Thursday, May 20, 2010

Οι ταινίες της εβδομάδας

Κάψα και σκόνη σε υπερπαραγωγή

  • Το δημοφιλές βιντεογκέιμ μεταλλάχθηκε σε σινεμά, φτιάχνοντας έναν εξωτικό κόσμο
  • Του Δημητρη Mπουρα , Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, Πέμπτη, 20 Mαϊου 2010
    • Prince of Persia: the Sands of Time *** ΕΞΩΤΙΚΗ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ, Σκηνοθεσία: Μάικ Νιούελ. Ερμηνεία: Τζέικ Τζίλενχαλ, Τζέμα Αρτερτον, Αλφρεντ Μολίνα, Μπεν Κίνγκσλεϊ.

ΚΡΙΤΙΚΗ. Σε αντίθεση με τις περισσότερες χολιγουντιανές υπερπαραγωγές που αποδομούν απερίσκεπτα το αφηγηματικό σινεμά σε έναν καταιγισμό δράσης, το «Prince of Persia: the Sands o Time» δεν είναι μόνο θόρυβος και χάος. Παραδόξως, είναι σαν μια γέφυρα ανάμεσα στην παλιομοδίτικη περιπέτεια και στο ψηφιακό της μέλλον.

Η μετάλλαξη του βιντεογκέιμ «Prince of Persia» σε κινηματογραφική ταινία μόνον τέρας δεν θυμίζει. Οι σκηνογράφοι και οι επιτελείς των ψηφιακών εφέ ανασυνθέτουν έναν κόσμο σαν κι αυτόν που απλώνεται σε παραμύθια όπως το «Χίλιες και μια νύχτες», ενώ ο έχων το γενικό πρόσταγμα, ο βετεράνος Μάικ Νιούελ, σκηνοθετεί με κέφι τις περιπέτειες ενός υπερήρωα σε μια «ταινία ποπ κορν» που στάζει ιδρώτα. Το κόνσεπτ που έπρεπε να φέρει σε πέρας ο παραγωγός Τζέρι Μπρουκχάιμερ δεν διαφέρει και πολύ από αυτό των «Πειρατών της Καραϊβικής». Το 2003 εμπνεύστηκε την ιδέα μιας εξωτικής περιπέτειας από ένα θέμα των πάρκων της Ντίσνεϊ. Σήμερα, την ξεθάβει από την εικονική πραγματικότητα ενός δημοφιλούς βιντεογκέιμ. Οι μάχες, άλλοτε με σπαθιά κι άλλοτε σώμα με σώμα, είναι σαν να αψηφούν τη βαρύτητα, δεν υποτιμούν όμως τη νοημοσύνη του θεατή.

Αρσενικό – θηλυκό

Ο πρίγκιπας Ντάσταν, υιοθετημένος γιος του σοφού βασιλιά της Περσίας, πέφτει θύμα μιας σατανικής συνωμοσίας με στόχο την αρπαγή ενός μαγικού εγχειριδίου, που ο κάτοχός του μπορεί να αλλάξει τη ροή της ιστορίας. Στη συνέχεια, θα αναγκαστεί να συμμαχήσει με την πριγκίπισσα του κρατιδίου για να πάρουν πίσω το εγχειρίδιο, η αναζήτηση του οποίου θυμίζει το κυνήγι της χαμένης Κιβωτού στον πρώτο «Ιντιάνα Τζόουνς».

Η πλοκή, ναι μεν είναι αφελής, αλλά παρασύρει τον θεατή σε έναν φανταστικό κόσμο। Παράλληλα, υπονομεύεται η μεταφυσική στην οποία επενδύει το σύνολο σχεδόν των ταινιών αυτού του είδους: η σύγκρουση των δυνάμεων του φωτός και του σκότους ουσιαστικά είναι στο περιθώριο μιας ταινίας, που συν τοις άλλοις δεν δαιμονοποιεί τον Ανατολίτη. Στον πυρήνα της δραματουργίας δεσπόζει με χιούμορ η αιώνια αντιπαλότητα αρσενικού – θηλυκού. Παραέξω, υπάρχει ο φλοιός του εξωτικού παραμυθιού. Στο κέλυφος, τα εφέ δίνουν και παίρνουν, το κέντρο βάρους της ταινίας όμως δεν βρίσκεται εκεί. Τέλος, το καστ είναι απολαυστικό και λειτουργεί σαν ένας καταλύτης στη χημεία του σινεμά με το βιντεογκέιμ.

Ανέβασμα στον ουρανό και σουρεαλισμός για σχολεία

Χωρίς όνομα ** 1/2, ΔΡΑΜΑ. Σκηνοθεσία: Κάρι Φουκουνάγκα. Ερμηνεία: Πολίνα Γκαϊτάν, Εντγκαρ Φλόρες, Κριστιάν Φερέρ.

Το ύφος της ταινίας του βραβευμένου στο Σάντανς Κάρι Φουκουνάγκα το προσδιορίζει ένας συγκερασμός ρόουντ μούβι, ρεαλιστικής γκανγκστερικής περιπέτειας και κοινωνικού δράματος. Η ιστορία διαδραματίζεται στην ύπαιθρο και σε σιδηροδρομικούς σταθμούς μικρών πόλεων του Μεξικού, σκιαγραφώντας την οδύσσεια απελπισμένων ανθρώπων που διασχίζουν το Μεξικό στις οροφές βαγονιών εμπορικών τρένων. Προσπαθούν να φτάσουν στα μεξικανοαμερικανικά σύνορα και στη συνέχεια να περάσουν λαθραία στη «γη της επαγγελίας». Από τον φόντο αυτής της ταινίας δρόμου έχει χαθεί κάθε ίχνος φολκλόρ.

Ανάμεσα στους επιβάτες στο τρένο της φυγής είναι η νεαρή Σάιρα, που με βαριά καρδιά παίρνει τον δρόμο του ξεριζωμού, και ένας νεαρός γκάνγκστερ, ο Κάσπερ, που θέλει να βγει από τον κύκλο της βίας. Οι τύχες τους σμίγουν σε συνθήκες ιδιαιτέρως αντίξοες: ο Κάσπερ είναι στόχος των πρώην συντρόφων του που θέλουν να τον εκδικηθούν για τον θάνατο του αρχηγού τους.

Το «Χωρίς όνομα» είναι μια ταινία στον αφρό του σύγχρονου δράματος της μετανάστευσης. Χωρίς κέντρο βάρους και κοινωνική στόχευση φιλοδοξεί να πάρει διαστάσεις παραβολής για τον βιασμό της αθωότητας στο Μεξικό κινηματογραφείται σαν μια σύγχρονη κόλαση του Δάντη. Ο αμαρτωλός Κάσπερ λυτρώνεται μεταφέροντας την Σάιρα (το ένα μισό της ελπίδας) μέχρι τα σύνορα του παραδείσου. Παράλληλα, ένας πιτσιρικάς (το άλλο μισό της ελπίδας) που θαύμαζε τον Κάσπερ μένει πίσω για να συνεχιστεί ο κύκλος της βίας.

Επίσης...

Σε επανέκδοση προβάλλονται το «Delicatessen» (***) των Μαρκ Καρό και Ζαν Πιέρ Ζενέ και δύο ταινίες του Ζαν Κοκτώ, το «Αίμα του ποιητή» και η «Διαθήκη του Ορφέα» που απευθύνονται κυρίως σε σινεφίλ και σε σπουδαστές κινηματογραφικών σχολών.

No comments: