Στην προκειμένη περίπτωση έχουμε το «πρότυπο VPF» (Virtual Print Fee/τέλος εικονικής κόπιας) που αναπτύχθηκε πρώτα στις ΗΠΑ και λειτουργεί ως εξής: «Τρίτοι» συλλέγουν μέρος των χρημάτων που συγκεντρώθηκαν από τους διανομείς ταινιών, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη χρηματοδότηση ψηφιακού εξοπλισμού. Η σχετική «αγορά» είναι εντυπωσιακή: Στην Ευρώπη, μόνο 2.428 οθόνες έχουν προχωρήσει στις απαραίτητες μετατροπές για να προβάλλουν ψηφιακές ταινίες, ενώ μέχρι το 2012 υπολογίζεται ότι περίπου το 20% των κινηματογράφων ανά τον κόσμο θα έχει προβεί στον «αναγκαίο μετασχηματισμό».
- Οι «τρίτοι» δεν είναι άλλοι από «ενδιάμεσες» εταιρείες «που έχουν ήδη μπει στο παιχνίδι σε όλους τους τομείς (χρηματοδότηση αιθουσών, δορυφορική διανομή, ανάπτυξη λογισμικού, διαφήμιση κ.λπ.), για να "βοηθήσουν" τη διαδικασία και φυσικά να επωφεληθούν από αυτήν, όπως π.χ. οι Arts Alliance Media, Access IT, Technicolor» όπως αναφέρει το Ινστιτούτο Οπτικοακουστικών Μέσων.
Ωστόσο, το Συμβούλιο φέτος «συμπέρανε» ότι αυτά τα πρότυπα «δεν ταιριάζουν πάντα» στους μικρούς κινηματογράφους, ειδικά αυτούς με μονή οθόνη και εκείνους που προβάλλουν ταινίες τέχνης. «Επομένως», λέει η «ψυχοπονιάρα» ΕΕ, «εκείνες οι οθόνες μπορεί να αντιμετωπίσουν τα μεγαλύτερα οικονομικά προβλήματα στην απόκτηση του ψηφιακού εξοπλισμού προβολής, ακόμα κι αν εκπληρώνουν έναν σημαντικό κοινωνικό και πολιτιστικό ρόλο (...)». Και τι προτείνει η ΕΕ γι' αυτό το πρόβλημα, εκτός του VPF ή έστω συμπληρωματικά με αυτό; «Προκειμένου να διευκολυνθεί όσο το δυνατόν περισσότερο η μετάβαση στην ψηφιακή προβολή, πρέπει να υπάρξει συνάθροιση και ευελιξία των χρηματοδοτικών πηγών, είτε ιδιωτικής, είτε δημόσιας προέλευσης (τοπική, εθνική, ευρωπαϊκή) (...)». Πιο απλά, αντί ή και παράλληλα με το «πρότυπο» των ΗΠΑ, όπου δημιουργήθηκε ένας κλάδος εταιρειών - «μεσαζόντων», η ΕΕ προτείνει ένα είδος... «ΣΔΙΤ» στο πεδίο της ψηφιακής μετατροπής.
- Και, βέβαια, επειδή «η μετάβαση στον ψηφιακό κινηματογράφο είναι επείγουσα και απαραίτητη» (σ.σ. λόγω «ανταγωνιστικότητας» προφανώς) «οι δημόσιες πολιτικές πρέπει να υποστηρίξουν αυτήν την μετάβαση λαμβάνοντας υπόψη τους ακόλουθους γενικού ενδιαφέροντος στόχους», μεταξύ αυτών την «ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας».
Ομως, το «φαγοπότι» δε σταματά στο ίδιο το έργο της ψηφιακής μετατροπής. Το Συμβούλιο «καλεί» τα κράτη - μέλη να «υποστηρίξουν» τους κινηματογράφους που δεν αντέχουν το κόστος... «μέσω, παραδείγματος χάριν, των προτύπων VPF», «ενθαρρύνοντας» την «οργάνωση μηχανισμών αλληλεγγύης μεταξύ διανομέων και αιθουσαρχών ή/και μεταξύ των αιθουσαρχών» (σ.σ. αυτό σημαίνει προώθηση της συγκεντροποίησης με άλλα λόγια), «ενθαρρύνοντας» την «καθιέρωση της επανεκπαίδευσης και των ψηφιακών επιμορφωτικών προγραμμάτων τεχνολογίας ειδικότερα για τους ιδιοκτήτες κινηματογράφων και τους διανομείς» (σ.σ. το φαγοπότι της ιδιωτικής εκπαίδευσης) «ιδιαίτερα σχετικά με την προβολή, των νέων επιχειρησιακών προτύπων για τον ψηφιακό κινηματογράφο, του μάρκετινγκ, του εναλλακτικού ρεπερτορίου και της τεχνικής συντήρησης»!
- Τέλος, το Συμβούλιο ζητά να «ερευνηθούν» οι δυνατότητες να «διευκολυνθεί η πρόσβαση στην πίστωση για τους αιθουσάρχες και άλλες επιχειρήσεις που συμμετέχουν στη μετάβαση στην ψηφιακή προβολή, ιδιαίτερα μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων όταν αυτό είναι δυνατό»...
Το «πανηγύρι» της ψηφιακής μετατροπής της διανομής και προβολής μόλις έχει αρχίσει και η τεχνολογία, για μια ακόμη φορά στον καπιταλισμό, τίθεται στην υπηρεσία των μονοπωλίων για ακόμη μεγαλύτερο κέρδος. Είναι προφανές ότι η ΕΕ επιχειρεί να μετατρέψει όσες από τις μονές αίθουσες απέμειναν σε πελάτες των μεσαζουσών εταιρειών, των τραπεζών, ακόμη και της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Οι «εναλλακτικές» που προτείνει η ΕΕ είναι οι συγχωνεύσεις ή οι εξαγορές και το «μάντρωμα» σε κάποια «αλυσίδα» διανομής και προβολής με το μανδύα... της «αλληλεγγύης»!
Σε κάθε περίπτωση, τα θύματα θα είναι οι αίθουσες που επιμένουν να προβάλλουν ποιοτικό σινεμά, οι δημιουργοί και βέβαια όλοι εμείς, το «κοινό». Η μόνη λύση είναι ο κοινός αγώνας, αφού και στο σινεμά ατομικές «λύσεις» δεν υπάρχουν...
Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ, ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, Κυριακή 28 Νοέμβρη 2010
No comments:
Post a Comment