Wednesday, January 14, 2009

Γερμανοί αντιήρωες στην οθόνη

ΤΟ ΣΙΝΕΜΑ ΤΗΣ ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΕΚΠΛΗΞΕΙΣ ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ, ΤΩΡΑ ΚΑΙ ΣΕ ΑΦΙΕΡΩΜΑ

Του Παύλου Θ. Κάγιου, ΤΑ ΝΕΑ: Τετάρτη 14 Ιανουαρίου 2009



Το γερμανικό σινεμά ξαναγεννιέται κι ένα φεστιβάλ στην Αθήνα για τη «Σχολή του Βερολίνου» με 16 ταινίες είναι η απόδειξη. Έπειτα από μεγάλο χρονικό διάστημα διεθνούς ανυποληψίας, ο γερμανικός κινηματογράφος έρχεται ξανά στην επιφάνεια και γερμανικές ταινίες- χρόνια είχαν να προβληθούν στην Ελλάδα- γνωρίζουν εμπορική επιτυχία. Από τη δεκαετία του ΄70, την εποχή των Φασμπίντερ, Βέντερς, Χέρτσογκ, ο γερμανικός κινηματογράφος πέρασε στην «ανυπαρξία». Με σποραδικές εκπλήξεις το «Good Βye Lenin» (2003)- 100.000 εισιτήρια στην Ελλάδα -, το Όσκαρ για τη «Ζωή των άλλων»300.000 εισιτήρια στη χώρα μας-, την αστραπιαία εξέλιξη του νεαρού (τουρικής καταγωγής) Φατίχ Ακίν που μέσα σε λίγα χρόνια τιμήθηκε με τα κορυφαία βραβεία στα Φεστιβάλ Βερολίνου και Καννών με το «Μαζί ποτέ» (2004) και την «Άκρη του ουρανού» (2007) καθώς και τη διεθνή εμπορική επιτυχία της αμφιλεγόμενης «Πτώσης»- 30.000 εισιτήρια- (2004) του Όλιβερ Χιρσμπίγκελ αλλά και, πολύ πρόσφατα, του «Συνδρόμου Μπάαντερ Μάινχοφ»- 40.000 εισιτήρια- του Ούλι Έντελ και του επιτυχημένου «Κύματος»- 80.000 εισιτήρια- του Ντένις Γκάνζελ.
ΙΝFΟ: Η «Σχολή του Βερολίνου» στην Αθήνα, με προβολές 16 ταινιών, στο «Παλλάς» (τηλ. 210-3213.100), για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Διάρκεια: 22-28 Ιανουαρίου.
Από τις πρώτες κιόλας ταινίες αυτού του Βερολινέζικου Νέου Κύματος, στα τέλη της δεκαετίας του ΄90, ξεχωρίζει μια ιδιαίτερη ματιά πάνω στα σημερινά αστικά κέντρα αλλά και στα προάστια των μεγαλουπόλεων όπου οι χαρακτήρες μοιάζουν χαμένοι στον κόσμο τους, αλλόκοτοι εκφραστές μιας μετα-ιδεολογικής γενιάς και μιας κοινωνικής δυσφορίας, παγιδευμένοι σε μια μελαγχολική και ανησυχητική παθητικότητα. «Η πραγματικότητα είναι η λέξη-κλειδί για τη “Σχολή του Βερολίνου”- και δεν πρόκειται για μια πραγματικότητα που “συλλαμβάνεται” μέσα στους δρόμους με την κάμερα στο χέρι να κινείται διαρκώς», εξηγεί ο Μισέλ Δημόπουλος, ο άνθρωπος που πριν από 17 χρόνια ανέστησε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και τώρα είναι διευθυντής αυτού του χειμερινού βερολινέζικου φεστιβάλ στην Αθήνα.

«Οι σκηνοθέτες που την αποτελούν δεν είναι “μαχόμενοι”, είναι παρατηρητές, αλλά δεν παρατηρούν την πραγματικότητα απλώς για να την αναπαραγάγουν ή για να εξετάσουν τις ψυχολογικές πλευρές, αλλά για να τη μετατρέψουν σε μια τεχνητή φόρμα που περνά την πραγματικότητα “από κόσκινο” μέχρι να φτάσει στην πιο αμιγή μορφή της. Τον ρόλο του “κόσκινου” παίζει η ελαχιστοποίηση: οι διάλογοι είναι λίγοι, η ερμηνεία των ηθοποιών είναι μινιμαλιστική, το μοντάζ είναι στο μίνιμουμ που θα μπορούσε να είναι. Οι σκηνοθέτες αμφισβητούν τις τεχνικές χειραγώγησης που συνήθως χρησιμοποιεί η σκηνοθεσία και προσπαθούν να γίνονται αόρατοι, ούτως ώστε η παρουσία τους να μη διαστρεβλώνει τα αποτελέσματα της έρευνάς τους». Σημείο αναφοράς τους, οι σκηνοθετες Ρομπέρ Μπρεσόν, Μικελάντζελο Αντονιόνι, Μίχαελ Χάνεκε, Ζαν-Πιερ και Λικ Νταρντέν, Μορίς Πιαλά και Ζαν Εστάς.

Στο Αθηναϊκό Φεστιβάλ «Η Σχολή του Βερολίνου» θα προβληθούν 16 ταινίες όλων των σημαντικών εκπροσώπων αυτής της τάσης, του Τόμας Άρσλαν («Μια όμορφη μέρα», ΄01), Βαλέσκα Γκρίζεμπαχ («Πόθος», ΄04), Ούλριχ Κέλερ («Βungalow», ΄01), Μπενιαμίν Χάιζενμπεργκ («Κατάσκοπος υπό αίρεση», ΄05), Κρίστοφ Χοχόισλερ («Το γαλακτόδασος», ΄03), Χένερ Βίνκλερ («Σχολική εκδρομή», ΄02) κ.ά. Παρόντες στο αφιέρωμα στην Αθήνα, που διοργανώνεται από το Ινστιτούτο Γκαίτε θα είναι οι σκηνοθέτες Κρίστοφ ...

16 ταινίες
και εκλεκτοί προσκεκλημένοι

Στο Αθηναϊκό Φεστιβάλ «Η Σχολή του Βερολίνου» θα προβληθούν 16 ταινίες όλων των σημαντικών εκπροσώπων αυτής της τάσης, του Τόμας Άρσλαν («Μια όμορφη μέρα», ΄01), Βαλέσκα Γκρίζεμπαχ («Πόθος», ΄04), Ούλριχ Κέλερ («Βungalow», ΄01), Μπενιαμίν Χάιζενμπεργκ («Κατάσκοπος υπό αίρεση», ΄05), Κρίστοφ Χοχόισλερ («Το γαλακτόδασος», ΄03), Χένερ Βίνκλερ («Σχολική εκδρομή», ΄02) κ.ά. Παρόντες στο αφιέρωμα στην Αθήνα, που διοργανώνεται από το Ινστιτούτο Γκαίτε θα είναι οι σκηνοθέτες Κρίστοφ Χοχόισλερ, Κρίστιαν Πέτσολντ, Μαρία Σπεθ, η πρωταγωνίστρια των τελευταίων ταινιών του Πέτσολντ, Νίνα Χος, καθώς και ο Ρέινολντ Βορτσχέιντερ, διευθυντής φωτογραφίας αρκετών ταινιών της «Σχολής του Βερολίνου».

No comments: