Tuesday, March 9, 2010

Ο μαγικός κόσμος του animation είναι εδώ


Δημιουργοί από τριάντα χώρες δίνουν ραντεβού στην Αθήνα για το 5ο διεθνές φεστιβάλ κινουμένων σχεδίων Animfest

Του Σπυρου Γιανναρα, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 07/03/2010

Η φετινή διεκδίκηση του Οσκαρ καλύτερης ταινίας από το 3D animation «Avatar» ή η μεγάλη επιτυχία του «Up» των Πιτ Ντόκτερ και Μπομπ Πίτερσον αποτελούν σαφή δείγματα της ραγδαίας αύξησης της δημοτικότητας ενός είδους που στην Ελλάδα κάνει τα πρώτα δειλά του βήματα. Η διοργάνωση του 5ου διεθνούς φεστιβάλ κινουμένων σχεδίων Animfest από την Πέμπτη 11 ώς την Κυριακή 14 Μαρτίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά οδός & Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136, Κεραμεικός) με τη συμμετοχή δημιουργών από τριάντα χώρες δίνει την ευκαιρία στο ελληνικό κοινό να πάρει μια ιδέα της ιστορίας και της ποικιλίας των κινουμένων σχεδίων από τα πρώτα χειροποίητα σχέδια μέχρι τις πιο σύγχρονες παραγωγές.

Το φετινό πρόγραμμα περιλαμβάνει ένα διεθνές διαγωνιστικό τμήμα ταινιών animation μικρού μήκους, ένα μεγάλο αφιέρωμα στο γερμανικό κινούμενο σχέδιο, καθώς και αφιερώματα σε σύγχρονους, αλλά και πιο παλιούς αναγνωρισμένους δημιουργούς.

Εντονη πολιτική χροιά

Το διαγωνιστικό τμήμα το οποίο αποτελεί αναμφίβολα την ραχοκοκαλιά του φεστιβάλ δίνει την ευκαιρία σε Ελληνες καλλιτέχνες και φοιτητές νέων τεχνολογιών και κινηματογραφικών σχολών να γνωρίσουν και να έρθουν σε διάλογο με το έργο ξένων δημιουργών. Η εξέλιξη της ψηφιακής τεχνολογίας καθιστά ευκολότερη τη συμμετοχή σπουδαστών με πειραματικές ταινίες 3D, και μικρών ανεξάρτητων εταιρειών παραγωγής animation. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο το γεγονός ότι οι περισσότερες συμμετοχές στο διαγωνιστικό τμήμα του Animfest είναι τέτοιου είδους. Η βράβευση στον διαγωνισμό προσφέρει ένα πέρασμα από τη σχετική αφάνεια στο φως, καθώς αποτελεί εχέγγυο για τον εντοπισμό των δημιουργών από τις μεγάλες εταιρείες του χώρου.

Η θεματική των διαγωνιζόμενων ταινιών έχει έντονη πολιτική χροιά. Τα περισσότερα έργα animation ασχολούνται με τον πόλεμο, τις χώρες του Τρίτου Κόσμου, το περιβάλλον και κατ’ επέκταση τη ζωή στην (μεγαλου)πόλη. Τα θέματα αυτά προσεγγίζονται μέσω ποικίλων τεχνικών (2D και 3D animation) και τη χρήση ετερόκλητων υλικών όπως χαρτί, σύρμα, πλαστελίνη, ακόμα και κουτιά. Η θεματική των υποψήφιων προς βράβευση ταινιών αντικατοπτρίζει την επικρατούσα διεθνή τάση, του πολιτικού κινούμενου σχεδίου. Πολλά από τα πρόσφατα βραβεία αντίστοιχων φεστιβάλ όπως του Ανεσί (Γαλλία) αφορούσαν έργα ανάλογης θεματικής.

Στον περσινό διαγωνισμό συμμετείχαν 40 ελληνικές ταινίες. Αξίζει να σημειωθεί η ελληνική συμμετοχή στο διαγωνιστικό μέρος του Animfest της παραγωγής κινουμένων σχεδίων (3D animation) με τη συμμετοχή της ΕΡΤ «Ενα δέντρο μια φορά» σε σκηνοθεσία Παναγιώτη Ράππα η οποία βασίζεται στο ομώνυμο παραμύθι του Ευγένιου Τριβιζά.

Αφιέρωμα στη Γερμανία

Στο πλαίσιο του μεγάλου αφιερώματος στα γερμανικά κινούμενα σχέδια σε συνεργασία με το Φεστιβάλ της Στουτγκάρδης και το Ινστιτούτο Γκαίτε θα προβληθούν ταινίες κινουμένων σχεδίων από τα πρώτα βήματα του κινηματογράφου μέχρι πολύ πρόσφατες δημιουργίες.

Το αφιέρωμα εστιάζει σε τρεις κομβικούς σταθμούς της ιστορίας του γερμανικού animation με την παρουσίαση χαρακτηριστικών έργων της Λότε Ρέινιγκερ (1899-1981), δημιουργιών της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας (1959-1989) και σύγχρονων έργων της επανενωμένης Γερμανίας.

Το φεστιβάλ περιλαμβάνει τρία επιπλέον ειδικά αφιερώματα σε δυο διακεκριμένους ξένους δημιουργούς και έναν Ελληνα: στον Ολλανδό Πολ Ντρίεσεν (σε συνεργασία με το Netherlands Instituut Voor Animatie Film), στον Βρετανό Μπάρι Περβς και στον εικαστικό και καθηγητή χαρακτικής της Καλών Τεχνών Μιχάλη Αρφαρά, ο οποίος έχει ασχοληθεί συστηματικά με το κινούμενο σχέδιο.

Ο Αρφαράς και ο Περβς είναι δύο από τους τέσσερις δημιουργούς που στο πλαίσιο σεμιναρίων Masterclass (ένα κάθε μέρα) θα παρουσιάσουν το έργο τους και θα μιλήσουν για τις τεχνικές, τα προβλήματα που ανακύπτουν κατά τη διαδικασία κατασκευής ενός animation και την εξέλιξη της τέχνης τους. Τα υπόλοιπα Masterclass θα δοθούν από τον διευθυντή του ολλανδικού ινστιτούτου animation, Τον Κρόουν και τον Ισραηλινό Ντέιβιντ Πολόνσκι, καλλιτεχνικό διευθυντή της ταινίας «Βαλς με τον Μπασίρ». Το θέμα του masterclass του Πολόνσκι είναι «Behind the lines- The Making of «Waltz with Bashir’». Η εν λόγω ταινία, η οποία βραβεύθηκε με το βραβείο καλύτερης ταινίας, καλύτερης σκηνοθεσίας, σεναρίου, φωτογραφίας, μοντάζ και ήχου από την Κινηματογραφική Ακαδημία του Ισραήλ θα είναι μια από τις τέσσερις μεγάλου μήκους παραγωγές που θα προβληθούν στη διάρκεια του φεστιβάλ σε μια από τις δύο αίθουσες της Ταινιοθήκης.

Το Animfest πλαισιώνουν δύο ακόμα θεματικές προβολές. Σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών θα παρουσιαστεί μια ανθολογία κινουμένων σχεδίων από μια από τις μεγαλύτερες «σχολές» του κόμικ και του animation παγκοσμίως, τη Γαλλία. Ενώ το πανόραμα ταινιών κινουμένων σχεδίων από ολόκληρο τον κόσμο αποπειράται να δώσει μια γεύση της σύγχρονης δημιουργίας animation σε ολόκληρη την υφήλιο. Παράλληλα με το Animfest θα πραγματοποιηθεί έκθεση σκίτσων και κόμικ σπουδαστών της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και Νέων καλλιτεχνών.

Ακριβό σπορ και άγνωστο

Ο σκηνοθέτης Παναγιώτης Ράππας, ο οποίος είναι ισόβιο μέλος της Ακαδημίας Τεχνών και Επιστημών του Κινηματογράφου των ΗΠΑ, επισήμανε ότι ο γενικός όρος «κινούμενο σχέδιο» αφορά δύο διαφορετικά είδη δημιουργίας: Τα animation τύπου «Αvatar» και τις προσωπικές εικαστικές δημιουργίες. «Κι εγώ από τον χώρο της ζωγραφικής ξεκίνησα. Οι περισσότεροι εικαστικοί και ζωγράφοι επιδεικνύουν κάποια στιγμή ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την κινούμενη εικόνα.

Το ελληνικό κινούμενο σχέδιο βρίσκεται ακόμα στα σπάργανα», υπογραμμίζει ο πρώην συνεργάτης του Steven Spielberg. «Η χώρα μας δεν διαθέτει Ακαδημία Κινηματογράφου και κατ’ επέκταση ούτε και συστηματοποιημένες κινηματογραφικές σπουδές. Για την ώρα δεν υπάρχουν, από όσο γνωρίζω, εξειδικευμένες σχολές στον τομέα των multimedia. Ταυτόχρονα και σε αντίθεση την διαδεδομένη άποψη σύμφωνα με την οποία το κινούμενο σχέδιο είναι απλό και σχετικά φτηνό στην παραγωγή, το animation είναι ένα πολύ ακριβό μέσο ακόμα και για την παραγωγή μιας πολύ μικρής ταινίας 30’’. Και πολύ δύσκολο και κοπιαστικό στην παραγωγή του. Με δεδομένο ότι το κόστος μιας μεγάλου μήκους κινηματογραφικής ταινίας ξεκινάει από 60 εκατομμύρια δολάρια και μπορεί να ξεπεράσει τα 300, οι δυνατότητες σε μια εκ των πραγμάτων μικρή αγορά όπως η ελληνική είναι σε γενικές γραμμές περιορισμένες.

Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των νέων κυρίως ανθρώπων που ασχολούνται με το είδος, ολοένα αυξάνεται. Αρχίζουν σιγά σιγά να δημιουργούνται ταινίες κινουμένων σχεδίων με ελληνικό χαρακτήρα», συμπλήρωσε ο κ. Ράππας. Οι επαγγελματικές δυνατότητες είναι επίσης σχετικά περιορισμένες. Ο νέος δημιουργός μπορεί να ασχοληθεί με τη διαφήμιση έχοντας ωστόσο το μειονέκτημα του εξαιρετικά μεγάλου κόστους παραγωγής ενός animation ή κινουμένου σχεδίου.

No comments: