- Του Παναγιωτη Παναγοπουλου, Η Καθημερινή, Tρίτη, 14 Σεπτεμβρίου 2010
Μια μεγάλη επιτυχία για τον ελληνικό κινηματογράφο και προσωπικά για την πρωταγωνίστρια του «Attenberg», Αριάν Λαμπέντ, ήταν η βράβευση στην 67η Μόστρα της Βενετίας. Η Λαμπέντ, που ξεχώρισε για την ερμηνεία της από την πρώτη προβολή της ταινίας, τιμήθηκε με το βραβείο γυναικείας ερμηνείας, παρά το γεγονός ότι η ταινία της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη δίχασε και προκάλεσε ανάμεικτες αντιδράσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι όταν ανακοινώθηκε το όνομα της, γαλλικής καταγωγής, αλλά γεννημένης στην Ελλάδα, Λαμπέντ στην τελετή απονομής των βραβείων, ανάμεσα στα χειροκροτήματα ακούστηκαν και κάποιες αποδοκιμασίες.
Πάντως, η βράβευση του «Attenberg», που κέρδισε και τη διάκριση «Λίνα Μαντζιακάπρε», είναι η τρίτη σε ελληνική ταινία τα δύο τελευταία χρόνια, μετά τον «Κυνόδοντα» στις Κάννες και την «Ακαδημία Πλάτωνος» στο Λοκάρνο, διακρίσεις που δείχνουν τη σταθερά καλή πορεία των ελληνικών ταινιών στις διεθνείς κινηματογραφικές διοργανώσεις. Για την ταινία, ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής Κουέντιν Ταραντίνο είπε ότι στα μέλη της επιτροπής άφησε μια εντύπωση που γινόταν καλύτερη μέρα με τη μέρα, μια εντύπωση που είχε τη μεγαλύτερη εξέλιξη από κάθε άλλη ταινία.
Το Χρυσό Λιοντάρι απονεμήθηκε στο «Κάπου» της Σοφίας Κόπολα, μια επιλογή για την οποία ο Ταραντίνο κατηγορήθηκε για μεροληψία. Κατ’ αρχάς, επειδή ως πρόεδρος έδωσε το μεγάλο βραβείο σε αμερικανική ταινία (όπως έκανε και στις Κάννες, όταν βράβευσε τον Μάικλ Μουρ και το «Fahrenheit 9/11»), αλλά και επειδή στο παρελθόν υπήρξαν ζευγάρι με την Κόπολα για ένα μικρό διάστημα.
Ο ίδιος απάντησε άμεσα λέγοντας: «Δεν επρόκειτο να αφήσω να με επηρεάσει καθόλου κάτι τέτοιο. Απλώς ανταποκρίθηκα στην ταινία και δεν υπήρξε κάποια άλλη κατεύθυνση από την πλευρά μου».
Το Χρυσό Λιοντάρι είναι ένα μόνο από τα βραβεία για τα οποία κατηγορήθηκε για μεροληψία ο Ταραντίνο, καθώς συνολικά απένειμε τέσσερα βραβεία σε Αμερικανούς. Εκτός από την Κόπολα τιμήθηκαν ο Βίνσεντ Γκάλο για τη –σχεδόν βουβή– ερμηνεία του ως Αφγανός κρατούμενος στο «Essential killing» του Γέρζι Σκολιμόφσκι, η Μίλα Κούνις από το «Black Swan» ως εξαιρετική ανερχόμενη ηθοποιός και ο σκηνοθέτης Μόντε Χέλμαν για το σύνολο του έργου του.
Είναι το δεύτερο πρόσωπο από τους βραβευθέντες που έχει προσωπική σχέση με τον Ταραντίνο, καθώς ο Χέλμαν ήταν εκείνος που τον ανακάλυψε και τον βοήθησε να μπει στον χώρο του κινηματογράφου.
Στην ταινία του Σκολιμόφσκι απονεμήθηκε και το ειδικό βραβείο της επιτροπής, ενώ δύο βραβεία κέρδισε και η ισπανική συμμετοχή. Το «Balada triste de trompeta» του Αλεξ ντε λα Ιγκλέσια τιμήθηκε με το Αργυρό Λιοντάρι σκηνοθεσίας και με το βραβείο σεναρίου. Τέλος, στην ταινία «Silent souls» του Ρώσου Αλεξέι Φεντορτσένκο απονεμήθηκε το βραβείο φωτογραφίας.
Οι διπλές βραβεύσεις των ταινιών είναι μια πρακτική που προτάθηκε από τον Ταραντίνο στον διευθυντή της Μόστρα, Μάρκο Μίλερ. Οπως είπε, δεν είναι λογικό μια ταινία που κερδίζει ένα βραβείο να αποκλείεται από τα υπόλοιπα. Για παράδειγμα, μια ταινία με το καλύτερο σενάριο οφείλει να πάρει το βραβείο σεναρίου και όχι να μένει εκτός, αν τιμηθεί και με μεγαλύτερο βραβείο. Οι προτάσεις του Ταραντίνο υιοθετήθηκαν και θα ισχύουν στο εξής.
No comments:
Post a Comment