Monday, September 17, 2012

Αγωνία για να κρατηθεί ζωντανό το σινεμά


Τρεις διανομείς λένε τις απόψεις τους ενόψει του δύσκολου χειμώνα
  • Του Δημητρη Μπουρα, Η Καθημερινή, 16/9/2012

Στα χρόνια της αφθονίας, από τα μέσα της δεκαετίας του '90 έως την ημέρα που μάθαμε ότι πτωχεύουμε, ολοκληρώθηκε η μετάλλαξη της παραδοσιακής κινηματογραφικής αίθουσας σε μούλτιπλεξ και η ενσωμάτωσή της στο λάιφ στάιλ των σύγχρονων εμπορικών κέντρων. Σε συνθήκες mall, η πίτα μεγάλωσε. Ομως, από τον χειμώνα του 2008, οπότε η εικόνα άρχισε ν' αλλάζει προς το χειρότερο, η πτώση των εισιτηρίων δεν φαίνεται να έχει τελειωμό.

Την περασμένη άνοιξη, δύο - τρεις ευρωπαϊκές ταινίες (οι «Αθικτοι», 819.000 θεατές, και τα «μικρά» «Χιόνια του Κιλιμάντζαρο», 42.000 θεατές) έδωσαν ένα ηχηρό μήνυμα: το καλό εμπορικό σινεμά και η ταινία με ταυτότητα μπορούν να γίνουν κινηματογραφικά γεγονότα. Πόσω μάλλον, αν κάποιος επιχειρηματίας με όραμα για το σινεμά αποφάσιζε επιτέλους να επενδύσει σε ένα artplex. Ακολούθησε άκρως απογοητευτικό το καλοκαίρι. Στο θερινό τοπ 10 (Μάιος -Αύγουστος) η εμπορικότερη ταινία δεν ξεπέρασε το ψυχολογικό φράγμα των 300.000 εισιτηρίων, που θα τις έδινε χαρακτήρα μπλοκμπάστερ. Ετσι είχαμε συνηθίσει εδώ και χρόνια.


Παρ' όλα αυτά, το σινεμά παραμένει η μαζικότερη μορφή διασκέδασης και λογικά θα 'πρεπε να αποτελεί την πιο φιλική διέξοδο διαφυγής από την καθημερινότητα. Αν ισχύει αυτό ίσως πρέπει να αναρωτηθούμε: ποιος είναι οι μέσος Ελληνας θεατής του κινηματογράφου σήμερα; Πώς θα στηριχθεί η κινηματογραφική αίθουσα τους επόμενους μήνες; Και για το αν στη Ελλάδα της κρίσης το εισιτήριο είναι προσιτό ιδιαίτερα στους νέους;

Υπάρχει και το γενικότερο ζήτημα γύρω από τον αργό θάνατο του αθηναϊκού κέντρου. Η καταστροφή των δύο ιστορικών αιθουσών, «Αττικόν» και «Απόλλων», τον περασμένο Φεβρουάριο ήταν το μεγαλύτερο πλήγμα για την πολιτιστική ζωή της αστικής Αθήνας. Ο επόμενος χειμώνας θα τις βρει περιφραγμένες με λαμαρίνες. Η «Κ» απευθύνθηκε στους τρεις διανομείς που ελέγχουν το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς, ερωτώντας για το ποια στρατηγική μάρκετινγκ θα μπορούσε να γίνει ανάχωμα στην κρίση. Στο ενδεχόμενο μείωσης του εισιτηρίου στα 4 - 5 ευρώ για όλες τις ημέρες της εβδομάδας διατυπώθηκαν αντιρρήσεις.
  • Δύσκολη η μείωση του εισιτηρίου
  • Γιάννης Καλφακάκος, γεν. διευθυντής Village
Το ποσοστό της πτώσης αγγίζει το 20% και στα εισιτήρια των Village Cinemas. Εν μέσω οικονομικής κρίσης, ο κινηματογράφος παραμένει μία από τις πιο προσιτές μορφές διασκέδασης. Χαρακτηριστικά σας αναφέρω ότι οι τιμές των εισιτηρίων βρίσκονται σήμερα στα επίπεδα του 2002, την ίδια στιγμή που τα λειτουργικά έξοδα των κινηματογράφων δεν έχουν μειωθεί όσο θα έπρεπε. Είναι εξαιρετικά δύσκολο η τιμή του εισιτηρίου να μειωθεί περισσότερο. Θα μπορούσε να επηρεαστεί η βιωσιμότητα των κινηματογράφων μας. Τα Village Cinemas θα συνεχίσουν να επενδύουν στις προσφορές και στη σταθερή τιμή των 7 ευρώ στο εισιτήριό τους. Παρ' όλα αυτά, η πτώση της γενικής τιμής του εισιτηρίου από τα τέλη Απριλίου και μετά δεν έχει λειτουργήσει ως ανάχωμα στη συγκράτηση της πτώσης και την επιστροφή του κόσμου στις αίθουσες.
  • Φέτος θα είναι η χρονιά της ταινίας
  • Μάνος Κρεζίας, πρόεδρος της Odeon
Φέτος δουλεύει μόνο «η ταινία» και όχι η μείωση της τιμής των εισιτηρίων, ούτε η επιβολή μιας ταινίας μέσω μεγάλης διαφημιστικής προβολής. Αρα ορατό ανάχωμα, όπως τίθεται στο ερώτημα, δεν υπάρχει.
Οι τιμές είναι χαμηλές. Παρά όμως τις συνεχόμενες προσφορές και τις μειώσεις, το σύνολο των εισιτηρίων δεν αυξήθηκε.
Θα πρέπει να βρεθεί μια χρυσή τομή, ώστε να μην έχουν ζημία οι κινηματογράφοι, και ταυτόχρονα να παραμείνουν η φθηνότερη διασκέδαση για τους καταναλωτές. Πρέπει ο καταναλωτής να γνωρίζει ότι το εισιτήριο εμπεριέχει 26,5% ΦΠΑ + φόρο υπέρ του υπουργείου Πολιτισμού, και ότι την τελευταία δεκαετία έχουν διπλασιαστεί τα λειτουργικά έξοδα κάθε κινηματογράφου. Δυστυχώς, με τιμή εισιτηρίου 4 - 5 ευρώ, θα έκλειναν όλοι οι κινηματογράφοι οι αίθουσες των οποίων ενοικιάζονται, και θα έμεναν μόνον μερικοί ιδιόκτητοι.
Η Odeon έχει διάφορες προσφορές μειωμένων εισιτηρίων, μεταξύ των οποίων και αυτή για τους ανέργους, η ζήτηση όμως είναι σχεδόν ανύπαρκτη σε αυτή την κατηγορία.
  • Τεράστιο πρόβλημα η πειρατεία
  • Ειρήνη Σουγανίδου, διευθ. σύμβουλος Feelgood
Η πτώση των εισιτηρίων ανέρχεται περίπου στο 18% και ένα σημαντικό μέρος της οφείλεται και σε απουσία μεγάλων τίτλων, που θα μπορούσαν να συγκρατήσουν ή/και προσελκύσουν το κοινό στις αίθουσες. Θεωρώ ότι, παρά την εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία, με τους σημαντικούς τίτλους που είναι προγραμματισμένοι από όλα τα γραφεία διανομής από εδώ και στο εξής θα υπάρξει σταθεροποίηση και, ενδεχομένως, και αύξηση στα εισιτήρια.
Πέρα από την τιμολογιακή πολιτική των αιθουσών, θα πρέπει να υπάρξει και ένας σημαντικός έλεγχος στο τεράστιο πρόβλημα της πειρατείας, που στην Ελλάδα είναι βέβαιο ότι επηρεάζει σημαντικά τα εισιτήρια που πραγματοποιούνται στους κινηματογράφους. Ενδεικτικά, όταν διακόπηκε η λειτουργία ενός από τα σημαντικότερα sites παράνομου downloading (gamato), η ημερήσια κίνηση όγκου δεδομένων στην Ελλάδα μειώθηκε κατά 70%!
Οι τιμές των εισιτηρίων είναι σήμερα σε ανεκτά επίπεδα και η πρόσφατη (από τον Μάιο) μείωση, που αποφάσισαν κάποιοι κινηματογράφοι, είναι απολύτως προς τη σωστή κατεύθυνση. Η ρύθμιση της τιμής του εισιτηρίου είναι θέμα των αιθουσών και όχι των διανομέων, η δική μας γνώμη είναι πως σίγουρα μια χαμηλή τιμή αποτελεί κίνητρο για τους θεατές, αρκεί να συνοδευτεί και με ευρύτερα μέτρα προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας.
  • Οι 20+1 ταινίες στη μεγάλη οθόνη προσεχώς
Οι διώκτες του εγκλήματος. Η συνάντηση της χρονιάς. Ράιαν Γκόσλινγκ, Σον Πεν, Νικ Νόλτε στην γκανγκστερική περιπέτεια εποχής του Ρούμπεν Φλάισερ (25/10)
Django, ο τιμωρός. Λεονάρντο ντι Κάπριο σε σπαγγέτι γουέστερν του Κουέντιν Ταραντίνο. (1ος 2013)
Skyfall. Ο τελευταίος Τζέιμς Μποντ με τον Ντάνιελ Κρεγκ σε μια σκηνή καταδίωξης στην Κωνσταντινούπολη που ψιθυρίζεται πως είναι εντυπωσιακή. (1/11)
The Hobbit: An Unexpected Journey. O Πίτερ Τζάκσον επιστρέφει στον επικό φανταστικό κόσμο του Τόλκιν. (13/12)
Αννα Καρένινα. Ο Τζο Ράιτ, της «Εξιλέωσης», ξανάδωσε κινηματογραφική υπόσταση στην ηρωίδα του Τολστόι. Με Κίρα Νάιτλι, Τζουντ Λο. (2ος 2013)
Killing Them Softly. Ο Μπραντ Πιτ και Τζέιμς Γκαντολφίνι σε μια μαφιόζικη ιστορία του Αντριου Ντόμινικ. (25/10)
On the Road. Η γενιά των μπίτνικ μέσα από το μυθικό βιβλίο του Τζακ Κέρουακ. Ο Βάλτερ Σάλες το μετέφερε στην οθόνη.
Amour. Ο φετινός Χρυσός Φοίνικας των Καννών έχει τη σφραγίδα του Μίκαελ Χάνεκε. Με Ζαν Λουί Τρεντινιάν, Εμανουέλ Ριβά, Ιζαμπέλ Υπέρ. (4/10).
Τhe Master. Ματιές του Πολ Τόμας Αντερσον («Θα χυθεί αίμα») στη μεταπολεμική Αμερική και στη γέννηση της Σαϊεντολογίας. Με Χοακίν Φίνιξ, Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν. (1/11).
Cloud Atlas. Tο βιβλίο του Ντέιβιντ Μίτσελ μεταφέρθηκε στην οθόνη από τους Τομ Τίκβερ, Λάνα και Αντι Γουατσόφσκι. Με τον Τομ Χανκς. (22/11)
The Angel's Share. Κοινωνικό σινεμά από τον Κεν Λόουτς με φόντο τη σημερινή Γλασκώβη. (12ος 2012)
Jack Reacher. Ο Τομ Κρουζ και ο Ρόμπερτ Ντιβάλ σε μια ιστορία κατασκοπικού μυστηρίου από τον Κρίστοφερ ΜακΚουόρι (27/12)
Οι άθλιοι. Ο Τομ Χούπερ («Ο λόγος του βασιλιά») μεταφέρει το διάσημο μυθιστόρημα του Ουγκό στην οθόνη. Με Ράσελ Κρόου, Χιου Τζάκμαν, Αν Χάθαγουεϊ (1ος 2013).
Λίνκολν. Ο Στίβεν Σπίλμπεργκ αναμετριέται με την αμερικανική Ιστορία. Πρωταγωνιστεί ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις
Pieta. H ταινία του Κορεάτη Κιμ Κι Ντουκ που απέσπασε το Χρυσό Λιοντάρι στη Βενετία την περασμένη Κυριακή. (12ος 2012)
Cosmopolis. Η τελευταία ταινία του πάντα απρόβλεπτου Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ. Με τον Ρόμπερτ Πάτινσον (27/9)
Σώμα με σώμα. Μελόδραμα του επίσης απρόβλεπτου Ζακ Οντιάρ με τη Μαριόν Κοτιγιάρ.
Savages. Δύο έμποροι μαριχουάνας κόντρα στα καρτέλ των ναρκωτικών. Του Ολιβερ Στόουν. (25/10)
The Bourne Legacy. Το πορτρέτο του Τζέισον Μπορν αυτή τη φορά από τον σεναριογράφο και σκηνοθέτη Τόνι Γκίλροϊ. Με Τζέρεμι Ρενιέ, Ρέιτσελ Βάις, Εντουαρντ Νόρτον. (4/10)
Ο Θεός αγαπάει το χαβιάρι. Η ιστορία του Ιωάννη Βαρβάκη από τον Γιάννη Σμαραγδή. Με Σεμπάστιαν Κοχ, Κατρίν Ντενέβ (11/10).
Αν. Μια ερωτική ιστορία από τον Χριστόφορο Παπακαλιάτη που φιλοδοξεί να φέρει κόσμο στις αίθουσες. (29/11)

No comments: