Για πρώτη φορά στους κινηματογράφους, με καινούργιες κόπιες 35mm, η New Star φέρνει στο κοινό την κορυφαία δημιουργία του Ζαν Βιγκό «Αταλάντη» (1934), μια από τις μαγευτικότερες ταινίες που σταθερά φιγουράρει στη λίστα των 10 καλύτερων επιτευγμάτων από καταβολής κινηματογράφου. Ταινία με καταλυτική επιρροή στον κινηματογράφο γενικότερα και στο γαλλικό ειδικότερα. Ο Ζαν Βιγκό εκτός του προαναφερθέντος φιλμ, έχει σκηνοθετήσει τα σημαντικότατα ντοκιμαντέρ μικρού μήκους «A propos de Nice» (1930), «Taris ou la natation» (1933) και «Zuro de conduite» (1933).
Επίσης, εχθές Τετάρτη βγήκε στις αίθουσες το τρίτο και προτελευταίο μέρος του πονήματος «TWILIGHT SAGA: ΕΚΛΕΙΨΗ» της κινηματογραφικής μεταφοράς, από το 2008, των βιβλίων της Στέφανι Μέγιερ, που αναφέρεται στο μυθικό κόσμο των βρικολάκων και λυκανθρώπων και εστιάζει σε δυο νεαρούς εκπροσώπους των αντίστοιχων ομάδων που σφάζονται στην ποδιά μιας εύμορφης θνητής. Κινηματογραφική σειρά που έχει προκαλέσει φρενίτιδα, όπερ συνεπάγεται εμπορικότατο σουξέ σε ολόκληρο τον πλανήτη. Ταινία που εντάσσεται στον κύκλο των ατελείωτων υποπροϊόντων με τα οποία το κινηματογραφικό πολυεθνικό κεφάλαιο ταΐζει εφήβους και μη, επιβάλλοντας με ολοκληρωτικού τύπου διαφημιστικές εκστρατείες στο νεαρό, παγκόσμιο, κοινό να τις αγκαλιάσει. Παράδειγμα οι ερωτήσεις δημοσκόπησης στο διαδίκτυο του τύπου «Ποιος είναι ο αγαπημένος σας ήρωας του Twilight Saga;» Ψηφίστε! Προστιθέμενο το πόνημα, σε όλα τα υπόλοιπα αισχρά των ημερών μας, ορθώς κάνει τους αδαείς να αναρωτιούνται «τι έχουν τα έρμα και ψοφούν»...
ΚΡΙΤΙΚΗ
Τζία ΓΙΟΒΑΝΗ, ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, Πέμπτη 1 Ιούλη 2010
Τζία ΓΙΟΒΑΝΗ, ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, Πέμπτη 1 Ιούλη 2010
ΖΑΝ ΒΙΓΚΟ: Αταλάντη
Ο καπετάνιος Ζαν παντρεύεται την Ζιλιέτ, κόρη χωρικών και την παίρνει στον κόσμο του, για γαμήλιο ταξίδι πάνω στη φορτηγίδα που ονομάζεται «Αταλάντη». Η ζωή τους κυλά με εναλλαγές μικρών ευτυχισμένων και δυστυχισμένων στιγμών, δεν αποφεύγουν όμως το μαρασμό της σχέσης, που ζει απομονωμένη πάνω στη φορτηγίδα του Ζαν που μεταφέρει εμπορεύματα από πόλη σε πόλη, σαν κι αυτές που μέχρι και σήμερα διασχίζουν τα κανάλια και τους ποταμούς της Kεντρικής Ευρώπης. Το πλήρωμα του πλοίου αποτελείται από δυο εκκεντρικούς χαρακτήρες, ένα μούτσο και έναν πολυταξιδεμένο, γραφικό και πολύπειρο θαλασσόλυκο τον Ζιλ, που ζει στην καμπίνα του ανάμεσα σε γάτες και χιλιάδες άλλα αντικείμενα πεταμένα εδώ κι εκεί. Η νεαρή Ζιλιέτ, που ανέκαθεν ονειρευόταν να γνωρίσει τον κόσμο, σε μια στιγμή ανίας και θλίψης εξωτερικεύει την επιθυμία της να δει το Παρίσι και λαχταρά να ζήσει τους πειρασμούς της ωραίας ζωής. Φθάνοντας στην πρωτεύουσα, η Ζιλιέτ αφήνεται στη γοητεία ενός πωλητή, το σκάει και περιπλανιέται στην πολύβουη νύχτα της πόλης, ενώ η ζήλεια οδηγεί τον Ζαν να σαλπάρει για την Χάβρη και να αφήσει τη γυναίκα του πίσω, μολονότι την σκέφτεται νυχθημερόν, παραμελώντας τη δουλειά του. Η Ζιλιέτ βρίσκεται ξαφνικά ολομόναχη σε ένα μουχλιασμένο χειμώνα, ανάμεσα σε ανέργους και σε πεινασμένους, να ακούει με νοσταλγία το τραγούδι των ναυτικών. Ο Ζιλ αναλαμβάνει να την φέρει πίσω και πάνω στο κατάστρωμα της φορτηγίδας το νιόπαντρο ζευγάρι συμφιλιώνεται ξανά.
Η ταινία, σπουδή στον έρωτα, που φτιάχτηκε στον απόηχο του παγκόσμιου οικονομικού κραχ του 1929, μέσα σε οξυμένες κοινωνικο-ταξικές αντιθέσεις που προαναγγέλλουν την επικείμενη δημιουργία, αλλά και αποτυχία του Λαϊκού Μετώπου, έχει δομή που συντίθεται από επεισόδια με σκηνές ονειρικές και στοιχεία σουρεαλιστικά, στοιχεία λυρικά, κωμικά και δραματικά. Εχει σπουδαίες και μοναδικές ερμηνείες, εκπληκτικά πλάνα, μοναδικό μοντάζ και αριστουργηματική, αληθινή λαϊκή μουσική, γραμμένη από τον Maurice Jaubert. Για τη μουσική ο ποιητής Ζακ Πρεβέρ έγραψε ότι «συνόδευε ακούραστα και αδιάλλακτα τις εικόνες στην οθόνη κι εκείνες πάλι, μαγεμένες από την τόσο ωραία και τόσο πιστή μουσική, την συνόδευαν με τη σειρά τους». Η «Αταλάντη» του Ζαν Βιγκό δεν ωραιοποιεί ανθρώπους και καταστάσεις, δεν κρύβει την ασχήμια του κόσμου, αλλά καταγράφει τα πράγματα με ωμό ρεαλισμό και αποδίδει την πραγματική και αυθεντική τους διάσταση. «Σ' αυτό το φιλμ, δείχνοντας συγκεκριμένες βασικές πλευρές της πόλης, ένας ολόκληρος τρόπος ζωής οδηγείται στο εδώλιο. Οι τελευταίοι ρόγχοι μιας κοινωνίας τραγικά χαμένης στη φυγή της, που σε αρρωσταίνει και σε στρέφει προς την επαναστατική λύση». Μην τυχόν τη χάσετε!
Παίζουν: Μισέλ Σιμόν, Ντιτά Παρλό, Ζαν Νταστέ, Λουί Λεφέβρ, Ζιλ Μαργκαριτίς κ.ά.
Παραγωγή: Γαλλία (1934).
ΜΠΑΡΤ ΦΡΟΪΝΤΛΙΧ: The rebound
Η σαραντάρα Σάντι ανακαλύπτει ξαφνικά την απιστία του συζύγου της. Μετακομίζει με τα δυο της παιδιά στη Νέα Υόρκη, όπου σκοπεύει να κάνει καινούρια αρχή στη ζωή της. Νοικιάζει ένα μικρό διαμέρισμα στο Μανχάταν, βρίσκει δουλειά στην τηλεόραση και προσλαμβάνει έναν 25χρονο Εβραίο, πτυχιούχο Κοινωνιολογίας με κοινωνικές ευαισθησίες, που εργάζεται σε ένα καφέ, ως μπέιμπι σίτερ των παιδιών της. Την εποχή που γνωρίζει την Σάντι ο 25χρονος Αραμ ασχολείται με την υπαρξιακή του ομφαλοσκόπηση, προσπαθώντας να δώσει απαντήσεις στο ποιος είναι και τι θέλει από τη ζωή. Ο ευαίσθητος και συναισθηματικός Αραμ χτίζει συν τω χρόνω μια φιλική σχέση εμπιστοσύνης με τα παιδιά της Σάντι, αλλά και με την ίδια, που ακόμα μοιάζει χαμένη και πελαγωμένη. Η σχέση Αραμ /Σάντι ωριμάζει μέρα με τη μέρα, γίνεται βαθύτερη και ουσιαστικότερη, ενώ ταυτόχρονα συγκρούεται ολομέτωπα με τις αντιλήψεις και τις προλήψεις της κοινωνίας, που διέπουν τόσο τον κύκλο της Σάντι όσο δυστυχώς και την ίδια.
Παίζουν: Κάθριν Ζέτα - Τζόουνς, Τζάστιν Μπάρθα, Κέλι Γκουλντ, Αντριου Τσέρι, Αρτ Γκάρφανκελ κ.ά.
Παραγωγή: ΗΠΑ (2009).
ΣΤΑΝΛΕΪ ΝΤΟΝΕΝ: Ραντεβού στο Παρίσι
«Charade» σημαίνει αίνιγμα και το μεγαλύτερο αίνιγμα στην ταινία συνδέεται κύρια με τις πολλαπλές ταυτότητες που κουβαλούν όλοι σχεδόν οι ανδρικοί ρόλοι. Ο Κάρι Γκραντ λόγου χάριν «παίζει» με τέσσερα διαφορετικά ονόματα / ταυτότητες και ως την τελική έκβαση, δεν ξέρεις αν μπορείς να τον εμπιστευτείς... Αβίαστα στρωτή ταινία με σοφιστικέ ρομαντισμό. Εξυπνα κωμικό θρίλερ στα χνάρια μιας χιτσκοκικά πεπατημένης σουσπάνς. Η ταινία σφύζει από γοητεία, από δροσερή ψυχαγωγική διάθεση, αλλά και από εύστροφες και αιχμηρά πηγαίες επιδόσεις του συνόλου των ηθοποιών της. Αναφέρουμε ενδεικτικά την πάντα κομψότατη, 32χρονη τότε Οντρεϊ Χέπμπουρν και τον υπέρ χαρισματικό, τότε 60ετή Κάρι Γκραντ, ένα κινηματογραφικό ζευγάρι με σπάνια και θαυμαστή χημεία - πολύ κρίμα που αυτή ήταν η μοναδική ταινία που έκαναν μαζί. Φόντο ένα μουντό φθινοπωρινό Παρίσι, υπό τους ήχους των μελωδιών του Χένρι Μαντσίνι.
Παίζουν: Οντρεϊ Χέπμπουρν, Κάρι Γκραντ, Γουόλτερ Μάταου, Τζέιμς Κόμπουρν, Τζορτζ Κένεντι, Νεντ Γκλας, κ.α.
Παραγωγή: ΗΠΑ (1963).
ΜΠΙΛΙ ΓΟΥΑΪΛΝΤΕΡ: Η πρώτη σελίδα
Η κριτική αναγορεύει την εκδοχή του Howard Hawks από το 1940 που φέρει τον τίτλο «His Girl Friday» ως την καλύτερη με αμέσως δεύτερη την βερσιόν του Lewis Milestone, από το 1931. Η ταινία του Γουάιλντερ του 1974 μοιραία αντιμετωπίζεται συγκριτικά με το σύνολο του προϋπάρχοντος σχετικού υλικού. Είναι εύκολο να καταλάβει κανείς γιατί ο Γουάιλντερ αισθάνθηκε έλξη για το συγκεκριμένο έργο, διότι είχε αναμοχλεύσει στο παρελθόν, στο φιλμ «Ace in the Hole», παρεμφερές θέμα: Τον Τύπο και την εγγενή περιέργεια που τον διέπει, πάντα σε συνδυασμό με έναν καταδικασμένο με κύριο χαρακτηριστικό του τον σατιρικό ενθουσιασμό. Μπορεί το πρωταγωνιστικό δίδυμο Γουόλτερ Μάταου - Τζακ Λέμον να συνεισφέρει τα μέγιστα με τη χημεία που το διακατέχει, το κωμικό του ταλέντο και την αλάνθαστη ερμηνεία του, αλλά η σκηνοθεσία ουδόλως εντυπωσιάζει, μοιάζει να μην έχει την ενέργεια να τιμήσει το θέμα δεόντως, ούσα αρκετά επίπεδη και αρκετά θεατρινίστικη. Το στοιχείο που η ταινία προσφέρει στο μείγμα είναι ένα κομματάκι ζωντανής και πολύχρωμα αλμυρής, εκλεκτής γλώσσας.
Παίζουν: Τζακ Λέμον, Γουόλτερ Μάταου, Σούζαν Σάραντον, Βίνσεντ Γκαρντένια κ.ά.
Παραγωγή: ΗΠΑ (1974).
ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
17/3/2001
-- Ρίχνοντας «φως» στις σκιές...
No comments:
Post a Comment