Η παράδοση επιβάλλει χριστουγεννιάτικη, οικογενειακή, επίσκεψη στον κινηματογράφο. Γι' αυτό και την περίοδο των Χριστουγέννων βγαίνουν μαζικά ταινίες για μικρούς και νεαρούς θεατές. Οι καινούριες πρεμιέρες είναι πολλές, ορισμένες ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες και άλλες δεν ξεφεύγουν δυστυχώς από το κοινότοπο και την επανάληψη. Σημειωτέον ότι συνεχίζεται για τρίτη βδομάδα η προβολή της πολύ καλής «ΠΟΙΗΣΗΣ» στους κινηματογράφους «Ιλιον» και «Μικρόκοσμος», ενώ συμπληρώνει τη δέκατη βδομάδα προβολής το ποιητικό τουρκικό «ΜΕΛΙ» στο «Αστυ». Σας ευχόμαστε καλά Χριστούγεννα, με υγεία, με καλή παρέα και με ενδιαφέρουσες και εποικοδομητικές συζητήσεις... Οσο καλά βέβαια μπορούν να είναι τα φετινά Χριστούγεννα...
ΚΡΙΤΙΚΗ:
Τζία ΓΙΟΒΑΝΗ, ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ,
ΠΟΛ ΒΑΪΣ: Γονείς της συμφοράς
Χαριτωμένη και διασκεδαστική η αισθηματική κομεντί με πολλούς, γνωστούς και έμπειρους ηθοποιούς. Στα επιμέρους θετικά μπορούν να καταγραφούν η άρτια σκηνή της δύσκολης κατάστασης στην οποία εγκλωβίζεται ο κεντρικός ήρωας, κατάσταση που κάνει τον θεατή να στριφογυρίζει στην πολυθρόνα της κινηματογραφικής αίθουσας, καθώς επίσης ένα αρκετά αυθεντικό κυνηγητό αυτοκινήτων από κόκκινο φανάρι σε κόκκινο φανάρι και οι αστεϊσμοί για το «μίσος» των αεροπορικών εταιρειών προς το ταξιδιωτικό τους κοινό. Ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο φαίνεται ότι τα καταφέρνει άριστα στις κωμωδίες όταν και όποτε προτάσσει ερμηνευτικά την άκρως επικίνδυνη λάμψη του.
Εδώ υποδύεται τον πατέρα μιας νέας και όμορφης γυναίκας που πρόκειται να παντρευτεί. Ο πατέρας αυτός είναι παλαιών αρχών και θεωρεί ότι ο γαμπρός θα έπρεπε πρώτα να έρθει και να ζητήσει από τον ίδιο, το χέρι της κόρης του. Ο πεθερός Ντε Νίρο που πιστεύει σε ένα κάρο κανόνες και προκαταλήψεις κατορθώνει να τρομοκρατήσει για τα καλά τον μελλοντικό γαμπρό του, τον Μπεν Στίλερ - σε έναν από τους πιο ώριμους κωμικούς του ρόλους. Ο κακόμοιρος δραματουργικά χαρακτήρας του Μπεν Στίλερ, στη διάρκεια του Σαββατοκύριακου της επίσκεψής του στο πατρικό της μέλλουσας γυναίκας του, δεν καταφέρνει να κάνει τίποτα σωστό. Η κατάσταση ξεφεύγει, πάει από το κακό στο χειρότερο και αγγίζει τα όρια της καταστροφής, με αποτέλεσμα ο αντίζηλος του Στίλερ, ένας παλιός αγαπητικός της κοπέλας, να φαντάζει στα μάτια όλων φαβορί ακαταμάχητο ...
Παίζουν: Μπεν Στίλερ, Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Ντάστιν Χόφμαν, Λόρα Ντερν, Μπάρμπρα Στρέισαντ, Χάρβεϊ Κεϊτέλ, κ.ά.
Παραγωγή: ΗΠΑ (2010).
ΣΙΛΒΕΝ ΣΟΜΕ: Ο θαυματοποιός
Σπάνιας γοητείας ταινία κινουμένων σχεδίων με θαυμαστά εκλεπτυσμένο σχέδιο και εξπρεσιονιστική χρήση του χρώματος, στοιχεία που αρθρώνουν την αφήγηση μιας μοναχικής ιστορίας που τη διαπερνά μια γλυκά μελαγχολική ζεστασιά που πλημμυρίζει και καθηλώνει τον θεατή. Με τρόπο γοητευτικό αποδίδει φόρο τιμής στον πολύτιμο Ζακ Τατί η ταινία του Sylvain Chomet, που βέβαια απευθύνεται σε μικρούς, αλλά μάλλον θα την εκτιμήσουν περισσότερο οι μεγάλοι.
Στηρίζεται σε ανέκδοτο σενάριο του μεγάλου Ζακ Τατί, το οποίο αναπτύχθηκε βάσει μιας ιδέας που γεννήθηκε από τις σχέσεις του σπουδαίου Γάλλου μίμου, ηθοποιού και σκηνοθέτη με τη μεγαλύτερη κόρη του. Στα τέλη της δεκαετίας του '50, ένας Παριζιάνος θαυματοποιός αρχίζει να αντιμετωπίζει στη χώρα του το φάντασμα της ανεργίας, μια που οι σκηνές - τώρα πια - κατακλύζονται από τους ανταγωνιστές, τους αστέρες του ροκ εν ρολ. Αποφασίζει να μεταναστεύσει στη γειτονική Αγγλία και φθάνει μέχρι τις δυτικές ακτές της Σκοτίας, όπου αρχίζει να εμφανίζεται σε επαρχιακές σκηνές. Εκεί συναντά ένα μικρό κορίτσι, την Αλίκη, που θα πιστέψει βαθιά στη μαγεία και τα μαγικά του. Η σχέση αυτή, με το χρόνο, θα αλλάξει τη ζωή του θαυματοποιού και θα τον καταστήσει ώριμο, ήρεμο και σοφό.
Παραγωγή: Γαλλία, Βρετανία (2010).
ΣΤΙΒΕΝ ΦΡΙΑΡΣ: Η επεισοδιακή επιστροφή της Ταμάρα Ντρου
Ο Στίβεν Φρίαρς εκπλήσσει σταθερά με τη θεματική του πολυμορφία. Αυτήν τη φορά μεταφέρει στον κινηματογράφο ένα εικονογραφημένο μυθιστόρημα της Πόζυ Σίμοντς (με τίτλο ομώνυμο της ταινίας), το οποίο πρωτοδημοσιεύτηκε σε συνέχειες στη βρετανική εφημερίδα Γκάρντιαν. Ο Φρίαρς που θεωρεί ότι η μεταφορά ενός κόμικ στον κινηματογράφο συνιστά ιδιαίτερα απελευθερωτική διαδικασία, κατόρθωσε να αποδώσει το πνεύμα και το ρυθμό του εικονογραφημένου κειμένου, χωρίς όμως να κάνει χρήση των μέσων που χρησιμοποιεί το κόμικ.
Η κομεντί του Φρίαρς τοποθετείται σε ένα γραφικό χωριό, το Γιούνταουν, που έχει αναβαθμιστεί σε παραθεριστικό θέρετρο πλουσίων Λονδρέζων. Σε αυτήν τη σύγχρονη ειδυλλιακή εικόνα της κλασικής εγγλέζικης εξοχής καταφτάνει μια μέρα η Ταμάρα Ντρου, ένα αλλοτινό ασχημόπαπο με μακριά και θεόστραβη μύτη. Σήμερα όμως, είναι μια χάρμα οφθαλμών νεαρή γυναίκα με έντονο μάλιστα σεξ απίλ. Επιστρέφει στο χωριό που μεγάλωσε για να πουλήσει το σπίτι της μητέρας της που έχει πεθάνει. Η διαφορά στην εμφάνισή της είναι εντυπωσιακή, σε σημείο που γνωστοί και φίλοι καταβάλλουν προσπάθεια να την αναγνωρίσουν. Κι αρχίζουν οι ίντριγκες και οι ζήλιες και το κουτσομπολιό σε περιβάλλον, όπου ξεφυτρώνουν φάρμες και κήποι, αγελάδες, σκύλοι, πλούσιοι Λονδρέζοι συγγραφείς και εξωσυζυγικές σχέσεις, έφηβες που σκοτώνουν την ανία τους με κατασκοπευτικές εμμονές και πολλά άλλα παρεμφερή.
Παίζουν: Τζέμα Αρτερτον, Λουκ Ιβανς, Ρότζερ Αλαμ, Ντομινίκ
Κούπερ, Μπιλ Καμπ, Τασμίν Γκρέιγκ, κ.ά.
Παραγωγή: Βρετανία (2010).
ΓΙΑΝΙΚ ΧΑΣΤΡΟΥΠ - ΦΛΕΜΙΝΓΚ ΚΒΙΣΤ ΜΕΛΕΡ: Ενα παραμύθι για δύο κουνουπάκια
Ο Δανός Γιάνικ Χάστρουπ ξεκίνησε ως μουσικός της τζαζ και κεραμίστας. Αναδείχθηκε σε κορυφαίο δημιουργό κινούμενων σχεδίων στην Ευρώπη και τη δεκαετία του '80 ταξίδεψε στη Μοζαμβίκη και τη Νικαράγουα, όπου έστησε εθνικές σχολές κινούμενων σχεδίων.
Στο «Παραμύθι για δύο κουνουπάκια» συνεχίζει την παράδοση που ο ίδιος εγκαινίασε με πρωτότυπα σκίτσα με λαμπερά χρώματα και σκερτσόζικους χαρακτήρες. Ο Χάστρουπ πραγματεύεται θέματα με υψηλά νοήματα και τα παρουσιάζει με τρόπο που τα καθιστά προσιτά και ευχάριστα ακόμη και στα μικρά παιδιά. Το θηλυκό κουνουπάκι Ντάγκμαρ είναι ερωτευμένο με το αρσενικό Εγκον, που, όμως, δεν της δίνει την παραμικρή σημασία γιατί ασχολείται με το ποδήλατό του και θέλει να ταξιδέψει και να δει τον κόσμο. Οταν όμως η κακιά βασίλισσα των κόκκινων μυρμηγκιών και ο στρατός της σκοτώνουν τη βασίλισσα των μαύρων μυρμηγκιών και καταλαμβάνουν τα εδάφη τους, τα δυο κουνουπάκια παρασύρονται σε μια συναρπαστική περιπέτεια στο δάσος που όμως βάζει τη φιλία τους σε δοκιμασία ...
Σκηνοθεσία: Γιάνικ Χάστρουπ και Φλέμινγκ Κβιστ Μέλερ.
Παραγωγή: Δανία (2007).
ΡΟΜΠ ΛΕΤΕΡΜΑΝ: Τα ταξίδια του Γκιούλιβερ
Τρίτη μεταφορά στη μεγάλη οθόνη του κλασικού μυθιστορήματος του 18ου αιώνα του Τζόναθαν Σουίφτ «Ταξίδια του Γκιούλιβερ». Τη φορά αυτή η διασκευή τοποθετεί την ιστορία στη σύγχρονη εποχή. Κακή, χριστουγεννιάτικη (πως λέμε πανηγυριώτικη) ταινία επικής περιπέτειας και δράσης.
Ο Λέμιουελ Γκιούλιβερ είναι υπάλληλος γραφείου σε μια εφημερίδα. Ονειρεύεται να γίνει ταξιδιωτικός συντάκτης, αλλά δεν τολμά από κάποιον υπέρμετρο φόβο ότι θα αποτύχει. Μια μέρα, του ανατίθεται κατά λάθος να συντάξει ένα άρθρο για το Τρίγωνο των Βερμούδων. Πείθει την ταξιδιωτική συντάκτρια Ντάρσι - για την οποία τρέφει, ανεκπλήρωτα, ρομαντικά αισθήματα - να τον βοηθήσει να καταφέρει να πάρει μια άδεια για την αποστολή στην περιοχή. Η τύχη όμως τον βγάζει σε μια άγνωστη χώρα, την Λιλιπούτη, όπου κατοικούν οι μικροσκοπικοί της κάτοικοι, οι Λιλιπούτειοι κι εκεί αρχίζουν οι κάθε λογής περιπέτειες του Λέμιουελ Γκιούλιβερ.
Παίζουν: Εμιλι Μπλαντ, Τζακ Μπλακ, Αμάντα Πιτ, Τζέισον.
Σίγκελ, Μπίλι Κόνολι, κ.ά.
Παραγωγή: ΗΠΑ (2010).
ΛΟΥΙ ΨΥΧΟΓΙΟΣ: Ο όρμος
Συγκλονιστικό αμερικανικό ντοκιμαντέρ του κορυφαίου φωτογράφου καταδύσεων, συνεργάτη για 18 χρόνια του «National Geographic», Λούι Ψυχογιού. «Ο Ορμος» απόσπασε διθυραμβικές κριτικές σε ολόκληρο τον κόσμο, κέρδισε το Οσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ για το 2010, καθώς και πλήθος άλλων διακρίσεων σε διάφορα κινηματογραφικά φεστιβάλ.
Η ταινία του Ψυχογιού αποκαλύπτει και καταγγέλλει τόσο τη μαζική θανάτωση δελφινιών ως επικερδέστατη βιομηχανική δραστηριότητα, όσο και τη φυλάκιση αυτών των θηλαστικών από εμπόρους διακινητές που τα μεταφέρουν σε διάφορα, τουριστικού ενδιαφέροντος, θαλάσσια πάρκα του πλανήτη. Τα γυρίσματα του ντοκιμαντέρ πραγματοποιήθηκαν σε συνθήκες μυστικής αποστολής σε έναν μικρό θαλάσσιο κόλπο στην Taiji Wakayama της Ιαπωνίας. Στην ομάδα, εκτός από τους κινηματογραφιστές, συμμετείχαν δύτες και ακτιβιστές, ενώ ο τεχνικός εξοπλισμός, τα υποβρύχια μικρόφωνα και οι μηχανές high-definition καμουφλαρισμένα σε βράχους, στήνονταν κρυφά, τη νύχτα, για να μην επισύρει η δραστηριότητα την προσοχή της αστυνομίας που βρισκόταν ήδη στο κατόπι της ομάδας.
ΙΕΡΟΚΛΗΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ: Ζητείται ψεύτης
Στο πλαίσιο του πνεύματος του ανώδυνου αναμασήματος μέσα από ριμέικ παλιών, καλών και σίγουρων εμπορικά κωμωδιών, κινείται και το «ενημερωμένο» κλασικό έργο του άριστου Δημήτρη Ψαθά «Ζητείται ψεύτης» (του 1961, σε σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη, με τον Παντελή Ζερβό στον πρωταγωνιστικό ρόλο).
Εργο διαχρονικό και
επίκαιρο, που ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης ως σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής φρόντισε για
τον εκσυγχρονισμό του, τοποθετώντας την ιστορία στην ατμόσφαιρα της σημερινής Αθήνας. Ο Θεόφιλος Φερέκης, αφού ανέλαβε το υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Δικαιοσύνης, υποχρεούται να επιμεληθεί και των ρουσφετιών που υποσχόταν αφειδώς στους υποστηρικτές και ψηφοφόρους του. Εξυπακούεται ότι δεν πρόκειται να κρατήσει τις υποσχέσεις του. Επειδή όμως οι ψηφοφόροι πιέζουν ασφυκτικά, αναγκάζεται να προσλάβει, σε καθήκοντα ιδιαιτέρου του υπουργού, έναν επαγγελματία του ψεύδους. Τα ψέματα λειτουργούν σωρευτικά αυξάνοντας και περιπλέκοντας το αδιέξοδο που γίνεται ολοένα και πιο πνιγηρό.
Παίζουν: Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Ζέτα Μακρυπούλια,
Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, κ.ά.
Παραγωγή: Ελλάδα (2010).
ΝΑΓΚΙΣΑ ΟΣΙΜΑ: Καλά Χριστούγεννα, κύριε Λόρενς
Σε επανέκδοση με καινούριες κόπιες αστράφτει προκλητικά η ταινία του Οσιμα που γεφυρώνει δύο αγαπημένα θέματα του σκηνοθέτη: Τον έρωτα και τη βία, σχέση αντικρουόμενη και συμπληρωματική, στοιχεία που το ένα καθορίζει το άλλο και ακριβώς, όπως σε προγενέστερες δουλειές του Οσιμα, είναι δύσκολο να διαχωρίσεις το ένα από το άλλο.
Γιατί η βία δεν αποκλείει υποχρεωτικά και την ύπαρξη του έρωτα...
Μεταφέροντας στο σινεμά το βιβλίο του Sir Laurens van der Post «The Seed and the Sower», ο Οσιμα σηκώνει την αυλαία σε μια μάχη μεταξύ του δυτικού και του ιαπωνικού πολιτισμού, ανάμεσα σε δυο διαφορετικές κοσμοθεωρίες και συστήματα αξιών, σε δύο διαφορετικούς κόσμους. Ο λοχίας Τζον Λόρενς τελεί αιχμάλωτος πολέμου των Γιαπωνέζων. Ταυτόχρονα είναι και ένα αίνιγμα για το στρατόπεδο γιατί διαθέτει κάποιον κώδικα στοιχειώδους επικοινωνίας με τους δεσμώτες του οι οποίοι συνεχώς προκαλούν τα όρια του αιχμαλώτου με το σύστημα αξιών τους. Οταν φέρνουν ως αιχμάλωτο έναν δανδή, υπερήφανο και θαρραλέο λοχαγό, τον Ζακ Σελιέ, ο Λόρενς γνωρίζει πως οι φύλακες θα κάνουν τα πάντα για να σπάσουν το ηθικό του νεοφερμένου μέσα από την αντιπαράθεση της παραδοσιακής στρατιωτικής ακαμψίας με την ανθρωπιά, μέσα από την χιμαιρική αντίληψη του ανδρισμού και της τιμής, με τις συναισθηματικές και σεξουαλικές αδυναμίες. Ο Μπάουι, γοητευτικά φλεγματικός στο ρόλο του Σελιέ, λειτούργησε σαν κράχτης στο εγχείρημα που έπλασε ο Οσιμα, έχοντας ως υλικά τη γιαπωνέζικη κουλτούρα, την εξουσία και τις σχέσεις καταπιεστή/καταπιεζόμενου και τις πολιτισμικές διαφορές δύσης/ ανατολής. Στην ταινία όμως εκτός από τους δύο πολιτισμούς «συγκρούονται» και δύο σχολές υποκριτικής, δύο αντιθετικά στιλ. Το ρεαλιστικό και το επιτηδευμένο και υπερβολικό. Ιδιαίτερη μνεία αξίζει στη μουσική που έγραψε ο Ριγκουίτσι Σακαμότο για το φιλμ και έχει ήδη καταχωρηθεί στα διαχρονικότερα μουσικά ακούσματα...
Παίζουν: Ντέιβιντ Μπάουι, Τομ Κόντι, Τζακ Τόμσον, Τακέσι Κιτάνο, Ριγουίτσι Σακαμότο κ.ά.
Παραγωγή: Βρετανία, Ιαπωνία (1983).
ΣΤΕΠΑΝ ΚΟΜΑΝΤΑΡΕΦ: Ο κόσμος είναι μεγάλος και η σωτηρία της ψυχής βρίσκεται στη γωνία
Ενα μπανάλ αυτοκινητικό δυστύχημα και τα πάντα βρίσκονται ξεκρέμαστα. Ο Αλεξ ένας νεαρός βουλγαρικής καταγωγής, που μεγαλώνει στη Γερμανία, χάνει τους γονείς του και παθαίνει αμνησία. Για να τον βοηθήσει να ξαναβρεί την μνήμη του ο παππούς του οργανώνει την επιστροφή του νεαρού στα πάτρια εδάφη. Ενα μακρύ ταξίδι στα μονοπάτια της μνήμης και της ταυτότητας.
Ηδη μαζεύει βραβεία σε διεθνή φεστιβάλ η δεύτερη ταινία μυθοπλασίας του Βούλγαρου Κομαντάρεφ που βασίζεται σε αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα του Ιλια Τροϊάνοφ. Ενα road movie με ρεαλισμό στην εικόνα και με απουσία σοφιστικέ καδραρισμάτων και τολμηρών κινήσεων της μηχανής. Τα εκπάγλου κάλλους φυσικά τοπία των Βαλκανίων ξεδιπλώνονται σαν σκηνογραφικό φόντο κατά μήκος του περίπλου υπό τον αστερισμό της μνήμης και της ταυτότητας του Αλεξ και του παππού του, που σφύζει από ενέργεια και παίζει σαν μανιακός τάβλι. Ποιοι είμαστε; Ποιες οι ρίζες μας; Βέβαια δίνει το «παρών» και ο απαραίτητος αντικομμουνισμός μέσα από την εναλλαγή της σχέσης παρελθόν / παρόν, αναδρομές που αιτιολογούν τη φυγή των γονέων του Αλεξ προς την ελευθερία... Αποδεδειγμένα πλέον, ο αντικομμουνισμός συνιστά τον αποτελεσματικότερο τρόπο ανόδου των μετοχών και της υπεραξίας, σε φεστιβάλ και εμπόριο, μιας ταινίας έχουσας οποιαδήποτε σχέση με πρώην «ανατολικό μπλοκ» ... Είναι όμως ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα η εικόνα όλων των δραστήριων πολιτών, των καταπιεσμένων από την κοινωνική ανελευθερία του «κομμουνισμού». Με το που περνούν τα σύνορα, ως διά μαγείας, παύουν αυτομάτωςπια να είναι οι δραστήριοι πολίτες που ήθελαν να πιστέψουμε ότι ήταν. Πώς αλλάζει ο άνθρωπος!
Παίζουν: Μίκι Μανοΐλοβιτς, Κάρλο Λιούμπεκ, Ανα
Παπαντοπούλου, Χρίστο Μουτάφτσιεβ, κ.ά.
Παραγωγή: Βουλγαρία, Γερμανία, Σλοβενία, Ουγγαρία (2008).
No comments:
Post a Comment