Σταρ του κινηματογράφου που «έστρωσαν τον δρόμο» για την εκλογή του πρώτου μαύρου προέδρου των ΗΠΑ
Τις δεκαετίες του ΄80 και του ΄90 κινηματογραφιστές όπως ο Σπάικ Λι («Κάνε το σωστό») και ο Τζον Σίνγκλετον («Τα παιδιά της γειτονιάς») βοήθησαν στην ακύρωση των στερεοτύπων δημιουργώντας αληθινές εικόνες της ζωής των μαύρων Αμερικανών και ηθοποιοί όπως ο Γουίλ Σμιθ βοήθησαν στην ανάπτυξη του μαύρου ήρωα, ικανού ακόμη και να σώσει κόσμο- όπως ακριβώς κάνει ο στρατιωτικός που ο Σμιθ υποδύεται στην «Ημέρα Ανεξαρτησίας» του Ρόλαντ Εμεριχ. «Χωρίς να προφητεύσουν το σήμερα,πολλές ταινίες έδωσαν στο κοινό ενδιαφέρουσα προμηνύματα μαύρων με πιθανότητες εξουσίας» ανέφεραν προχθές οι κυριακάτικοι «Νew Υork Τimes». «Συνέβαλαν έτσι στη δημιουργία της προϊστορίας της εκλογής του Μπαράκ Ομπάμα».
Στο άρθρο των «Τimes» η κινηματογραφική περσόνα των μαύρων της σύγχρονης αμερικανικής ιστορίας μοιράζεται σε αρκετές κατηγορίες. Ο «καθημερινός μαύρος» έχει το πρόσωπο του Σίντνεϊ Πουατιέ, του πρώτου ηθοποιού που κατόρθωσε να κερδίσει το Οσκαρ Α΄ ρόλου το 1962 με την ταινία «Κάτω από το βλέμμα του Θεού» (είχε προηγηθεί η Χάτι Μακ Ντάνιελ, νικήτρια Οσκαρ β΄ ρόλου το 1940 για το «Οσα παίρνει ο άνεμος»). Το 1961, χρονιά γέννησης του Ομπάμα, ο Πουατιέ υποδύθηκε τον Γουόλτερ Λι Γιάνγκερ, τον φιλόδοξο πρωταγωνιστή της ταινίας «Ενα σταφύλι στον ήλιο» («Α raisin in the sun»). Πτυχές του συγκεκριμένου ήρωα- η οργή και η ιδεολογία κατά κύριο λόγο- εμφανίζονται σε όλους τους επόμενους ρόλους του. Ωστόσο ταινίες του Πουατιέ όπως «Η ιστορία ενός εγκλήματος», «Μάντεψε ποιος θα ΄ρθει το βράδυ» και «Στον κύριό μας με αγάπη» ενδιαφέρθηκαν να προτάξουν καυτά ερωτήματα για την αφροαμερικανική εξουσία μετατρέποντας τον ηθοποιό σε «πρεσβευτή» των μαύρων στη λευκή αμερικανική χώρα. Ισως αυτός να ήταν ο λόγος για τον οποίο, σύμφωνα πάντα με τους «Τimes», οι ταινίες αυτές σύντομα ξεπεράστηκαν και σήμερα θεωρούνται ντεμοντέ.
Αρκετά χρόνια αργότερα βραβεύθηκε με Οσκαρ ο Ντενζέλ Ουάσιγκτον υποδυόμενος ίσως τον πιο διεφθαρμένο αστυνομικό της μεγάλης οθόνης στη «Μέρα εκπαίδευσης» (2002). Με αυτόν τον ρόλο ο Ουάσιγκτον ισοπέδωσε το ηρωικό «α λα Σίντνεϊ Πουατιέ» προφίλ του σε ταινίες όπως «Κραυγή ελευθερίας», «Φιλαδέλφεια» και «Ρelican brief». Η βία όμως μπορεί να είναι και προφορική. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τα προβοκατόρικα και προκλητικά σόου του αμερικανού κωμικού Ρίτσαρντ Πράιορ, η βωμολοχία του οποίου έγραψε ιστορία τις δεκαετίες του ΄70 και του ΄80, αναγορεύοντάς τον «μαύρο προβοκάτορα». Τα βήματά του ακολούθησε ο Εντι Μέρφι, μεγάλο εμπορικό όνομα της δεκαετίας του ΄80, χάρη στον «Μπάτσο του Μπέβερλι Χιλς», τις «48 ώρες» και το «Πολυθρόνα για δύο». Ο Μέρφι, καλύτερα από κάθε άλλον, κατάφερε να συνδυάσει τη σπιντάτη περιπέτεια με μια cool αίσθηση χιούμορ που «άδειαζε» τους λευκούς.
Με την πάροδο των χρόνων ο ίδιος ο Μέρφι πέρασε τη φιγούρα του «μαύρου πατέρα» σε οικογενειακές κωμωδίες όπως «Δάσκαλος για κλάματα» και «Δόκτωρ Ντουλίτλ», ενώ προς την ίδια κατεύθυνση φαίνεται να κινείται και ο Γουίλ Σμιθ, με σοβαρότερες όμως ταινίες, όπως το «Κυνήγι της ευτυχίας». Ωστόσο χάρη στους «Ανδρες με τα μαύρα», τον «Ζωντανό θρύλο» και το πρόσφατο «Ηancock» η εικόνα του πλησιάζει πλέον εκείνη του «μαύρου Μεσσία»- κάτι που ενδέχεται να αποδειχθεί και ο Μπαράκ Ομπάμα.
No comments:
Post a Comment