Την ανησυχία τους ότι η ΕΕ προτίθεται να βάλει «τίτλους τέλους» στο πρόγραμμα «ΜEDIA», το γνωστό χρηματοδοτικό πρόγραμμα για την «υποστήριξη» του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, εκφράζουν δώδεκα ευρωπαϊκοί φορείς του οπτικοακουστικού χώρου, αλλά και πολλοί κινηματογραφιστές, ανάμεσά τους ο Κεν Λόουτς, ο Ακι Καουρισμάκι, οι αδερφοί Νταρντέν κ.ά.
Οι ανησυχίες, αν και σεβαστές κυρίως από την πλευρά των δημιουργών, ωστόσο δεν αντανακλούν την πραγματικότητα, τόσο του εν λόγω προγράμματος, όσο και των προθέσεων της ΕΕ, η οποία ήδη «σπρώχνει» το τραπεζικό κεφάλαιο στη χρηματοδότηση της κινηματογραφικής παραγωγής. Το «MEDIA» αποτελεί ένα από τα «όπλα» της ΕΕ για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών μονοπωλίων του οπτικοακουστικού χώρου και όχι του κινηματογράφου ως τέχνης. Αυτό δε σημαίνει ότι οι δημιουργοί που ανησυχούν υποστηρίζουν, αναγκαστικά, την εμπορευματοποίηση του κινηματογράφου, αλλά δεν είναι και πρωτόγνωρο το γεγονός των αυταπατών σε μεγάλη μερίδα δημιουργών γύρω από την κυρίαρχη πολιτική για τον κινηματογράφο.
Πάντως, ακόμη και σε αγοραίο επίπεδο, το «MEDIA» δεν τα κατάφερε να ανταγωνιστεί τις ΗΠΑ. Με στοιχεία του 2003 (δηλαδή εν μέσω εφαρμογής του «MEDIA PLUS», ενός υποπρογράμματος του «MEDIA»), το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου μεταξύ ΕΕ και ΗΠΑ στον οπτικοακουστικό τομέα ξεπερνούσε τα 8 δισεκατομμύρια ευρώ, με τα κράτη - μέλη της ΕΕ να «κυριαρχούνται σταθερά στο συντριπτικό ποσοστό 60%-90% από αμερικανικές παραγωγές, όταν η αντίστοιχη διείσδυση της ευρωπαϊκής στην αμερικανική αγορά κυμαίνεται μεταξύ 1%-2%».
Από τότε ο «Ρ» διαπίστωνε ότι «η αποτυχία του "MEDIA" ήταν... προδιαγεγραμμένη, αφού στηρίζεται στις στρατηγικές επιλογές της ΕΕ για ομογενοποίηση και εμπορευματοποίηση του πολιτισμού. Στόχος της ΕΕ δεν είναι η στήριξη των εθνικών κινηματογραφιών, αλλά των οπτικοακουστικών μονοπωλίων της (...)». [Ριζοσπάστης, 16/3/2011]
No comments:
Post a Comment