Αγωνιστική... «έναρξη» έκανε στις 4/12 το 51ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με σκηνοθέτες, ηθοποιούς, τεχνικούς και σεναριογράφους να πραγματοποιούν συγκέντρωση διαμαρτυρίας, με πανό, στην είσοδο του «ΟΛΥΜΠΙΟΝ», κατά του αντιδραστικού νομοσχεδίου της κυβέρνησης για τον κινηματογράφο... υπό την παρουσία των ΜΑΤ!
Εντονη ήταν και η διαμαρτυρία για τον διευθυντή του Φεστιβάλ, Δ. Εϊπίδη, αφού οι σκηνοθέτες θεωρούν ότι «πριν ακόμα ψηφιστεί ο νόμος, έσπευσε να προσαρμοστεί στις διατάξεις του νομοσχεδίου, υποβαθμίζοντας την προβολή του Ελληνικού Κινηματογράφου και εξορίζοντας τις προβολές των ταινιών σε αίθουσα στο λιμάνι».
Μαζί με τους δημιουργούς διαδήλωναν και εργαζόμενοι του ΦΚΘ που παραμένουν απλήρωτοι από την περσινή διοργάνωση. Οι εργαζόμενοι φώναζαν συνθήματα ενάντια στη διεύθυνση του Φεστιβάλ, αναρτώντας μεγάλο πανό. Σύμφωνα με το παράρτημα Θεσσαλονίκης της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, «η αίθουσα ήταν μισοάδεια και τις θέσεις έτρεχαν να καλύψουν οι υπάλληλοι του Φεστιβάλ». Επίσης, δεν υπήρχε εκπρόσωπος της κυβέρνησης, ενώ απουσίασαν ο απερχόμενος και ο νυν δήμαρχος.
Στο κείμενό τους, οι συγκεντρωμένοι σημειώνουν ότι το νομοσχέδιο, ειδικά σε σχέση με το φεστιβάλ: «Καταργεί το "Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης"» και «τα κρατικά βραβεία ποιότητος», «εξορίζει τις ταινίες από τον κεντρικό χώρο του Φεστιβάλ, τον κινηματογράφο "Ολύμπιον", όπου γινόταν η προβολή τους μέχρι σήμερα, στην αίθουσα "Τώνια Μαρκετάκη" στο λιμάνι, όπου γίνονταν οι επαναληπτικές προβολές».
«Υποβαθμίζει το Μουσείο Κινηματογράφου», «εξαφανίζει το θεσμό των κινηματογραφικών λεσχών σε όλη την περιφέρεια», «καταργεί τη Γενική Συνέλευση του Φεστιβάλ που ασκούσε οικονομικό και διοικητικό έλεγχο και αποτελείτο από εκπροσώπους των φορέων της κινηματογραφικής κοινότητας και φορέων της πόλης που στήριζαν το φεστιβάλ, δημιουργώντας έτσι πλήρη αδιαφάνεια στον έλεγχο του δημοσίου χρήματος». «Δημιουργεί 4 διευθύνσεις στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με γραμματείς και συμβούλους, αυξάνοντας τα λειτουργικά έξοδά του, σε στιγμές οικονομικής κρίσης της χώρας». «Υποβαθμίζει το ιστορικό Εθνικό Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους της Δράμας, που αποτελεί φωνή των νέων δημιουργών με κέντρο την περιφέρεια».
Με μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για τη δημιουργία ταινιών χαμηλού κόστους και τις νέες παραμέτρους που εισάγουν στην καλλιτεχνική δημιουργία, άνοιξε ο κύκλος συζητήσεων «Κουβεντιάζοντας του 51ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης». Στον πρώτο κύκλο συζητήσεων που δίνει την ευκαιρία σε επαγγελματίες του χώρου να γνωριστούν και να ανταλλάξουν απόψεις, συμμετείχαν οι σκηνοθέτες Κόνορ Χόγκαν, Πολ Γκόρντον, Χρήστος Πετρόπουλος, Γιώργος Πιτσάκης, Βασίλης Μουσούλης, κ.ά.
Η διαχρονική καλλιτεχνική του πορεία, η φημισμένη Σχολή Κινουμένων Σχεδίων του Ζάγκρεμπ, οι νέες τεχνολογίες, η πολιτική και η σύγχρονη κρίση ήταν οι βασικότερες θεματικές επάνω στις οποίες τοποθετήθηκε ο Μπόριβοϊ Ντοβνίκοβιτς - Μπόρντο, στο masterclass που παρέδωσε, χτες. Ο Μπόρντο, κορυφαία μορφή στο παγκόσμιο κινούμενο σχέδιο και θρύλος της φημισμένης Σχολής του Ζάγκρεμπ, επίσημος προσκεκλημένος, με αφορμή το σχετικό αφιέρωμα του τμήματος «Ματιές στα Βαλκάνια», θυμήθηκε επίσης όταν «κάποτε στο Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων του Ζάγκρεμπ συμμετείχε και η "Ντίσνεϊ". Ο εκπρόσωπός της απόρησε πώς μπορούσα και έκανα ταινίες, αλλά μετά μου είπε ''εδώ μπορεί να μην είστε πλούσιοι, δουλεύετε όμως καλύτερα''. Στις σοσιαλιστικές χώρες επικρατούσαν καλές συνθήκες, γιατί καθήκον του δημιουργού ήταν η παραγωγή καλλιτεχνικών ταινιών».
Χτες προβλήθηκαν οι ταινίες: «Η κόψη» Αλεξέι Ουτσιτέλ, «Μπι, μη φοβάσαι!» Φαν Ντανγκ Ντι, «Η μυστική αισθητική των Αρειανών κατασκόπων - Μην πιστεύεις τα μάτια σου» Ολεγκ Μαυρομάτι, «Τίλβα Ρος» Νικόλα Λέζαϊτς, «Submarino» Τόμας Βίντερμπεργκ, «Τρίτη» Νίκος Κορνήλιος, «Ζωικό βασίλειο» Ντέιβιντ Μισό, Το καλοκαίρι του Γολιάθ» Νικολάς Περέδα, «Το δέντρο που ψιθύριζε» Ζυλί Μπερτυτσελί, «Al Cimiya: Η τέχνη της μαύρης γης» Παναγιώτης Τσικρίκας, «Ο μοναχικός αστακός» Γιώργος Μπακόλας, κ.ά. [ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, Τρίτη 7 Δεκέμβρη 2010]
No comments:
Post a Comment