Προερχόμενος από μια χώρα με μηδαμινή κινηματογραφική παράδοση, ο σκηνοθέτης Αλβαρο Μπρέχνερ, ο οποίος πέτυχε «τζακ ποτ» με την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του «Χάλια μέρα για ψάρεμα», μιλάει στο «Βήμα»
Στο «Χάλια μέρα για ψάρεμα» - ντεμπούτο της μεγάλου μήκους ταινίας του ουρουγουανού σκηνοθέτη Αλβαρο Μπρέχνερ - δύο εκκεντρικοί Ευρωπαίοι, ο Γιάκομπ ( Γιούκο Αχόλα ), ξεπεσμένος παγκόσμιος πρωταθλητής της πάλης, και ο αυτοαποκαλούμενος Πρίγκιπας Ορσίνι ( Γκάρι Πικέρ ), ο πανούργος ιμπρεσάριός του, διοργανώνουν αγώνες πυγμαχίας σε μια προσπάθεια επιβίωσης στη σκιά του λαμπρού παρελθόντος. Μόνο που στη Σάντα Μαρία της Ουρουγουάης τα σχέδιά τους θα ανατραπούν και η φιλία τους θα κλονιστεί από την ανεξέλεγκτη τροπή των γεγονότων. Ταινία περιπλάνησης, σύγχρονο γουέστερν, αλλά και buddy movie περασμένων εποχών, το «Χάλια μέρα για ψάρεμα» είναι μια μικρή έκπληξη που αναδεικνύει το ταλέντο του γεννημένου το 1976 στο Μοντεβιδέο σκηνοθέτη. Ο Μπρέχνερ έχει σκηνοθετήσει και παραγάγει αρκετά ντοκυμαντέρ, ενώ τρεις μικρού μήκους ταινίες του έχουν συμμετάσχει σε περισσότερα από 150 διεθνή φεστιβάλ. Από το Φεστιβάλ των Καννών άλλωστε ξεκίνησε η καριέρα και αυτής της ταινίας, για την οποία ο σκηνοθέτης συνομίλησε με «Το Βήμα» κατά τη διάρκεια της πρόσφατης επίσκεψής του στο Φεστιβάλ της Βαρσοβίας.
- Ποια ήταν η πρώτη αντίδρασή σας όταν διαβάσατε το διήγημα του Χουάν Κάρλος Ονέτι στο οποίο στηρίχτηκε η ταινία;
«Αγάπησα την ιστορία του Ονέτι γιατί αγάπησα τους δύο βασικούς ήρωες- αυτούς τους δύο αλλόκοτους τύπους. Ο ένας αυτοαποκαλείται Ιταλός Πρίγκιπας, ο άλλος είναι παρηκμασμένος παλαιστής από την Ανατολική Γερμανία. Κανείς δεν γνωρίζει από πού κρατάει η σκούφια τους. Τους είδα σαν δύο μπάσταρδους του κόσμου, δύο φίλους που είχαν την ανάγκη να κατασκευάσουν το πολιτισμικό παρελθόν τους ώστε να επιβιώσουν. Βρήκα ότι έδιναν υλικό για μια σπουδαία ιστορία φιλίας και ανάγκης για επιβίωση. Αμέσως είδα μια ταινία που μπορούσε να συνδυάσει το δράμα, το χιούμορ- όλα μέσα σε μια ατμόσφαιρα σασπένς και γουέστερν».
- Τι σας αρέσει κυρίως στη σχέση του Πρίγκιπα και του Γιάκομπ;
«Είδα τον Πρίγκιπα σαν έναν από αυτούς τους τύπους στα γουέστερν, τους πλανόδιους πωλητές λοσιόν που υποτίθεται ότι σου δίνουν τη δυνατότητα να βγάλεις μαλλιά. Φτάνει στην πόλη και ως ξένος πρέπει να δουλέψει. Πουλάει όνειρα. Ενας μάγος. Μόνο που δεν πιστεύει πλέον στη μαγεία του. Ενας Δον Κιχώτης που έχει χάσει την πίστη του. Αλλά πρέπει να συνεχίσει γιατί ο φιλαράκος του δεν γνωρίζει πώς νιώθει. Αυτή είναι η τραγωδία, αλλά από εκεί επίσης ξεκινά η κωμωδία».
- Το «Χάλια μέρα για ψάρεμα» είναι μια κινηματογραφοφιλική ταινία. Μέσα της βρίσκεις στοιχεία γουέστερν, ταινιών δρόμου και buddy movies. Με τι ταινίες μεγαλώσατε;
«Τα γουέστερν και τα buddy movies είναι από τα πιο αγαπημένα μου είδη, όπως επίσης το φιλμ νουάρ και οι μαύρες κωμωδίες. Νομίζω ότι το “Χάλια μέρα για ψάρεμα” είναι κυρίως ένα buddy movie επειδή μιλάει για δύο μοναχικούς τύπους που προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα μαζί, βοηθώντας ο ένας τον άλλον. Οι γενικότερες επιρροές μου είναι από τα γουέστερν, τον ιταλικό κινηματογράφο της δεκαετίας του ΄60 και τον αμερικανικό της δεκαετίας του ΄70. Σίγουρα το γουέστερν έπαιξε μεγάλο ρόλο στην ταινία γιατί ως είδος πιστεύω ότι αναφέρεται στον μύθο και στον θάνατο, δύο στοιχεία που ταιριάζουν στο “Χάλια μέρα για ψάρεμα”».
- Οπως το «Whisky» των Χουάν Πάμπλο Ρεμπέλα και Πάμπλο Στολ, έτσι και η ταινία σας αποτελεί ένα από τα σπάνια δείγματα κινηματογράφου από την Ουρουγουάη, ο οποίος παραμένει άγνωστος στα περισσότερα μέρη του κόσμου. Πώς θα τον ορίζατε;
«Αγαπώ το σινεμά από τότε που ήμουν παιδί. Στα 15 μου χρόνια είχα δει όλες τις ταινίες που υπήρχαν στο βιντεοκλάμπ της γειτονιάς μου. Ωστόσο, στην Ουρουγουάη όπου μεγάλωσα, επί 100 χρόνια δεν υπήρχε κινηματογραφική παραγωγή. Θεωρώ θαύμα το ότι κατάφερα να γυρίσω αυτή την ταινία σε μια χώρα όπου παράγονται τέσσερις ταινίες ετησίως. Η παραγωγή ακούγεται φτωχή, αλλά συγκριτικά με το ανύπαρκτο κινηματογραφικό παρελθόν μας τα πράγματα βελτιώνονται. Υπάρχει μια νέα γενιά κινηματογραφιστών που έχει φέρει φρέσκο αέρα στην ουρουγουανική και γενικότερα στη λατινοαμερικανική κινηματογραφική παραγωγή. Είμαι ευτυχής που κάποιοι είναι στενοί φίλοι μου, με διαφορετικές καλλιτεχνικές απόψεις και ιδέες βεβαίως, αλλά με το ίδιο πάθος για το σινεμά».
Η ταινία «Χάλια μέρα για ψάρεμα» προβάλλεται στις αίθουσες σε διανομή ΡCV.
Tuesday, October 20, 2009
Κινηματογραφική έκπληξη από την Ουρουγουάη
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment