Appaloosa ***
Γουέστερν. Σκηνοθεσία: Εντ Χάρις. Ερμηνεία: Εντ Χάρις, Βίγκο Μόρτενσεν, Ρενέ Ζελβέγκερ, Τζέρεμι Αϊρονς.
Το «Αppaloosa» είναι μια ταινία χαρακτηριστική της έλξης που ασκεί το γουέστερν σε σκηνοθέτες και ηθοποιούς του Χόλιγουντ, δεκαετίες μετά την παρακμή του και το ουσιαστικό τέλος του ως ζωντανό κινηματογραφικό είδος. Πέρυσι, στη «Δολοφονία του Τζέσε Τζέιμς από τον δειλό Ρόμπερτ Φορντ», σε ένα ξέσπασμα λυρισμού ο σκηνοθέτης Αντριου Ντόμινικ παρουσιάσε μια βιβλική εικόνα της Αγριας Δύσης, προσπαθώντας να ανακαλύψει την Αμερική πίσω από τη σκόνη των μύθων της. Σήμερα, ο ηθοποιός Εντ Χάρις σκηνοθετεί ένα γουέστερν δίνοντας ιδιαίτερο βάρος, όχι τόσο στον ρεαλισμό (στοιχείο των περισσότερων ταινιών που ανανέωσαν το είδος κατά καιρούς), αλλά σε ό,τι χαρακτηρίζει το κέλυφος μιας ταινίας εποχής (κοστούμια, ντεκόρ, ανασύσταση της ατμόσφαιρας της εποχής στην οποία εκτυλίσσεται η ιστορία). Το «Appaloosa» μιλάει για το τέλος μιας εποχής στην Αγρια Δύση, που αντιστοιχεί στο τέλος της νομαδικής ζωής και για την αυγή μιας νέας, κατά την οποία το «home, sweet home» προβάλλει ως η νέα αξία.
Δύο τυχοδιώκτες, ο Βέρτζιλ και ο Εβερετ, πρώην πιστολάδες και νυν μισθοφόροι του νόμου, φτάνουν στην πόλη Απαλούζα του Νέου Μεξικού, που τρομοκρατείται από τον ιδιοκτήτη ενός ράντσου, τον αδίστακτο Ράνταλ. Η νέα τάξη των εμπόρων της πόλης, η οποία έχει την οικονομική δύναμη, αλλά όχι και την εξουσία, αποδέχεται τους όρους του σκληροτράχηλου Βέρτζιλ, που θεωρεί νόμο τον λόγο του και τον επιβάλλει χωρίς φλυαρία. Η κατά μέτωπο σύγκρουση με τον Ράνταλ δεν θα αργήσει... Μέχρις εδώ ο Χάρις σκηνοθετεί έχοντας στο μυαλό του τον μύθο του σερίφη Γουάιατ Ερπ και το εμβληματικό γουέστερν του Τζον Φορντ «Αγαπημένη μου Κλημεντίνη».
Το «Αppaloosa» αλλάζει ρότα ξαφνικά με τον ερχομό μιας καλοντυμμένης γυναίκας στην πόλη του χάους -της Αλισον- που περιπλανιέται στην Αγρια Δύση αναζητώντας τον ιδανικό σύζυγο για το ιδανικό σπίτι. Ο Χάρις παρακολουθεί τις πονηριές και τα καμώματά της, κάνοντας στροφή προς την παράδοση του Χάουαρντ Χοκς και τον αναχρονιστικό κόσμο του που αποτελείται αποκλειστικά από άνδρες και διαταράσσεται από την παρουσία της γυναίκας. Σταδιακά το κέντρο βάρους της ταινίας μεταφέρεται στη σχέση αρσενικού - θηλυκού καθώς η νεοφερμένη Αλισον εισβάλλει σαν απειλή στον σπαρτιάτικο κόσμο του Βέρτζιλ και του Εβερετ. Η γυναίκα -σύζυγος, σε αντίθεση με τη γυναίκα- πόρνη, επιβάλλει το μέτρο μιας άλλης ηθικής σε ένα κόσμο που μέχρι πρότινος τον χαρακτήριζε η απροκάλυπτη αντρική βία και το ελεύθερο πνεύμα του πιονιέρου της Δύσης. Υπ’ αυτό το πρίσμα, το «Αppaloosa», που δεν έχει απολύτως καμία σχέση με το ομότιτλο γουέστερν του Σίντεϊ Φιούρι με τον Μάρλον Μπράντο, είναι μια ταινία για το τέλος μιας ανδρικής φιλίας.
«Το κορίτσι της λίμνης» (***). Κάτι κινείται στο σύγχρονο ιταλικό σινεμά. Μετά το «Γόμορρα», το «Il Divo» και το «Ηρεμο χάος» έρχεται η σειρά ενός ήρεμου θρίλερ που απλώνεται πάνω από την επιφάνεια ενός οικογενειακού και ψυχολογικού δράματος. Ο πρωτοεμφανιζόμενος Αντρέα Μολαϊόλι σκηνοθετεί το δικό του «Σκοτεινό ποτάμι» μεταφέροντας στην οθόνη ένα αστυνομικό μυθιστόρημα της Νορβηγίδας Καρίμ Φόσουμ. Το πτώμα μια νεαρής κοπέλας δίπλα σε μια λίμνη αναστατώνει τους κατοίκους μιας ήσυχης πόλης του ιταλικού Βορρά. Ενας νεοφερμένος επιθεωρητής της αστυνομίας, που αντιμετωπίζει αρκετά προβλήματα με την έφηβη κόρη του, αρχίζει τις ανακρίσεις με τη βοήθεια ενός ντόπιου αστυνομικού. Σιγά σιγά το ενδιαφέρον της ταινίας μετατοπίζεται από την αστυνομική ίντριγκα στους χαρακτήρες και στα μικρά «εγκλήματα» που κρύβονται μέσα σε κάθε σπίτι της ειδυλλιακής κωμόπολης. Πρωταγωνιστεί ο Τόνι Σερβίλο.
«Vitus» (**) Ανιση ελβετική ταινία γυρισμένη από τον Φρέντι Μούρερ. Στο πρώτο μέρος, που είναι και το πιο ενδιαφέρον, ένα παιδί-θαύμα, ο Βίτους, που είναι ιδιοφυΐα στα μαθηματικά και τη μουσική, υποφέρει από την ασφυκτική πίεση της μητέρας του που θέλει να τον δει διάσημο πιανίστα. Στο δεύτερο μέρος της ταινίας, ο Βίτους, που έχει μια ιδιαίτερη σχέση με τον ονειροπόλο παππού του, αποφασίζει να ανοίξει τα φτερά του με τον δικό του τρόπο και ρυθμό, καταφέρνοντας να σώσει από την οικονομική καταστροφή τον πατέρα του. Ο Μούρερ περιγράφει τον 12χρονο ήρωά του σαν τον Μικρό Πρίγκιπα του Αντουάν Ντε Σαιντ Εξιπερί. Παίζει ο μικρός Ελληνοελβετός πιανίστας Τεό Γεωργίου.
«Ναι σε όλα» (*) Η χολιγουντιανή κωμωδία της εβδομάδας εξαντλείται σε αδιάφορες φαρσικές καταστάσεις με πρωταγωνιστή τον κατά τ’ άλλα εξαιρετικό κωμικό Τζιμ Κάρεϊ. Ενας άντρας που ζει μια μίζερη ζωή αποφασίζει να ακολουθήσει τη συμβουλή ενός γκουρού της θετικής σκέψης, που παροτρύνει τους μαθητές του να λένε πάντα ναι.
«Χιόνι» (**) Δράμα από τη Βοσνία Ερζεγοβίνη γυρισμένο από την Αϊντα Μπέγκτις. Σε ένα ορεινό χωριό, που έχει ανοικτές τις πληγές από τον πόλεμο, οι κάτοικοι, στην πλειοψηφία τους γυναίκες και παιδιά, αντιμετωπίζουν μια πρόκληση για το μέλλον τους όταν ένας Σέρβος, συνεργάτης ενός ξένου επιχειρηματία, τους προτείνει να πουλήσουν τα σπίτια και τη γη τους σε μια πολυεθνική. Αντιδράει μια νεαρή μουσουλμάνα χήρα, που ονειρεύεται να συσπειρώσει τις γυναίκες του χωριού γύρω από μια τοπική βιοτεχνία μαρμελάδας. Προβάλλεται επίσης το γαλλικό «Babylove» όπου ζευγάρι ομοφυλόφιλων μπαίνει σε τρικυμία όταν ο ένας από τους δύο αποφασίζει να γίνει μπαμπάς.
No comments:
Post a Comment