Της ΧΡΥΣΟΥΛΑΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ, Ελευθεροτυπία / 2 - 30/08/2008
Τα «Γόμορρα» του Ρομπέρτο Σαβιάνο έγιναν μπέστ σέλερ σε χρόνο-ρεκόρ. Αλλά και η εμπνευσμένη από το βιβλίο ταινία του Ιταλού Ματέο Γκαρόνε είχε ανάλογη τύχη. Απέσπασε το Μεγάλο Βραβείο στις φετινές Κάνες. Εμείς θα τη δούμε στις «Νύχτες Πρεμιέρας-Conn Χ», 17-28 Σεπτεμβρίου. Στις αίθουσες θα βγει από τη Film Trade.
«Η ταινία διηγείται την πραγματικότητα ενός πολέμου. Γιατί για πόλεμο πρόκειται, όταν πεθαίνει ένας άνθρωπος κάθε τρεις μέρες και οι νεκροί φτάνουν τους 200 τον χρόνο», λέει ο σκηνοθέτης τής «Γόμορρα» |
Τη χαρά του σκηνοθέτη και των σινεφίλ, πάντως, δεν συμμερίστηκε ο Μπερλουσκόνι. Δυσανασχέτησε με τη δυσφήμηση της χώρας του. Γιατί ο Γκαρόνε, μέσα από πέντε ιστορίες, τρυπώνει στον κόσμο της ναπολιτάνικης Καμόρα. Βία, όπλα, ναρκωτικά, διαμάχες συμμοριών και διακίνηση αγαθών κάθε είδους συνθέτουν την άγρια τοιχογραφία της ταινίας. Ευτυχώς πάντως για τον 40χρονο σκηνοθέτη τής «Γόμορρα», δεν ζει το μαρτύριο του συγγραφέα, ο οποίος, δύο χρόνια μετά, εξακολουθεί να κυκλοφορεί με αστυνομική προστασία. Δεν είναι και λίγο να τα βάλεις με τη Μαφία. Ο Γκαρόνε πάντως το πρώτο πράγμα που σπεύδει να μας ξεκαθαρίσει, είναι ότι δεν πρόκειται για μια ταινία - καταγγελία. Γι' αυτό και παραμέρισε το ρεπορτάζ και τα ονόματα, χωρίς ωστόσο να πέσει στην παγίδα των χολιγουντιανών κλισέ που συνήθως βλέπουμε σε τέτοιου είδους ταινίες. Κινηματογραφικές δουλειές του Γκαρόνε έχουμε δει στο παρελθόν. Γνωστότερος «Ο πρώτος έρωτας» (2003), η ιστορία ενός παθολογικού έρωτα, με πρωταγωνιστή έναν άντρα, εμμονικό με σκελετικές γυναίκες, στα όρια της ανορεξίας.
- Πώς πήρατε την απόφαση να μεταφέρετε στο σινεμά το βιβλίο;
- Στην πορεία, δεν σας τρόμαξε το ότι ο Σαβιάνο δεν μπορεί να βγει από το σπίτι του; Εσείς δεχτήκατε απειλές για τη ζωή σας;
- Διάβασα ότι στην ταινία χρησιμοποιήσατε ανθρώπους από τις φυλακές. Ισχύει;
- Σας επηρέασαν καθόλου ταινίες για τη Μαφία άλλων σκηνοθετών, όπως οι Σκορσέζε, Κόπολα, Ντε Πάλμα;
Κι αν εκνευρίστηκε ο Μπερλουσκόνι...
- Ο Μπερλουσκόνι, με αφορμή την ταινία σας, αναρωτήθηκε ρητορικά αν «αυτή πρέπει να είναι η εικόνα της χώρας μας προς τα έξω». Εσάς δεν σας προβλημάτισε η δυσφήμηση της χώρας σας;
«Να σας θυμίσω ότι απέναντι στα αριστουργήματα του κινηματογράφου του νεορεαλισμού ο Τζούλιο Αντρεότι έλεγε, "τα εν οίκω μη εν δήμω"; Αυτό υπήρχε από την εποχή που γυρίζονταν οι σπουδαίες ταινίες του Ροσελίνι, του Ντε Σίκα κ.ά. Η πραγματικότητα είναι εκεί, από την άλλη όμως, ελπίζω η ταινία μου να "διαβαστεί" ως μια μεταφορά για τον κόσμο του Νότου. Τα θέματα που πραγματεύομαι -και δίνω έμφαση στον όρο θέματα- είναι παγκόσμια. Το πρόβλημα της διακίνησης ναρκωτικών, η σχέση ανάμεσα στη μυθοπλασία και το πραγματικό. Σας παραπέμπω στους δύο πιτσιρίκους της ταινίας που νομίζουν ότι ζουν στον κινηματογράφο αλλά συνειδητοποιούν, όταν βέβαια είναι αργά, ότι ζουν σε μια πραγματικότητα. Ας θυμηθούμε τις σφαγές στα αμερικανικά κολέγια, που οι μαθητές μπαίνουν μέσα με τα όπλα, νομίζοντας ότι είναι βιντεοπαιχνίδι. Ο ράφτης της ταινίας είναι ένας χαρακτήρας παγκόσμιος, που αντιπροσωπεύει τη μαύρη εργασία και την εκμετάλλευση. Η Nike δεν χρησιμοποιεί παιδιά ως φτηνά εργατικά χέρια; Η ταινία διηγείται την πραγματικότητα ενός πολέμου. Γιατί για πόλεμο πρόκειται, όταν πεθαίνει ένας άνθρωπος κάθε τρεις μέρες κι οι νεκροί φτάνουν τους 200 τον χρόνο».
- Εχετε υποστηρίξει ότι η ταινία σας είναι πολιτική. Με ποια έννοια;
- Θεωρείτε ότι η ταινία, σε συνάρτηση με το βιβλίο, θα μπορούσε να επηρεάσει την κατάσταση σε ό,τι αφορά την Καμόρα; Πιστεύετε στην κοινωνική ισχύ του σινεμά;
No comments:
Post a Comment