Sunday, May 3, 2009

«Ενα κάποιο βλέμμα» των Κανών στον Γιώργο Λάνθιμο.

  • Φέτος οι Κάνες ανακάλυψαν πως ένας νέος έλληνας σκηνοθέτης, ο Γιώργος Λάνθιμος, έχει «Ενα κάποιο βλέμμα».


  • Το φεστιβάλ, που ξεκινάει στις 13 του μηνός, θα εντάξει στο ομώνυμο δημοφιλές ειδικό πρόγραμμά του τον «Κυνόδοντα», τη νέα ταινία του 35χρονου σκηνοθέτη, που πρωτοέγινε γνωστός όταν σκηνοθέτησε με τον Λάκη Λαζόπουλο την ταινία «Ο καλύτερός μου φίλος». Και ύστερα ξάφνιασε με την εκ διαμέτρου αντίθετη σε θεματολογία και αισθητική «Κινέτα» του, που έφτασε μέχρι το Βερολίνο και το Τορόντο.
  • Ο Λάνθιμος μπορεί μάλιστα να υπερηφανεύεται πως τον επέλεξαν δύο τμήματα των Κανών, αφού θετική απάντηση πήρε και από το «Δεκαπενθήμερο των σκηνοθετών». Ο «Κυνόδοντας», που ο Λάνθιμος έγραψε μαζί με τον Ευθύμη Φιλίππου, έχει ένα συναρπαστικό στόρι. Η υπόθεση περιστρέφεται γύρω από τον εγκλεισμό τριών νεαρών παιδιών (Α. Παπούλια, Χρ. Πασαλλής, Μ. Τσώνη) σε μια μονοκατοικία έξω από την πόλη: από τη γέννησή τους, δεν έχουν περάσει ποτέ τον ψηλό φράχτη του σπιτιού τους και δεν έχουν ιδέα για την ύπαρξη του έξω κόσμου. Διαπαιδαγωγούνται, ψυχαγωγούνται, βαριούνται και αθλούνται έτσι όπως οι γονείς τους (Χρ. Στέργιογλου, Μ. Βάλεϊ) πιστεύουν ότι πρέπει, χωρίς κανένα εξωτερικό ερέθισμα. Και μαθαίνουν λάθος λέξεις για λάθος πράγματα: θεωρούν, ας πούμε, ότι τα αεροπλάνα που πετάνε πάνω από το σπίτι είναι παιχνίδια και ότι τα ζόμπι είναι μικρά κίτρινα λουλούδια.
  • Ο μόνος άνθρωπος από «τους έξω» που μπαίνει μέσα στο σπίτι είναι η Χριστίνα (Α. Καλαϊτζίδου), η οποία δουλεύει σαν φρουρός security στο εργοστάσιο του πατέρα. Ο τελευταίος κανονίζει τις επισκέψεις της στο σπίτι με σκοπό να κατευνάζει τις σεξουαλικές ορμές του γιου. Ομως η κοπέλα θα σταθεί καταλύτης για την εξέλιξη αυτού του αποτρόπαιου «διαπαιδαγωγικού» πειράματος... Η υπόθεση θα μπορούσε να εκτυλίσσεται οπουδήποτε, όμως «πρόκειται για μια τυπική ελληνική οικογένεια, έστω και στην υπερβολή της» πιστεύει ο Γ. Λάνθιμος. «Χωρίς να είναι γκροτέσκα -απλώς η συνθήκη είναι ακραία. Υπάρχει έντονο ελληνικό χρώμα στην ταινία».

Βία και χιούμορ

  • «Δεν πρόκειται για έναν καταθλιπτικό εγκλεισμό» διευκρινίζει. «Η οικογένεια είναι εύπορη -γι' αυτό και μπορεί να κάνει ένα τέτοιο πείραμα. Το σπίτι είναι μεγάλο, διαθέτει και πισίνα. Για τα παιδιά αυτά, αυτό είναι ο κόσμος. Ακριβώς αυτό άλλωστε με ενδιέφερε: ο περιορισμός της αντίληψης ενός ανθρώπου. Το πώς ας πούμε μπορεί κάποιος να πιστέψει ότι φέρ' ειπείν είναι ο μοναδικός άνθρωπος στον κόσμο. Ή ότι ο πλανήτης μας είναι ο μόνος στο σύμπαν».
Δεν είναι κάπως μεγάλη η απόσταση που χωρίζει τις ταινίες του από τα βίντεο κλιπ του Ρουβά και τα διαφημιστικά που επίσης γυρίζει με επιτυχία;
  • «Διαφήμιση κάνω εδώ και δέκα χρονια. Ετσι ζω, κι έτσι μπορώ να κάνω ταινίες» λέει εντελώς αποενοχοποιημένα. «Διαφήμιση δεν κάνεις με προσωπική ματιά. Ομως κάνεις κάτι κοντά στο αντικείμενό σου. Και προσωπικά, εκεί κέρδισα την τεχνική κατάρτισή μου».
  • Θέματα γύρω από τη βία έχουν και προηγούμενες δουλειές του. Αλλά και η «Κινέτα» του χαρακτηρίστηκε από κάποιους «μουντή» και καφκική. Ο ίδιος πάντως αρνείται κατηγορηματικά πως τον έλκει το ζοφερό κλίμα: «Σε όλες τις δουλειές μου υπάρχει και χιούμορ, μια ελαφρότητα. Η γελοιότητα του ανθρώπου είναι εμφανής, και στα θεατρικά μου, και στον "Κυνόδοντα"».
  • Μια ακόμα ιδιαιτερότητα του Λάνθιμου ήταν η επιλογή του να προβάλει την «Κινέτα» σε ένα μπαρ-σίνεμα: το «Νίξον». «Προτίμησα να την παίξω εκεί δύο φορές την εβδομάδα, αλλά για πολύ μεγαλύτερο διάστημα σε σχέση με τη συνήθη διανομή» λέει. «Στην Ελλάδα δύσκολα κάνεις ταινίες» επισημαίνει. «Οι μισοί δουλεύουν τσάμπα. Και μόνο αν διακριθείς έξω, όπως λ.χ. ο Οικονομίδης και τώρα ο Κούτρας στο Βερολίνο, ενδέχεται να σε προσέξουν».

No comments: