Στο μυθικό «Bullitt», ο Στιβ Μακ Κουίν και η Ford Mustang του μετέφεραν στην οθόνη την ιστορία ενός ανθρώπου κι ενός αυτοκινήτου που έγιναν μύθος. Στον «Ανθρωπο από τη Γαλλία» ο Τζιν Χάκμαν ως Τζίμι «Ποπάι» Ντόιλ συνέχισε την κινηματογραφική μυθολογία: ένας άνθρωπος και μια Πόντιακ απέναντι σε ένα τρένο. Μετά οι μύθοι τελείωσαν και ήρθε το «Sex and the city»! Δίπλα στα αστέρια της σόου μπιζ, έλαμψε το αστέρι της Μερσεντές. Χρόνια τώρα, εξάλλου, η σχέση του ήρωα με το αυτοκίνητό του καθορίζεται από το life style και τις μεγάλες συμφωνίες που κλείνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες με τους παραγωγούς των ταινιών.
Για να οδηγήσει ο Mr Big (ο κινηματογραφικός έρωτας της Σάρα Τζέσικα Πάρκερ) την S-Class του, τα στελέχη της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας έδωσαν με πολύ μεγάλη χαρά, γη, ύδωρ και πολλά κολλαριστά δολάρια. Εκτιμούν δε ότι η σκηνή με τη Σαμάνθα να οδηγεί ένα ολοκαίνουριο μοντέλο GLK θα συγκινήσει όλες τις πλούσιες σαραντάρες του πλανήτη. Δεν είναι ανεδαφική η προσδοκία για μια ταινία που έκανε 56 εκατομμύρια δολάρια άνοιγμα στις ΗΠΑ και σπάει τα ταμεία σε όλο τον κόσμο. Ηθελε δε τόσο πολύ τα αυτοκίνητά της στα πλατό του «Sex and the city», που ανέλαβε την υποχρέωση, πέραν των άλλων, να στήσει ξανά, για το γύρισμα μιας και μόνο σκηνής, ολόκληρο το σόου της εβδομάδας μόδας της Νέας Υόρκης, του οποίου μάλιστα ήταν στην πραγματικότητα σπόνσορας.Ακούγεται απίστευτο, αλλά ελάχιστα λεφτά αλλάζουν χέρια σε μια τέτοια συμφωνία. Οι εταιρείες δίνουν τα ωραία τους αυτοκίνητα και αναλαμβάνουν μέρος του κόστους της παραγωγής ή την από κοινού διαφήμιση ταινίας και αυτοκινήτου, και οι παραγωγοί εντάσσουν άλλοτε διακριτικά, άλλοτε προκλητικά ευδιάκριτα, στο story, ένα αυτοκίνητο που το κοινό θα αναγνωρίσει. Στη δεκαετία του '90, στην ταινία «Βάπτισμα Πυρός», ο Κλιντ Ιστγουντ βγαίνοντας από το σπασμένο τζάμι μιας 500άρας Μερσεντές διαφημίζει το αυτοκίνητο χωρίς κανέναν ενδοιασμό: «Φτιαγμένο όπως κανένα άλλο στον κόσμο», λέει, αλλά το στέλεχος που έκλεισε τη συμφωνία δεν πήρε μπόνους, ούτε μακροημέρευσε. Το κοινό γύρισε την πλάτη και στην ταινία και στο αυτοκίνητο κι αυτό πιθανότατα μπορεί να το δικαιολογήσει η επιστήμη της ψυχολογίας, αλλά στις μπίζνες δεν υπάρχουν δικαιολογίες, μόνο απούλητα αυτοκίνητα. Η Μερσεντές μάλλον αυτή τη φορά επένδυσε σωστά, όπως και η Audi, η οποία πετάει στο box office, με σοβαρές ελπίδες να μεγαλώσει κι άλλο το μερίδιό της στην αγορά, χάρη στο «Iron Man». Οι θεατές γνωρίζουν το σπορ μοντέλο της, το Audi Q7 και το σήμα της με τους τέσσερις κύκλους είναι σε πρώτο πλάνο. Στο μοντάζ, βεβαίως, φαγώθηκε η καλύτερη σκηνή της, το ολοκαίνουριο σπορ R8 να σώζει τον ίδιο τον Iron Man, αλλά οι Γερμανοί ήταν λίγο... προσεκτικοί με τα χρήματά τους, κοινώς σπάγκοι: ανταποκρίθηκαν πλημμελώς στην υποχρέωσή τους να διαφημίσουν την ταινία στο Ιντερνετ και το R8 το έφαγε η μαρμάγκα.Η ιστορία αυτή είναι παλιά, όση και η διαφήμιση! Ξεκινάει από τη δεκαετία του '30, τότε που ο Τζακ Γουόρνερ συμφώνησε με την Buick να βάλει έναντι αμοιβής τα αυτοκίνητά της στις ταινίες του, αλλά το όλο θέμα έγινε... επιστήμη χάρη στον κατάσκοπο της αυτής μεγαλειότητος, τον Τζέιμς Μποντ. Η Αστον Μάρτιν του έγινε εν μια νυκτί BMW, όταν η γερμανική εταιρεία πλειοδότησε, ενώ τον οβολό τους κατά καιρούς προσέφεραν για να γίνουν μέρος του μύθου του, οι Jaguar E-type, Toyota GT, MG, Lotus Esprit και πολλές άλλες πολύφερνες κυρίες των δρόμων. Τελευταίως στο παιχνίδι μπήκαν δυναμικά η Χιουντάι και η Κία: οι φαν των ταινιών του Τσάκι Τσαν σίγουρα έχουν προσέξει τα τέσσερα επί τέσσερα των κορεατικών εταιρειών να πρωταγωνιστούν σε σκηνές καταδίωξης σε Δύση και Ανατολή. Ακόμη και σε ταινίες με αυτοκίνητα εποχής, όπως ο τελευταίος Ιντιάνα Τζόουνς ή οι Ντιουκς του Χάζαρντ (2005), κλείνονται συμφωνίες, καθώς τα παλιά καλά τζιπ ή η Ντοτζ των Ντιουκς συνεγείρουν συναισθήματα και βελτιώνουν την εικόνα μιας εταιρείας που έχει δεκάδες προϊόντα στην αγορά. Εκείνη η Ντοτζ, μάλιστα, είχε και όνομα: Στρατηγός Λι, όπως ο μεγάλος χαμένος του αμερικανικού εμφυλίου, ο στρατηγός των Νοτίων!
Της ΕΛΕΩΝΟΡΑΣ ΟΡΦΑΝΙΔΟΥ, Κυριακάτικη Ελευθεροτυπίσα / 7, 06/07/2008
No comments:
Post a Comment