- Ακόμη κι αν η ζωή του δεν είχε γίνει ποτέ μια τετράωρη πετυχημένη ταινία με τον Βενσάν Κασέλ, τα έργα και οι ημέρες του Ζακ Μερίν μοιάζουν να ξεπήδησαν από το πιο ευφάνταστο κινηματογραφικό σενάριο.
- Ισως γιατί στα 42 χρόνια που πρόλαβε να ζήσει ο ίδιος δεν είχε τίποτα να ζηλέψει από τους bigger than life κακοποιούς που μας σύστησε η μεγάλη οθόνη. Απόβλητος του ακριβοθώρητου καθολικού σχολείου στο οποίο μαθήτευσε κατά το μεγαλύτερο μέρος της εφηβείας του και πρώην στρατιώτης των Γάλλων στον πόλεμο της Αλγερίας, ο Μερίν εγκαινίασε πολύ γρήγορα μια εκρηκτική διαδρομή στην παρανομία.
- Από το 1962 όταν συνελήφθη πρώτη φορά, καθώς επιχειρούσε να ληστέψει μια τράπεζα, φυλακίστηκε και απέδρασε τέσσερις φορές, ενώ μέχρι το τέλος της δεκαετίας του '70, όταν η γαλλική αστυνομία τον είχε ήδη επικηρύξει ως δημόσιο κίνδυνο υπ' αριθμόν 1 για τη χώρα, είχε προλάβει να διαπράξει 39 δολοφονίες, αμέτρητες ληστείες, απαγωγές (ανάμεσά τους κι εκείνη του πολυεκατομμυριούχου Ανρί Λελιέβρ, για την απελευθέρωση του οποίου δέχτηκε λύτρα έξι εκατ. φράγκων), λαθρεμπόριο όπλων κ.ά.
- Παράλληλα, όμως, με τη φήμη ενός από τους πιο επικίνδυνους ανθρώπους στον πλανήτη, ο Μερίν συντηρούσε και το δημοφιλές προφίλ ενός γοητευτικού κοσμοπολίτη, που δεν έχανε ευκαιρία να περιφέρει τις φιλενάδες που άλλαζε τακτικά, να κολακεύει τον τύπο ή να ισχυρίζεται σε συνεντεύξεις που έδινε ότι οι βιαιοπραγίες στις οποίες επιδιδόταν παρακινούνταν μονίμως από πολιτικές σκοπιμότητες.
- Οι παράνομες δραστηριότητες του Ζακ Μερίν δεν επρόκειτο, όμως, να διαρκέσουν πολύ. Κατόπιν απαίτησης του υπουργού Εσωτερικών, οι αστυνομικές αρχές εξαπέλυσαν ένα λυσσαλέο ανθρωποκυνηγητό. Κατάφεραν να τον εντοπίσουν το πρωινό της 2ας Νοεμβρίου του 1979, με ενέδρα εκεί όπου κρυβόταν, σε ένα από τα βορειότερα προάστια του Παρισιού, και εξοντώνοντάς τον με 20 σφαίρες. Λίγες ώρες μετά το θάνατο του Μερίν, ο τότε πρόεδρος της Γαλλίας, Βαλερί Ζισκάρ Ντ' Εστέν, έδωσε δημοσίως συγχαρητήρια στους υπεύθυνους για την εκτέλεσή του.
- Πριν σκοτωθεί, κατά τη διάρκεια μιας από τις φυλακίσεις του, ο Ζακ Μερίν είχε γράψει το βιβλίο «Ενστικτο του θανάτου», που γνώρισε τότε μεγάλη επιτυχία. Ανάμεσα στους αναγνώστες του και ο εντεκάχρονος τότε Τομά Λανγκμάν, γιος του πρόσφατα εκλιπόντος παραγωγού και σκηνοθέτη Κλοντ Μπερί. Είκοσι εφτά χρόνια μετά, έχοντας εν τω μεταξύ επωμισθεί την κινηματογραφική ιδιότητα του πατέρα του, ο Λανγκμάν κατόρθωσε να μεταφέρει στην οθόνη την εποποιία ζωής του Μερίν σε μια επικής διάρκειας ταινία με τίτλο «Δημόσιος Κίνδυνος». Ταινία που χωρίστηκε, μάλιστα, και προβλήθηκε στις αίθουσες σε δύο μέρη, σκηνοθετημένη με μαεστρία από τον Ζαν Φρανσουά Ρισέ, που προ τριετίας διασκεύασε αξιοπρεπώς την «Επίθεση στον Σταθμό 13» του Τζον Κάρπεντερ.
Ο γοητευτικός παράνομος
- Για πρωταγωνιστή του φιλόδοξου σχεδίου ο Λανγκμάν δεν θα μπορούσε να έχει ευτυχήσει περισσότερο. Πραγματοποιώντας έναν αληθινό ερμηνευτικό άθλο, ο Βενσάν Κασέλ δεν πήρε μόνο αρκετά κιλά για να υποδυθεί τον Μερίν, ούτε αρκέστηκε να αφιερώσει δυο ολόκληρα χρόνια από τη ζωή του στον απαιτητικό ρόλο, αλλά και κατάφερε να «εξαφανιστεί» πίσω από το παρουσιαστικό του χαρακτήρα που βάλθηκε να ενσαρκώσει. Καταλήγοντας να μοιάζει στον αληθινό Μερίν σε βαθμό σχεδόν ανατριχιαστικό, ο Κασέλ κουβαλά επάξια στους ώμους του και τις τέσσερις συνολικά ώρες της ταινίας, σφραγίζοντάς τες με μια δυναμική παρουσία που του απέφερε πρόσφατα δίκαια το Σεζάρ καλύτερης ερμηνείας.
- Μέρος της τεράστιας επιτυχίας που γνώρισε η ταινία στα γαλλικά ταμεία αξίζει, ασφαλώς, να χρεωθεί στον Κασέλ. Γεγονός παραμένει, εντούτοις, ότι ο Μερίν εξακολουθεί να μαγνητίζει την κοινή γνώμη της χώρας του, ακόμη και τρεις δεκαετίες μετά τον θάνατό του. Ισως επειδή, για πολλούς από τους συμπατριώτες του που έζησαν από τα επίκαιρα της εποχής κι από τα άρθρα των εφημερίδων τη δράση του, αυτός ο τζέντλεμαν του υποκόσμου έμοιαζε μ' έναν σύγχρονο Ρομπέν των Δασών. Εστω κι αν η ταινία (που μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα δούμε και στις ελληνικές αίθουσες, χωρισμένη επίσης σε δύο μέρη), επιμένει να τονίζει ότι ο Μερίν υπήρξε «οτιδήποτε άλλο εκτός από ήρωας», σύμφωνα με τα λεγόμενα του σεναριογράφου της. *
No comments:
Post a Comment