Της ΣΤΑΥΡΟΥΛΑΣ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Γιατί η ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου τελικά δεν προβλήθηκε στις Κάνες ούτε και στη Βενετία και γιατί δεν διεκδίκησε κανένα από τα κρατικά βραβεία
«Η ταινία μου θα πάει στο Φεστιβάλ του Βερολίνου, αλλά εκτός συναγωνισμού, καθώς τα τελευταία χρόνια έχουν αποφασίσει να βραβεύουν τους νέους κι εγώ, όσο εγωιστικό κι αν ακούγεται, δεν δέχομαι να πηγαίνω και να μην παίρνω βραβεία».
Η παραπάνω δήλωση του Θόδωρου Αγγελόπουλου, λίγο πριν από την παρθενική δημόσια προβολή της «Σκόνης του χρόνου», τον περασμένο Νοέμβριο, στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, όχι μόνο ξάφνιασε με το περίσσευμα σκληρής ειλικρίνειας που τη χαρακτήριζε, αλλά φώτισε αναδρομικά και τους ελιγμούς του κορυφαίου έλληνα σκηνοθέτη απέναντι στις μεγάλες κινηματογραφικές διοργανώσεις του εξωτερικού.
*Μήνες προτού ολοκληρωθούν τα γυρίσματα της «Σκόνης του χρόνου», η αίσθηση που επικρατούσε ήταν πως γινόταν αγώνας δρόμου για να ξεκινήσει η ταινία τη διεθνή της καριέρα τον Μάιο του 2008 με την προβολή της στο Φεστιβάλ των Κανών.
Κάτοχος του Χρυσού Φοίνικα του 1998 με το «Μια αιωνιότητα και μια μέρα» και βραβευμένος στο ίδιο φεστιβάλ παλιότερα για τον «Θίασο» και το «Βλέμμα του Οδυσσέα», ο Θ. Αγγελόπουλος φαίνεται πως θεωρούσε δεδομένο ότι η συμμετοχή του θα γινόταν εν λευκώ. Σύμφωνα ωστόσο με καλά πληροφορημένες πηγές, του ζητήθηκε δείγμα γραφής. Δεδομένου ότι βρισκόταν ακόμα στο στάδιο του μοντάζ, έστειλε ένα πρόχειρο DVD, αλλά οι διοργανωτές επέμεναν να δουν ολοκληρωμένη την κόπια της ταινίας. Και καθώς αυτό δεν ήταν δυνατόν, το «σχέδιο Κάνες» ματαιώθηκε.
Οπως κι αν έχει, λέγεται ότι του προτάθηκε τελικά να την προβάλει υπό ελάχιστα ελκυστικές γι' αυτόν συνθήκες: εκτός συναγωνισμού, μέρα μεσημέρι, στη διάρκεια του πρώτου τριημέρου της διοργάνωσης... Επικαλούμενος στη συνέχεια την αδυναμία του Γουίλιαμ Νταφόε να είναι παρών στη Βενετία εκείνες τις μέρες, ζήτησε να γίνει η παγκόσμια πρεμιέρα της «Σκόνης» το τελευταίο Σαββατοκύριακο του φεστιβάλ, με περισσότερους ηθοποιούς του, δημοσιογράφους και άλλους παρόντες.
Ενα αίτημα που δεν ικανοποιήθηκε, παρασύροντας έτσι και το «σχέδιο Βενετία».
*Εμενε πια η πανηγυρική προβολή της ταινίας στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, την οποία είχε υποσχεθεί η Δέσποινα Μουζάκη στον Θ. Αγγελόπουλο, όπως και το ζήτημα της υποβολής της ή όχι στην κρίση της επιτροπής για τα κρατικά κινηματογραφικά βραβεία ποιότητας.
Ο δημιουργός είχε διευκρινίσει πως δεν πρόκειται να διεκδικήσει ο ίδιος τα βραβεία σκηνοθεσίας και σεναρίου, αλλά σ' όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες -ανάμεσά τους και για το βραβείο καλύτερης ταινίας- η «Σκόνη του χρόνου» θα έθετε υποψηφιότητα.
Ωστόσο, μολονότι είχε προηγηθεί μία τουλάχιστον ιδιωτική προβολή της ταινίας (την οποία παρακολούθησαν παράγοντες του χώρου και κριτικοί) και παρά το γεγονός ότι το ΥΠΠΟ έδωσε δεκαπενθήμερη παράταση για την υποβολή των υποψηφιοτήτων, η κόπια πάλι δεν κατατέθηκε εγκαίρως.
Σε λίγες μέρες που η «Σκόνη του χρόνου» θα προβάλλεται κανονικά -έξω από τα φεστιβαλικά θερμοκήπια- θα φανεί πιο ξεκάθαρα η αντίδραση του κοινού.
Η παραπάνω δήλωση του Θόδωρου Αγγελόπουλου, λίγο πριν από την παρθενική δημόσια προβολή της «Σκόνης του χρόνου», τον περασμένο Νοέμβριο, στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, όχι μόνο ξάφνιασε με το περίσσευμα σκληρής ειλικρίνειας που τη χαρακτήριζε, αλλά φώτισε αναδρομικά και τους ελιγμούς του κορυφαίου έλληνα σκηνοθέτη απέναντι στις μεγάλες κινηματογραφικές διοργανώσεις του εξωτερικού.
*Μήνες προτού ολοκληρωθούν τα γυρίσματα της «Σκόνης του χρόνου», η αίσθηση που επικρατούσε ήταν πως γινόταν αγώνας δρόμου για να ξεκινήσει η ταινία τη διεθνή της καριέρα τον Μάιο του 2008 με την προβολή της στο Φεστιβάλ των Κανών.
Κάτοχος του Χρυσού Φοίνικα του 1998 με το «Μια αιωνιότητα και μια μέρα» και βραβευμένος στο ίδιο φεστιβάλ παλιότερα για τον «Θίασο» και το «Βλέμμα του Οδυσσέα», ο Θ. Αγγελόπουλος φαίνεται πως θεωρούσε δεδομένο ότι η συμμετοχή του θα γινόταν εν λευκώ. Σύμφωνα ωστόσο με καλά πληροφορημένες πηγές, του ζητήθηκε δείγμα γραφής. Δεδομένου ότι βρισκόταν ακόμα στο στάδιο του μοντάζ, έστειλε ένα πρόχειρο DVD, αλλά οι διοργανωτές επέμεναν να δουν ολοκληρωμένη την κόπια της ταινίας. Και καθώς αυτό δεν ήταν δυνατόν, το «σχέδιο Κάνες» ματαιώθηκε.
- Εκτός συναγωνισμού
Οπως κι αν έχει, λέγεται ότι του προτάθηκε τελικά να την προβάλει υπό ελάχιστα ελκυστικές γι' αυτόν συνθήκες: εκτός συναγωνισμού, μέρα μεσημέρι, στη διάρκεια του πρώτου τριημέρου της διοργάνωσης... Επικαλούμενος στη συνέχεια την αδυναμία του Γουίλιαμ Νταφόε να είναι παρών στη Βενετία εκείνες τις μέρες, ζήτησε να γίνει η παγκόσμια πρεμιέρα της «Σκόνης» το τελευταίο Σαββατοκύριακο του φεστιβάλ, με περισσότερους ηθοποιούς του, δημοσιογράφους και άλλους παρόντες.
Ενα αίτημα που δεν ικανοποιήθηκε, παρασύροντας έτσι και το «σχέδιο Βενετία».
*Εμενε πια η πανηγυρική προβολή της ταινίας στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, την οποία είχε υποσχεθεί η Δέσποινα Μουζάκη στον Θ. Αγγελόπουλο, όπως και το ζήτημα της υποβολής της ή όχι στην κρίση της επιτροπής για τα κρατικά κινηματογραφικά βραβεία ποιότητας.
Ο δημιουργός είχε διευκρινίσει πως δεν πρόκειται να διεκδικήσει ο ίδιος τα βραβεία σκηνοθεσίας και σεναρίου, αλλά σ' όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες -ανάμεσά τους και για το βραβείο καλύτερης ταινίας- η «Σκόνη του χρόνου» θα έθετε υποψηφιότητα.
Ωστόσο, μολονότι είχε προηγηθεί μία τουλάχιστον ιδιωτική προβολή της ταινίας (την οποία παρακολούθησαν παράγοντες του χώρου και κριτικοί) και παρά το γεγονός ότι το ΥΠΠΟ έδωσε δεκαπενθήμερη παράταση για την υποβολή των υποψηφιοτήτων, η κόπια πάλι δεν κατατέθηκε εγκαίρως.
- Αμήχανο χειροκρότημα
Σε λίγες μέρες που η «Σκόνη του χρόνου» θα προβάλλεται κανονικά -έξω από τα φεστιβαλικά θερμοκήπια- θα φανεί πιο ξεκάθαρα η αντίδραση του κοινού.
ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ / 7 - 25/01/2009
No comments:
Post a Comment