προσφορά της στη χώρα, ενώ έχει δημιουργήσει μαζί με τον σύζυγό της ένα ίδρυμα, με την επωνυμία Brangelina, που κάνει δωρεές στον αναπτυσσόμενο κόσμο και υποστηρίζει φιλανθρωπικές καμπάνιες στις ΗΠΑ. Μετά το καταστροφικό πέρασμα του τυφώνα Κατρίνα στη Νέα Ορλεάνη, που προκάλεσε ζημιές και στο καινούργιο σπίτι του ζεύγους εκεί, δημιούργησαν ένα ταμείο για χορήγηση βοήθειας στους πληγέντες.
Σαν την Τζέιν Φόντα
Όπως πολλές άλλες σέξι σταρ του Χόλιγουντ πριν απ’ αυτήν, η Αντζελίνα Τζολί διατρέχει τον κίνδυνο να επισκιάσει η ελκυστική της εμφάνιση τις ερμηνευτικές της ικανότητες. Σύμφωνα όμως με τον διακεκριμένο κινηματογραφικό κριτικό Ρότζερ Εμπερτ, συγγενεύει περισσότερο με τη Φόντα παρά με τη Μονρόε. Οπως η Τζέιν Φόντα, η Τζολί είχε διαταραγμένη σχέση με τον διάσημο πατέρα της, και επίσης όπως η Φόντα, είναι μια πιο ψύχραιμη, πιο εγκεφαλική προσωπικότητα, που δεν φοβάται τις συγκρούσεις και της αρέσει να φλερτάρει με τις αντιθέσεις.
Για πολλούς θαυμαστές της, αυτή η μυθική της σκληρότητα είναι ο δικός της τρόπος να αντιμετωπίζει τους φόβους της. Η ηθοποιός, που στην εφηβεία της ονειρευόταν να γίνει διευθύντρια γραφείου κηδειών, παραδέχεται πως έχει μια ροπή προς το μακάβριο, αλλά λέει πως η πραγματικότητα του θανάτου είναι παρηγορητική, γιατί βοηθάει να εξυψωθεί η ζωή. Είναι μια μελαγχολική αποφασιστικότητα που την επισήμανε ο Ιεν Σόφτλι όταν τη διάλεξε να παίξει στο Hackers, το θρίλερ του 1995 όπου γνώρισε τον πρώτο της σύζυγο. Όπως λέει ο Σόφτλι, η Τζολί «έχει μια ιδιαίτερη παρουσία. Έχει αυτή την εσωτερική αυτοπεποίθηση, που ελάχιστα βγαίνει στην επιφάνεια. Είναι συγκεντρωμένη, τολμηρή και γενναία».
Με τέτοια ατσάλινη αντίπαλο, γίνεται φανερό γιατί η Τζένιφερ Ανιστον, όσο ελκυστική και έξυπνη κι αν είναι, δεν είχε την παραμικρή πιθανότητα να κρατήσει τον άντρα της.
No comments:
Post a Comment