Την έναρξη υποβολής αιτήσεων ελληνικών ταινιών μυθοπλασίας που θα συμμετάσχουν στην 51η διοργάνωσή του (3-12/12/2010) ανακοίνωσε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το οποίο πρόκειται να λειτουργήσει σε ακόμη πιο αντιδραστική κατεύθυνση, σύμφωνα με όσα προβλέπει το νομοσχέδιο για τον κινηματογράφο.
Η πρόσκληση αφορά σε ελληνικές ταινίες άνω των 60 λεπτών (σε φιλμ ή σε ψηφιακή μορφή), η παραγωγή των οποίων έχει ολοκληρωθεί στη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών. Οι ταινίες που θα προβληθούν, θα έχουν αυτόματα τη δυνατότητα συμμετοχής στην «ψηφιακή αγορά». Η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων είναι 25/10.
«Πρωταρχικός στόχος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης είναι η ενίσχυση και προβολή της ελληνικής ταινίας, καθώς και η ζύμωσή της με το διεθνές κινηματογραφικό περιβάλλον» δήλωσε ο διευθυντής του Φεστιβάλ, Δ. Εϊπίδης. «Η χώρα διαθέτει μια δυνατή εγχώρια κινηματογραφία που συνομιλεί επάξια σε διεθνές επίπεδο. Οι σημαντικές διακρίσεις των Ελλήνων δημιουργών τα τελευταία χρόνια αποτελούν την πιο χειροπιαστή απόδειξη της δυναμικής τροχιάς στην οποία βρίσκεται ο ελληνικός κινηματογράφος. Ενόψει του νέου κινηματογραφικού νομοθετικού πλαισίου, το Φεστιβάλ προσκαλεί τους Ελληνες κινηματογραφιστές να συμμετάσχουν ενεργά στην 51ηδ ιοργάνωση και να αξιοποιήσουν όλες τις δυνατότητες που παρέχονται μέσα από τις δράσεις του θεσμού. Το Φεστιβάλ θα σταθεί δίπλα στην ελληνική ταινία, με όλες του τις δυνάμεις» κατέληξε.
Πλην όμως, τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά από όσο προσπαθεί να τα παρουσιάσει η διοίκηση του φεστιβάλ. Πέρα από το ότι με το νομοσχέδιο διατηρείται το θεσμικό καθεστώς του ως Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου, που σημαίνει συνέχιση της λειτουργίας του με ιδιωτικοοικονομικούς όρους - όπως κάθε άλλη επιχείρηση που διαχειρίζεται κάθε άλλο εμπορικό προϊόν - η ελληνική ταινία υποβαθμίζεται ακόμη περισσότερο, αφού στο νομοσχέδιο δεν υπάρχει καν πρόβλεψη για ελληνικό τμήμα, έστω και μη διαγωνιστικό.
Επίσης, ο αγοραίος προσανατολισμός του ενισχύεται ακόμη περισσότερο, αφού στο επταμελές ΔΣ που προβλέπει το νομοσχέδιο, τα πέντε μέλη - που επιλέγονται από τον υπουργό Πολιτισμού - είναι «πρόσωπα από το χώρο των Τεχνών, των Γραμμάτων και των Επιστημών ή πρόσωπα τα οποία διαθέτουν αξιόλογη πείρα στη διοίκηση οργανισμών και επιχειρήσεων» (σ.σ. το ΔΣ συμπληρώνουν ένας εκπρόσωπος του Δήμου Θεσσαλονίκης και ένας από την ΕΡΤ). «Μάνατζερ» με «ολίγη» από επιλεγμένους (με ευνόητα κριτήρια) διανοούμενους λοιπόν. Και για να... «προστατευθεί» το φεστιβάλ - «επιχείρηση» από τους συλλογικούς φορείς των δημιουργών, το νομοσχέδιο ορίζει ότι η ιδιότητα μέλους του ΔΣ «είναι ασυμβίβαστη με την ιδιότητα μέλους ΔΣ συνδικαλιστικού ή επαγγελματικού σωματείου του οπτικοακουστικού τομέα». Ακριβώς το ίδιο προβλέπει το νομοσχέδιο και για τη διοίκηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, υπογραμμίζοντας έτσι τον τρόπο που αντιλαμβάνεται η αστική δημοκρατία τη συλλογική έκφραση των δημιουργών.
Τέλος, να σημειωθεί ότι από το νομοσχέδιο συνολικά λείπει η πρόβλεψη για κρατικά βραβεία κινηματογράφου. Μάλλον η κυβέρνηση έχει δώσει την «ευχή» της στην αυτοαποκαλούμενη «Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου» (εκ των «σπλάχνων» των «Κινηματογραφιστών στην Ομίχλη») η οποία έδωσε φέτος για πρώτη φορά τα δικά της βραβεία, στο φόντο της απόλυτης σιωπής από πλευράς υπουργείου Πολιτισμού. [ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, Τετάρτη 13 Οχτώβρη 2010]
Tuesday, October 12, 2010
Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Ενισχύεται ο αγοραίος προσανατολισμός του
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment