Ο 35χρονος Βρετανός σκηνοθέτης Πίτερ Στρίκλαντ, ο οποίος κατά σχολιαστή της «Γκάρντιαν», ξεφύτρωσε από το πουθενά, βρέθηκε πριν τρία περίπου χρόνια μ' ένα μικρό χρηματικό ποσό από την πώληση ενός ακίνητου που είχε κληρονομήσει. Με αυτές τις 25 περίπου χιλιάδες, γύρισε σε 16μ.μ. στην Τρανσυλβανία της Ρουμανίας την ταινία Καταλίν Βάργκα, με ολιγάριθμο συνεργείο και ηθοποιούς από την περιοχή.Η εκδίκηση της Καταλίν Βάργκα είναι ένα θρίλερ νουάρ, με εξεζητημένο εκφραστικό ύφος, αφηγηματικούς τριγμούς και τεταμένες καταστάσεις. Ταινία σκοτεινού μυστηρίου, βιασμού κι εκδίκησης, εγκλήματος και τιμωρίας, σε αγροτικό περιβάλλον, μακριά από το σύγχρονο κόσμο. Εκτός από ένα κινητό που κάνει που και που την εμφάνισή του, η τεχνολογία απέχει παντελώς μην προσφέροντας βιάγκρα στην αφήγηση. Η Καταλίν ζει σε μικρή αγροτική περιοχή με τον γιο και τον άνδρα της. Ενα μυστικό της που εκμυστηρεύτηκε σε φίλη, φθάνει τελικά στα αυτιά του άνδρα της, που την αποκαλεί πόρνη και τη διώχνει με το γιο της από το σπίτι. Με μηδαμινές αποσκευές ξεκινούν οι δύο, πάνω σ' ένα αργό ξεχαρβαλιασμένο κάρο, για ένα μακρύ οδοιπορικό σε όρη και βουνά, μπαίνοντας όλο και πιο βαθιά στα πυκνά, γεμάτα θρύλους, σκουρόχρωμα δάση των Καρπαθίων. Η Καταλίν ψάχνει να βρει και να εκδικηθεί τον άνδρα και πατέρα του γιου της Ούρμπαν που, πριν δέκα χρόνια, τη βίασε καταστρέφοντάς της τη ζωή. Κάποτε τον ανακαλύπτει, ανθρώπινο, έντιμο και δυστυχή που δεν έχει παιδιά με τη γυναίκα που αγαπά. Η Καταλίν δεν μπορεί πια να πάρει εκδίκηση. «Είναι τόσο διαφορετικά απ' ό,τι είχα φανταστεί, για το πόσο ωραία θα ήταν η αιματηρή μου εκδίκηση» λέει, μετά την κορυφαία σεκάνς της διήγησής της, μέσα στη βάρκα στη λίμνη, όταν η Καταλίν αποκαλύπτεται στο βιαστή της. Η αναζήτηση πορεύεται μέσα από ποιητικά, σκοτεινά τοπία και νυχτερινές επιδρομές των τρομαχτικών φαναριών του αυτοκινήτου μέσα στην κατάμαυρη σιωπή. Ολα τα αφηγηματικά μέσα βρίσκονται σε συναγερμό, η μηχανή - κύρια στον ώμο - ακολουθεί τους ρυθμούς και τις κινήσεις των ρόλων, καδράρει τα πρόσωπά τους από ασυνήθεις γωνίες, εστιάζει σε λεπτομέρειες, σε βλέμματα και ανεπαίσθητες εκφράσεις. Η χρήση της μουσικής είναι καταλυτική. Ενταγμένη οργανικά στην αφήγηση, λειτουργεί ενίοτε σαν επιθετικός προσδιορισμός, άλλοτε σαν σήμα στίξης, διευκολύνοντας την ανάγνωση του φιλμικού κειμένου και τονίζοντας ψυχικές καταστάσεις, μνήμες και κρεσέντο συναισθημάτων σαν εκείνο το βλέμμα της Καταλίν, που συνεχώς επανέρχεται και καρφώνεται στο ξέφωτο με τους πυκνούς κορμούς, στο ξέφωτο του βιασμού. Ταινία άξια θαυμασμού και απόλαυσης, φιλμ που πρέπει να μελετήσουν οι σπουδαστές κινηματογράφου και οι σχολές να εντάξουν στη διδακτέα τους ύλη ως υπόδειγμα χρήσης της κινηματογραφικής γλώσσας και τεχνικής στην υπηρεσία αυτού που θέλεις να πεις και του τρόπου με τον οποίο θέλεις να το αφηγηθείς.Παίζουν: Χίλντα Πέτερ, Τίμπορ Πάλφι, Μαλίντα Κάντορ, Ρομπέρτο Τζιακομέλο, Νόρμπερτ Τάνκο.
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, 04/02/2010
No comments:
Post a Comment