Μυστικές υπηρεσίες και παρασκηνιακά παιχνίδια εξουσίας από τον μετρ Πολάνσκι
- Του Παναγιωτη Παναγοπουλου, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 18/03/2010
Αόρατος συγγραφέας***1/2, ΘΡΙΛΕΡ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ. Σκηνοθεσία: Ρομάν Πολάνσκι. Ερμηνείες: Γιούαν Μακ Γκρέγκορ, Πιρς Μπρόσναν, Ολίβια Γουίλιαμς, Κιμ Κατράλ, Τομ Γουίλκινσον
Το θρίλερ μυστηρίου είναι το κινηματογραφικό είδος που ταιριάζει περισσότερο απ' οποιοδήποτε άλλο στον Ρομάν Πολάνσκι, αν και ο ίδιος το αρνήθηκε τα τελευταία χρόνια, πότε με τον συναισθηματικό και υπερβολικά δραματικό «Πιανίστα» (έτσι όμως ήρθε και το Οσκαρ σκηνοθεσίας) και πότε με τον «οικογενειακής» ψυχαγωγίας «Ολιβερ Τουίστ».
Ο Πολάνσκι είναι καλός σκηνοθέτης και μπορεί να ανταποκρίνεται σε όλα τα είδη. Εκεί όμως που πάντα αποδίδει καλύτερα, που πραγματικά δημιουργεί, είναι στις ταινίες με σασπένς, στο θρίλερ με ήρωες που βρίσκονται ξαφνικά σε μυστηριώδεις καταστάσεις και τραβιούνται μέσα τους σαν να βρίσκονται σε δίνη.
Από το «Μαχαίρι στο νερό» και την «Αποστροφή» μέχρι το «Μωρό της Ρόζμαρι», την «Τσάιναταουν», τον «Ενοικο», το «Frantic» και τον «Θάνατο και την κόρη», οι σημαντικότερες ταινίες του Πολάνσκι μεταφέρουν την αίσθηση της κλειστοφοβίας και τον κίνδυνο των μυστικών που ανατρέπουν καταστάσεις όταν αποκαλύπτονται.
Αυτό το κλίμα ακριβώς έχει και ο «Αόρατος συγγραφέας», που βασίζεται στο βιβλίο του Ρόμπερτ Χάρις «Παρασκήνια εξουσίας». Ο ήρωας της ταινίας, ένας ανώνυμος συγγραφέας - δημοσιογράφος (στους τίτλους αναφέρεται απλώς ως το «φάντασμα»), αναλαμβάνει να «χτενίσει» και να συμμαζέψει το χειρόγραφο ενός νεκρού συναδέλφου, ο οποίος έκανε την επιμέλεια της αυτοβιογραφίας ενός πολιτικού.
Το βιβλίο έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς ο πολιτικός είναι ο Βρετανός τέως πρωθυπουργός, ο οποίος κατηγορείται για εγκλήματα πολέμου, αλλά και για τις εξαιρετικά στενές σχέσεις του με την Αμερική, όπου έχει καταφύγει. Μέσα από τη συνεργασία του με τον πολιτικό, τη βοηθό και τη γυναίκα του, ο συγγραφέας θα αρχίσει να ανακαλύπτει μυστικά, τα οποία αποκαλύπτουν μια μεγαλύτερη ιστορία και σχέσεις με τις μυστικές υπηρεσίες και τα παρασκηνιακά παιχνίδια εξουσίας, που βάζουν σε κίνδυνο πολλές ζωές και φυσικά και τη δική του.
Δεν είναι πολύ δύσκολο να καταλάβει κανείς την πορεία της πλοκής κι αυτό είναι το μόνο ίσως μειονέκτημα της ταινίας. Πιο σημαντικός, ωστόσο, είναι ο τρόπος που ο Πολάνσκι χτίζει το σασπένς, δημιουργώντας ένταση και κορυφώσεις μέσα σε κλειστούς χώρους ή ακόμη και σε ανοιχτούς χώρους που δεν έχουν οδό διαφυγής. Πολύ καλό είναι όλο το καστ, με τον Γιούαν Μακ Γκρέγκορ και τον Πιρς Μπρόσναν σε ένα ωραίο ντουέτο και μαζί τους την Κιμ Κατράλ σε ρόλο χιτσκοκικής ξανθιάς και τον Τομ Γουίλκινσον γαλήνια απειλητικό.
Thursday, March 18, 2010
Σασπένς, ένταση, κλειστοφοβία
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment