Wednesday, April 7, 2010

Ηθοποιός, νύφη ή πριγκίπισσα είναι για το μουσείο

«Καμία ηθοποιός δεν είχε έρθει ποτέ να με δει φορώντας λευκά γάντια». Είχε δίκιο ο σκηνοθέτης Φρεντ Τσίνεμαν να μείνει έκπληκτος με την κομψότατη εμφάνιση της 23χρονης τότε Γκρέις Κέλι, όταν πήγε να συζητήσει μαζί του για την ταινία «Το τρένο θα σφυρίξει τρεις φορές» (1952), όπου τελικά θα πρωταγωνιστούσε.

Η  αψεγάδιαστη ομορφιά της ενέπνευσε πολλούς φωτογράφους. Ενα από τα πρώτα  πορτρέτα της, στις αρχές της δεκαετίας του '50

Η αψεγάδιαστη ομορφιά της ενέπνευσε πολλούς φωτογράφους. Ενα από τα πρώτα πορτρέτα της, στις αρχές της δεκαετίας του '50

Η Γκρέις Κέλι όμως, όπως θα φαινόταν στη συνέχεια, δεν ήταν μια απλή ηθοποιός. Εκτός από σύμβολο της αψεγάδιαστης ομορφιάς -κάθε καρέ όπου εμφανιζόταν το πρόσωπό της ήταν σαν να το είχε φιλοτεχνήσει εμπνευσμένος γλύπτης- έγινε συνώνυμο της γυναικείας κομψότητας και αξεπέραστο είδωλο της μόδας σε κάθε πλευρά της ζωής της: στάρ του σινεμά, πριγκίπισσα του Μονακό, καθημερινή γυναίκα.

Η έκθεση «Grace Kelly: Style Icon», που ανοίγει στις 17 Απριλίου (έως 26 Σεπτεμβρίου) στο μουσείο «Victoria & Albert» του Λονδίνου, παρουσιάζει πολύτιμα κομμάτια από τη φημισμένη γκαρνταρόμπα της. Πολλές γυναίκες θα «σκότωναν» για να δούν τον εαυτό τους στον καθρέφτη έστω με ένα από τα διάσημα φορέματά της. Θα έκαναν πολύ περισσότερα, όμως, για να αποκτήσουν την έμφυτη φινέτσα και το στιλ της, που έριξαν στα πόδια της από τον Αλφρεντ Χίτσκοκ μέχρι, φυσικά, τον πρίγκιπα του Μονακό και σύζυγό της, Ρενιέ.

Η σταδιακή εξέλιξη της Γκρέις Κέλι ως συμβόλου της μόδας αναδεικνύεται στην έκθεση μέσα από τρεις ενότητες: «Η ηθοποιός», «Η νύφη», «Η πριγκίπισσα». Η πρώτη περιλαμβάνει φορέματα από τις ταινίες της «Υψηλή κοινωνία» (1956) του Τσαρλς Γουόλτερς και «Σιωπηλός μάρτυρας» (1954) του Αλφρεντ Χίτσκοκ. Από τη δεύτερη ταινία υπάρχει το μαύρο φόρεμα από τούλι, που είχε φτιάξει ειδικά γι' αυτήν η Εντίθ Χεντ, επικεφαλής σχεδιάστρια της «Παραμάουντ».

Στα highlights της έκθεσης είναι, φυσικά, το ολόλευκο σατέν φόρεμα που φορούσε όταν πήρε το Οσκαρ για τη «Χωριατοπούλα» του Τζορτζ Σίτον, το 1955. Θα εκτεθεί ακόμη το φόρεμα που φορούσε στην πρώτη της γνωριμία με τον Ρενιέ στο Φεστιβάλ των Κανών, αλλά και ρούχα υψηλής ραπτικής από το '60 και το '70 που έχουν την υπογραφή αγαπημένων της σχεδιαστών, όπως των Ντιορ, Balenciaga, Ζιβανσί, Ιβ Σεν Λοράν.

Στην ενότητα «Νύφη» εκτίθενται το σεμιζιέ φόρεμα που φορούσε η Γκρέις Κέλι στην ανακοίνωση του αρραβώνα της, τα ρούχα για τα προικιά της αλλά και το συνολάκι που φορούσε στον πολιτικό της γάμο, το 1956, ένα δαντελωτό μπούστο με φούστα. Ακόμα περιλαμβάνονται σύνολα με την υπογραφή της Σανέλ, το περίφημο «Mondrian» φόρεμα από τον οίκο Ιβ Σεν Λοράν, πανάκριβα κοσμήματα «Van Cleef and Arpels» και η αυθεντική «Κέλι» τσάντα του Hermes, που άρχισε να κουβαλά η Γκρέις Κέλι όταν έμεινε έγκυος για να κρύβει την κοιλιά της, που φούσκωνε.

Πολλά εκθέματα είναι δανεικά από το Μουσείο Balenciaga της Ισπανίας, άλλα από τις προσωπικές συλλογές Αμερικανών συλλεκτών. Τα περισσότερα, όμως, προέρχονται από το Παλάτι του Μονακό. «Η μητέρα μου φυλούσε σαν θησαυρό τα ρούχα της και θα ήταν ενθουσιασμένη με την ιδέα να εκτεθούν στο V & Α», δήλωσε μάλιστα ο γιος της, πρίγκιπας Αλβέρτος.

Αναμφισβήτητα η πιο δημόσια και μεγάλη στιγμή της ως συμβόλου της μόδας ήταν η γαμήλια τελετή στις 19 Απριλίου του 1956. Την παρακολούθησαν 600 καλεσμένοι και 30 εκατομμύρια τηλεθεατές. Η απαστράπτουσα πριγκίπισσα φορούσε μια τουαλέτα σχεδιασμένη από την Ελεν Ρόουζ -είχαν δουλέψει στις δύο τελευταίες της ταινίες- φτιαγμένη από 450 γιάρδες δαντέλα και μετάξι και ένα διαμαντένιο κολιέ, με την υπογραφή «Van Cleef & Arpels» που της είχε χαρίσει ως δώρο αρραβώνα ο πρίγκιπας. *

No comments: