Thursday, May 7, 2009

Σαμουράι με σκληρό πρόσωπο. Ο Βενσάν Κασέλ δίνει την καλύτερη ερμηνεία του ως ο Γάλλος γκάνγκστερ Ζακ Μεσρίν

  • Του Δημήτρη Mπουρα, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 7/5/2009
  • Υπ’ αριθμόν 1 δημόσιος κίνδυνος. Μέρος 2ο **** ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ. Σκηνοθεσία: Ζαν Φρανσουά Ρισέ. Ερμηνεία: Βενσάν Κασέλ, Λιντβίν Σανιέ, Ματιέ Αμαλρίκ, Ζεράρ Λανβάν, Ολιβιέ Γκουρμέ.

  • Μια στιβαρή αστυνομική περιπέτεια, σκηνοθετημένη με νεύρο κι ακρίβεια από τον Ζαν Φρανσουά Ρισέ, ολοκληρώνει το δίπτυχο για τον βίο και την πολιτεία του διαβόητου Γάλλου γκάνγκστερ Ζακ Μεσρίν. Στο «Υπ' αριθμόν 1 δημόσιος κίνδυνος, μέρος 2ο» οι σκηνές δράσης αποκτούν περιεχόμενο χάρη στο εκτόπισμα του Βενσάν Κασέλ, που δίνει την καλύτερη ερμηνεία στη μέχρι τώρα καριέρα του, φέρνοντας στο νου τον Ρόμπερτ ντε Νίρο στο «Οργισμένο είδωλο» του Μάρτιν Σκορσέζε. Το βλέμμα του Κασέλ, ο τόνος της φωνής του, οι συσπάσεις του προσώπου και ο απόλυτος έλεγχος ολόκληρου του κορμιού του συνοψίζουν τις βασικές λειτουργίες ενός τέλειου εκφραστικού εργαλείου. Ο Μεσρίν του Κασέλ είναι η καλύτερη διαφήμιση της τέχνης του ηθοποιού στον κινηματογράφο σε μια εποχή όπου η αστυνομική περιπέτεια αναζητά τη συγκίνηση στη φρενίτιδα του «κοφτού» μοντάζ και στον όγκο της ηχητικής μπάντας. Και μόνο γι' αυτόν αξίζει να δει κανείς την ταινία.
  • Το πρώτο μέρος του «Δημόσιου κινδύνου» (συνεχίζει να προβάλλεται) τελειώνει εντυπωσιακά στον Καναδά με την επίθεση του Μεσρίν μέρα μεσημέρι σε μια φυλακή υψίστης ασφαλείας με σκοπό να απελευθερώσει τους μέχρι πρότινος συγκρατούμενούς του. Το δεύτερο μέρος διαδραματίζεται κατά κύριο λόγο στη Γαλλία απ' τις αρχές μέχρι την εκπνοή της δεκαετίας του '70. (Ο Μεσρίν εκτελέστηκε εν ψυχρώ το Νοέμβριο του 1979 σε έναν δρόμο του Παρισιού από τους άνδρες του επιθεωρητή Μπρουσάρ, με τον οποίο είχε προσωπική βεντέτα.) Ο Ρισέ σκηνοθετεί ένα χρονικό δίνοντας ιδιαίτερο βάρος στην «αντιεξουσιαστική» ρητορική του φανφαρόνου Μεσρίν, που χρησιμοποίησε τα μίντια για να χτίσει ένα μύθο γύρω του. (Ο Μεσρίν, που ήταν εξπέρ στις ληστείες τραπεζών και στις αποδράσεις, εξέδωσε μια αυτοβιογραφία και έδωσε συνεντεύξεις «εφ' όλης της ύλης» στο Paris Match και στη Liberation.) Σε αυτή την περίοδο έχουν ιδιαίτερο βάρος οι σχέσεις του Μεσρίν με την ερωμένη του Σίλβια Ζανζακό (Λιντβίν Σανιέ) και τον ληστή Φρανσουά Μπες (Ματιέ Αμαλρίκ), που είχε στο ενεργητικό του αρκετές αποδράσεις.
  • Στο «Υπ' αριθμόν 1 δημόσιος κίνδυνος. Μέρος 2ο» ο Ρισέ πλησιάζει τον Μεσρίν μ' έναν τρόπο που θυμίζει λιγάκι την προσέγγιση του φαινομένου της οργάνωσης Μπάαντερ - Μάινχοφ στο πρόσφατο «Σύμπλεγμα Baader Meinhof». Η παράδοση του γαλλικού αστυνομικού φιλμ του '70 είναι σε δεύτερη μοίρα, παρά την εξαιρετική ανασύνθεση της εποχής.

H Δούκισσα του Λανζέ ***

  • Οι Γάλλοι έχουν την τιμητική τους αυτή την εβδομάδα. Δίπλα στον «Δημόσιο κίνδυνο» των Ρισέ - Κασέλ κάνει πρεμιέρα ένα δράμα εποχής με τη σφραγίδα του Ζακ Ριβέτ. Ο βετεράνος του γαλλικού σινεμά μεταφέρει στην οθόνη τη «Δούκισσα του Λανζέ» του Ονορέ ντε Μπαλζάκ, με πρωταγωνιστή τον Γκιγιόμ Ντεπαρντιέ σ' έναν από τους τελευταίους ρόλους της σύντομης ζωής του. Πρόκειται για ένα ερωτικό δράμα που εκτυλίσσεται σαν ένα μαρτύριο για έναν ανάπηρο στρατηγό, ο οποίος έχει παραδοθεί άνευ όρων στη γοητεία μιας ώριμης γυναίκας που παίζει μαζί του.
  • Το 1820, ο στρατηγός Αρμάν ντε Μοντριβό ανακαλύπτει σε ένα μοναστήρι στη Μαγιόρκα την αγαπημένη του Αντουανέτ, που πριν εγκαταλείψει τα εγκόσμια ήταν παντρεμένη με τον δούκα του Λανζέ. Μετά την πρώτη σεκάνς ανοίγει ένα φλας μπακ για να μας αφηγηθεί ο Ριβέτ την ιστορία ενός ατελέσφορου έρωτα. Η Αντουανέτ απορρίπτει διαρκώς το φλερτ του Μοντριβό, αλλά με έναν τρόπο που συντηρεί στο ακέραιο τις ελπίδες του... Ο Ριβέτ κινείται με άνεση στους κλειστούς χώρους όπου εκτυλίσσεται η δράση (το ντεκόρ και η φωτογραφία δημιουργούν μια ατμόσφαιρα παρακμής) αποσπώντας πολύ καλές ερμηνείες από τον Γκιγιόμ Ντεπαρντιέ και τη Ζαν Μπαλιμπάρ.

No comments: