Ο «Κυνόδοντας» του Γιώργου Λάνθιμου θριάμβευσε στη χθεσινή απονομή των πρώτων βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Πήρε πέντε βραβεία, ανάμεσά τους τα σημαντικότερα: καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας και σεναρίου. Και είναι, φυσικά, ο «Κυνόδοντας» η πρόταση της Ακαδημίας για τα Οσκαρ.
Ακόμα πιο λογικό ήταν η ταινία που μας έχει κάνει περήφανους και στις δύο άκρες του Ατλαντικού και που έχει αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές, από τους «Νιου Γιορκ Τάιμς» μέχρι τον «Γκάρντιαν» και τη «Μοντ», να επιβραβευτεί και από το ελληνικό κινηματογραφικό σινάφι, και συγκεκριμένα από τα 168 μέλη της Ακαδημίας που συμμετείχαν στην ψηφοφορία και κέρδισαν το στοίχημα. Οχι μόνο γιατί έδωσαν δίκαια βραβεία με καλλιτεχνικά κριτήρια, αλλά και γιατί έστησαν μια άψογη τελετή με παρουσιαστή τον Γιώργο Πυρπασόπουλο.
Το βραβείο σκηνοθεσίας ο Γιώργος Λάνθιμος το παρέλαβε από τα χέρια του πρόεδρου του ΕΚΚ, Γιώργου Παπαλιού, που τόσο έχει στηρίξει τους νέους σκηνοθέτες.
Τέσσερα βραβεία πήρε η «Στρέλλα» του Πάνου Κούτρα. Μπορεί ο ίδιος ο σκηνοθέτης να έφυγε χωρίς βραβείο, αλλά η ταινία του μάζεψε αρκετά: μακιγιάζ, ενδυματολογίας, σκηνογραφίας και α' γυναικείου ρόλου για την ίδια τη «Στρέλλα», δηλαδή την τρανσέξουαλ Μίνα Ορφανού. Οταν μάλιστα πήγε να παραλάβει το βραβείο της από τα χέρια τού Θόδωρου Τερζόπουλου, έλαμψε η σκηνή. Ανέβηκε με αέρα χολιγουντιανής σταρ με μία εντυπωσιακή μαύρη τουαλέτα με τεράστιο σκίσιμο στη μέση, που άφηνε να φανεί το εσωτερικό φούξια χρώμα της. Σεμνή και ταπεινή, ευχαρίστησε τον σκηνοθέτη της και ομολόγησε: «Δεν είχα ιδέα τι ήταν το σινεμά». Φυσικά, αποθεώθηκε.
Ο Αντώνης Καφετζόπουλος πήρε το βραβείο α' ανδρικού ρόλου για την «Ακαδημία Πλάτωνος» του Φίλιππου Τσίτου. Ηταν μάλιστα ο μόνος που μακρυγόρησε, εκτός φυσικά από τον Πρόεδρο της Ακδημίας, Τάσο Μπουλμέτη, που άνοιξε την τελετή. Κάποιος έπρεπε να θυμίσει -το έκαναν και οι δύο- ότι τη χθεσινή μέρα ο κινηματογραφικός χώρος την οφείλει στους Κκινηματογραφιστές στην Ομίχλη, που σήκωσαν παντιέρα πέρσι το καλοκαίρι, απαίτησαν ένα νέο κινηματογραφικό νόμο αλλά και απείχαν από τα Κρατικά Βραβεία. Γι' αυτό και ο Αντώνης Καφετζόπουλος αφιέρωσε το βραβείο του όχι μόνο στη γυναίκα του αλλά και στους συντρόφους του, Κινηματογραφιστές στην Ομίχλη.
Η επιλογή των ανθρώπων που έδωσαν τα βραβεία, αντισυμβατική και πρωτότυπη, ήταν στα μεγάλα συν της τελετής. Για παράδειγμα, η ιστορική τριάδα Γιώργος Πανουσόπουλος - Νίκος Περάκης και Γιώργος Τσεμπερόπουλος έδωσε το βραβείο σεναρίου στον Ευθύμη Φιλίππου για τον «Κυνόδοντα». Ενώ ο Μανώλης Κορρές, «ο άνθρωπος που έκανε το δυσκολότερο μοντάζ, την αναστήλωση του Παρθενώνα», έδωσε το βραβείο μοντάζ στον Γιώργο Μαυροψαρίδη για τον «Κυνόδοντα».
Η χθεσινή τελετή είχε και μια συγκινητική στιγμή, τη βράβευση του «καλού μας άνθρωπου», Θανάση Βέγγου. Η αίθουσα σηκώθηκε όρθια να χειροκροτήσει τον σπουδαίο μας ηθοποιό. Και αυτός συγκινημένος ψέλλισε ένα «ευχαριστώ».
Αν εξαιρέσει κανείς την απώλεια, τελευταία στιγμή, του Γιώργου Κιμούλη, που θα παρουσίαζε τα βραβεία, και αντικαταστάθηκε απ' τον εξαιρετικό Γιώργο Πυρπασόπουλο, η τελετή ήταν άψογη. Γρήγορη και λιτή -μόνο φανφάρες και εφέ δεν χρειάζεται το ελληνικό σινεμά, ειδικά σε περίοδο οικονομικής κρίσης, όπως τόνισε άλλωστε και ο πρόεδρος της Ακαδημίας Τάσος Μπουλμέτης. Χωρίς τη μιζέρια και τον βερμπαλισμό της απονομής των Κρατικών Βραβείων στη Θεσσαλονίκη, που ήταν άλλωστε και τα ίδια ανυπόληπτα, η χθεσινή απονομή άνοιξε μια νέα σελίδα στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου.
ΒΡΑΒΕΙΑ
Καλύτερης ταινίας: «Κυνόδοντας»
Σκηνοθεσίας: Γιώργος Λάνθιμος («Κυνόδοντας»)
Σεναρίου: Γιώργος Λάνθιμος και Ευθύμης Φιλίππου («Κυνόδοντας»)
Α' Ανδρικού Ρόλου: Αντώνης Καφετζόπουλος («Ακαδημία Πλάτωνος»)
Α' Γυναικείου Ρόλου: Μίνα Ορφανού («Στρέλλα»)
Β' Ανδρικού: Χρήστος Πασσαλής («Κυνόδοντας»)
Β' Γυναικείου: Αννα Μάσχα («Χρυσόσκονη»)
Ειδικών Εφέ και Κινηματογραφικής Καινοτομίας: Πέτρος Νούσιας («Το Κακό στην Εποχή των Ηρώων»)
Μακιγιάζ: Apollonia Β. και Μαίρη Σταυρακάκη («Στρέλλα»)
Ηχου: Στέφανος Ευθυμίου, Δημήτρης Βουτσάς, Πάνος Βουτσαράς και Κώστας Βαρυμποπιώτης («Ψυχή Βαθιά»)
Ενδυματολογίας: Βασίλης Μπαρμπαρίγος («Στρέλλα»)
Σκηνογραφίας: Πηνελόπη Βαλτή («Στρέλλα»)
Μουσικής: Μιχάλης Δέλτα («Στρέλλα»)
Μοντάζ: Γιώργος Μαυροψαρίδης («Κυνόδοντας»)
Φωτογραφίας: Marcus Waterloo («Μαύρο Λιβάδι»)
Πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη: Αργύρης Παπαδημητρόπουλος («Bang Bang»)
Μικρού Μήκους: «Κι εγώ για μένα» (Τζώρτζη Γρηγοράκη)
Ντοκιμαντέρ: «Αλλος δρόμος δεν υπήρχε» (Σταύρου Ψυλλάκη)
Wednesday, May 5, 2010
Το σινάφι ψήφισε τον καλύτερο
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment