Thursday, April 15, 2010

Χιούμορ σαν σπασμένο γυαλί

Προβλήματα και δυσκολίες των σχέσεων περνούν μέσα από μικρά καθημερινά πράγματα
  • Του Δημητρη Mπουρα, ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΩΝ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, Πέμπτη, 15 Aπριλίου २०१०
  • Δεν σκέφτομαι, άρα υπάρχω ***ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΚΟΜΕΝΤΙ.Σκηνοθεσία: Νόα Μπάουμπαχ.Ερμηνεία: Μπεν Στίλερ, Γκρέτα Γκέρβιγκ, Ρις Ιφανς, Τζένιφερ Τζέισον Λι

«Δεν σκέφτομαι, άρα υπάρχω», που προέκυψε αυθαίρετα ως η ελληνική εκδοχή του πρωτότυπου τίτλου «Greenberg», αν αντικατασταθεί από το «δεν οδηγώ, άρα δεν υπάρχω» θα ταιριάξει κουτί στην εικόνα ενός Νεοϋορκέζου που προσπαθεί να εναρμονιστεί με την καθημερινότητα του Λος Αντζελες. Ακριβολογώντας, ο ήρωας αυτής της δραματικής κομεντί, ο Ρότζερ Γκρίνμπεργκ, έπειτα από πολλά χρόνια απουσίας στη Νέα Υόρκη επιστρέφει στη γενέτειρά του και μοιάζει σαν ψάρι έξω από το νερό. Δεν οδηγεί και οι αποστάσεις τον σκοτώνουν, ενώ η επανασύνδεσή του με παλιούς φίλους ξανανοίγει πληγές.

Ο «Νεοϋορκέζος» Ρότζερ, που πέρασε νευρικό κλονισμό και μόλις βγήκε από το ψυχιατρείο, φτάνει στην Πόλη των Αγγέλων για να προσέχει το σπίτι του αδελφού του, που πρόκειται να φύγει με την οικογένειά του για ταξίδι αναψυχής στο Βιετνάμ. Ξανασυναντάει έναν παλιό επιστήθιο φίλο του και γνωρίζει μια άγνωστη κοπέλα, την Φλόρενς, που είναι η γκουβερνάντα των ανιψιών του και τώρα έχει αναλάβει να επιβλέπει τον σκύλο της οικογένειας. Ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης της ταινίας, Νόα Μπάουμπαχ, τον παρακολουθεί σκιτσάροντας το πορτρέτο ενός νευρωτικού, σχεδόν αγοραφοβικού, σ’ ένα σκηνικό όπου τα πάντα οδηγούν στην αποξένωση.

Τίποτα συνταρακτικό ή σπουδαίο δεν συμβαίνει σε αυτήν την ταινία, όπου τα προβλήματα και οι δυσκολίες των σχέσεων περνούν μέσα από μικρά καθημερινά πράγματα, φέρνοντας κοντά στον φιλοσοφημένο Ρότζερ τη νεαρή Φλόρενς που δεν τη διακρίνει η έφεση για βαθιά σκέψη. Ο Ρότζερ στο παρελθόν υπήρξε ένας πολλά υποσχόμενος μουσικός. Εχασε όμως την ευκαιρία για καριέρα λόγω των φόβων του, ακυρώνοντας έτσι και τα όνειρα του επιστήθιου φίλου του, που έπαιζαν στο ίδιο συγκρότημα. Η Φλόρενς, που είναι επιπόλαιη στον έρωτα, θέλει να γίνει τραγουδίστρια, αλλά μάλλον δεν έχει ταλέντο.

Η ερμηνεία του Μπεν Στίλερ συμβάλλει τα μάλα στο εγχείρημα, ενώ η φωτογραφία του Χάρη Σαββίδη αποτυπώνει ρεαλιστικά το κενό ανάμεσα στους ανθρώπους.

Ο Μπάουμπαχ (συνεργάτης του Γουές Αντερσον και συνσεναριογράφος του πρόσφατου «Απίθανου κυρίου Φοξ») πριν από μερικά χρόνια έγραψε και σκηνοθέτησε τους «Δεσμούς διαζυγίου», καλύπτοντας με ένα επίχρισμα λεπτού σαρκαστικού χιούμορ το δράμα δύο παιδιών ανάμεσα σε δύο γονείς αποφασισμένους να χωρίσουν। Σήμερα στο «Greenberg» χρησιμοποιεί το ίδιο επίχρισμα πάνω από σχέσεις αιχμηρές σαν σπασμένο γυαλί.

Ο πλούτος της θάλασσας, η ρύπανση και ο θάνατος
  • Του Παναγιωτη Παναγοπουλου
  • Oceans***1/2ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ.Σκηνοθεσία: Ζακ Περέν, Ζακ Κλουζό

ΚΡΙΤΙΚΗ. Ο πλούτος της φύσης είναι όπως φαίνεται ανεξάντλητος για τους κινηματογραφιστές που έχουν αφιερώσει την τέχνη τους στην ανάδειξη των προβλημάτων του περιβάλλοντος. Ο Ζακ Περέν και ο Ζακ Κλουζό έχουν δείξει τις ικανότητες και την ευαισθησία τους σε ό, τι αφορά το περιβάλλον, με τα «Ταξιδιάρικα πουλιά», που γύρισαν το 2001.

Στο «Oceans» στρέφουν την προσοχή τους στις θάλασσες και στον απέραντο πλούτο τους, που σε ένα μεγάλο μέρος παραμένει ανεξερεύνητος. Το ντοκιμαντέρ τους είναι ένα πραγματικό επίτευγμα της κινηματογραφικής τεχνολογίας, για τις μεθόδους κινηματογράφησης που χρησιμοποίησαν. Με κάμερες που έσυραν από σκάφη και κρέμασαν από τηλεκατευθυνόμενα, αλλά και κανονικά ελικόπτερα, έχουν τραβήξει λήψεις που ποτέ ίσως δεν βρίσκονταν πιο κοντά -αν και με σχετική απόσταση, χωρίς να ενοχλούν- στα πλάσματα της θάλασσας.

Χωρίς ένα σενάριο - ιστορία, αλλά με μια ομαλή διαδοχή ολοκάθαρων μαγευτικών εικόνων και με ελάχιστο σπικάζ, παρουσιάζουν την απέραντη ποικιλία της ζωής που σχετίζεται με τη θάλασσα. Και η αντίθεση αυτών των εικόνων με τις εικόνες ρύπανσης και θανάτου που ακολουθούν, προκαλεί μελαγχολία για την καταστροφή που φέρνει η ανθρώπινη παρέμβαση. Πέρα από χάρμα οφθαλμών, η ταινία των Περέν - Κλουζό είναι και ένα πολύτιμο εκπαιδευτικό εργαλείο, με την ελπίδα πως η επόμενη γενιά μπορεί να μεγαλώσει με άλλη αντίληψη.

Oι άλλες ταινίες

Παράνοια**1/2

Παρά την αδιάφορη φιλμογραφία του, στην οποία περιλαμβάνεται η μεγάλη αποτυχία «Σαχάρα» (με τον Μάθιου Μακ Κόναχι), ο Μπρεκ Αϊσνερ καταφέρνει να δώσει ρυθμό και πολύ σασπένς σε αυτό το ριμέικ της ταινίας που πρώτος γύρισε ο Τζορτζ Ρομέρο το 1973.

Ο Αϊσνερ πετυχαίνει περίπου αυτό που είχε καταφέρει και ο Ζακ Σνάιντερ με το ριμέικ τού «Ξυπνήματος των νεκρών», δίνοντας έμφαση στο σασπένς και την αγωνία, χωρίς να καταφεύγει στην εύκολη βία. Οι κάτοικοι μιας μικρής πόλης στην Αϊόβα μολύνονται από τοξικά που βρίσκονται στο νερό. Και ένας ένας οδηγούνται στην παράνοια και σε ανεξέλεγκτα βίαιες συμπεριφορές. Ο σερίφης της πόλης, μη μπορώντας να κάνει πολλά, προσπαθεί απλώς να σώσει την οικογένειά του μέσα στο άγριο περιβάλλον. Με τους Τίμοθι Ολιφαντ και Ράντα Μίτσελ.

Επικηρύσσοντας την πρώην*

Αποτυχημένη απόπειρα αισθηματικής κομεντί δράσης είναι η ταινία που γύρισε ο Αντι Τέναντ. Ο Τζεράρντ Μπάτλερ και η Τζένιφερ Ανιστον υποδύονται ένα πρώην ζευγάρι που βρίσκεται αντιμέτωπο στις δύο πλευρές του νόμου. Μαζί δεν κάνουνε και χώρια δεν μπορούνε, και μια υπόθεση τους φέρνει και πάλι κοντά. Δυστυχώς η ταινία δεν αξιοποιεί στο ελάχιστο το κωμικό ταλέντο και τη γοητεία των ικανών κατά τα άλλα πρωταγωνιστών.Π. ΠΑΝ.

No comments: