Sunday, October 2, 2011

ΛΟΥΙΣ ΜΑΝΤΙΛΟΡ (Ελληνοαυστραλός ηθοποιός) «Θα μπορούσαν να έρθουν εκατομμύρια δολάρια από το Χόλιγουντ στην Ελλάδα»




Ο ΓΝΩΣΤΟΣ ελληνοαυστραλός ηθοποιός του Χόλιγουντ Λούις Μάντιλορ βρέθηκε για λίγες ημέρες στη φθινοπωρινή Αθήνα και εξομολογείται τις εντυπώσεις του.Ακόμη, μας μεταφέρει το κλίμα που επικρατεί για τη χώρα μας στο εξωτερικό, ενώ υποδεικνύει τρόπους προσέλκυσης τουριστών αλλά και μεγάλων παραγωγών του Χόλιγουντ, μέσω της αξιοποίησης της δημοφιλούς εθνικής μας κληρονομιάς.
  • Για ποιο λόγο βρίσκεσαι στην Αθήνα;
Μόλις τελείωσα ένα φιλμ στη Ρουμανία. Είχα δύο εβδομάδες διάλειμμα και σκέφτηκα να έρθω να επισκεφθώ την πατρίδα, μερικούς καλούς μου φίλους. Ταυτόχρονα δουλεύω σε ένα έργο που βασίζεται σε μια εμπειρία του πατέρα μου στο χωριό του, στην Τεγέα της Αρκαδίας, όταν την είχαν καταλάβει οι Γερμανοί. Συνεπώς, η επίσκεψη είναι λίγο μπίζνες και λίγο διασκέδαση.
  • Πώς προέκυψε η Ρουμανία;
Υπάρχει η δυνατότητα στους κινηματογραφιστές του Χόλιγουντ να πουν τις ιστορίες τους σε διάφορα μέρη του κόσμου. Το θέμα είναι η κυβέρνηση και οι υπεύθυνοι της χώρας όπου θα γυρίζεται η ταινία να συμμετέχουν και να δουλέψουν μαζί τους. Η Ρουμανία, η Βουλγαρία άνοιξαν τις πόρτες τους στο Χόλιγουντ. Και έχουμε την ευκαιρία να κάνουμε φιλμ εκεί που πηγαίνουν πολύ καλά.
  • Τι ακριβώς σημαίνει το «άνοιξαν τις πόρτες τους»; Τι κάνουν;
Θα σου πω τι δεν κάνουν. Οταν κάποιος αναγνωρισμένος, επιτυχημένος και παθιασμένος φιλμέικερ κανονίζει να τους συναντήσει και ταξιδεύει από την άλλη άκρη του κόσμου γι' αυτό, δεν τον αφήνουν να περιμένει και δεν του συμπεριφέρονται σαν να είναι τιποτένιος. Είναι δεκτικοί, δείχνουν σεβασμό, του επιτρέπουν να γυρίσει εκεί σε όποιο μέρος επιθυμεί και βοηθούν την παραγωγή αντί να φέρνουν εμπόδια. Γιατί το κάνουν; Επειδή έρχονται στη χώρα χρήματα, εκατομμύρια δολλάρια, δουλεύουν τα ξενοδοχεία, τα κέτερινγκ, εκείνοι που εργάζονται στην κατασκευή σκηνικών, τα εστιατόρια, τα ταξί κ.λπ., συν το ότι η τοπική κινηματογραφική βιομηχανία έχει ευκαιρίες να αναπτυχθεί.
  • Στην Ελλάδα δεν τα κάνουμε αυτά;
Εχω ακούσει ότι είναι πολύ δύσκολο, ότι οι υπεύθυνοι δεν είναι ιδιαίτερα δεκτικοί. Για παράδειγμα έχω ακούσει πώς συμπεριφέρθηκαν στον Ολιβερ Στόουν όταν ήρθε εδώ (σ.σ.:ο τότε υπουργός Πολιτισμού Ευάγγελος Βενιζέλος) και αυτή είναι μια ιστορία που, απ' ότι έχω καταλάβει, έχει κυκλοφορήσει σε όλον τον κόσμο. Και πιστεύω ότι έχουν συμβεί ακόμη περισσότερα.
  • Γιατί, κατά την άποψή σου;
Επειδή «τα αφεντικά», οι πολιτικοί, φτιάχνουν τους κανόνες. Αρα το θέμα είναι αν καταλαβαίνουν ότι εργάζονται για τη χώρα και το λαό της ή ενδιαφέρονται να βγάλουν κάποια έξτρα χρήματα για τους εαυτούς τους. Αυτή είναι η δική μου γνώμη. Καλή ηγεσία, όταν είσαι εξουσία σε μια χώρα, σημαίνει να χτίσεις την οικονομία της πατρίδας σου και όχι την προσωπική σου. Αυτό που δεν καταλαβαίνω στην Ελλάδα είναι γιατί π.χ. δεν ανοίγουν τις πόρτες σε ένα φιλμ 100 εκατ. του Μάικλ Μπέι και εκείνος μετά πηγαίνει π.χ. στην Τζαμάικα. Θα έχεις τόσον κόσμο να δουλέψει, τόσον τουρισμό αλλά και διαφήμιση από μια ταινία που θα προβληθεί σε όλον τον κόσμο, αφού όλοι θα ξέρουν ότι έχει γυριστεί στην Ελλάδα.
  • Στις εγχώριες δημόσιες συζητήσεις ή εξαγγελίες αναφέρεται ο τουρισμός σαν «η βαριά βιομηχανία της χώρας». Από την εμπειρία σου ποια είναι η εντύπωση που κυριαρχεί στους παραγωγούς του Χόλιγουντ για την Ελλάδα;
Οτι είναι αδύνατον να κάνουν οτιδήποτε στην Ελλάδα. Πολλή γραφειοκρατία. Πόσες αμερικανικές παραγωγές έχουν γυριστεί στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια; Μία; Δύο; Και με πόσες δυσκολίες; Σε μια χώρα τόσο όμορφη, με τόση ιστορία, τόσα τοπία; Οπότε, ας ρωτήσω εγώ, ποιο είναι το πρόβλημα; Γιατί δεν γυρίζονται ωραίες ιστορίες εδώ, γιατί ο υπόλοιπος κόσμος δεν μαθαίνει για την Ελλάδα, γιατί η οκονομία της δεν ωφελείται, γιατί οι άνθρωποι της τοπικής σόου μπίζνες δεν δουλεύουν σε αυτές; Γιατί ο Ολιβερ Στόουν να αναγκαστεί να γυρίσει τον «Μέγα Αλέξανδρο» σε άλλη χώρα, στη Μάλτα; Οχι μόνο από οικονομική άποψη αλλά και ιστορικής... Γιατί να μην τον γυρίσει στην Ελλάδα, είναι μια ελληνική ιστορία... Βέβαια μπορεί να μην άρεσε το σενάριο στους τότε πολιτικούς. Αλλά κοίτα, το Χόλιγουντ κάνει καλές ταινίες, κάνει και κακές ταινίες. Στο τέλος της ημέρας, εκείνο που ενδιαφέρει εσένα, τον έλληνα υπουργό, είναι να ενισχύσεις την οικονομία της χώρας σου.
  • Πρόσφατα υπήρξε άρνηση του ελληνικού υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού να γυριστεί ένα επεισόδιο του «Next Top Model» στη Σπιναλόγκα. Πρόκειται για ένα δημοφιλές σόου, αλλά θα μπορούσε να φέρει σημαντικά οφέλη μια τέτοια πρόταση;
Ασφαλώς. Η Τάιρα Μπανκς είναι μια μεγάλη σταρ. Αν γύριζε ένα επεισόδιο εκεί, αυτό θα ήταν φανταστικό! Ο τουρισμός στην Κρήτη θα ήταν 50 φορές περισσότερος μετά από αυτό!.
  • Για τη δική σου ταινία, την ιστορία με τον παπά, πιστεύεις ότι θα έχεις τη βοήθεια που θα χρειαστείς;
Ακόμη δεν έχω ασχοληθεί με τα νομικά θέματα. Η διαφορά είναι ότι πρόκειται για ένα ανεξάρτητο φιλμ και όχι για ταινία μεγάλου στούντιο. Χρειάζομαι μια τοποθεσία, το χωριό του πατέρα μου, θα τη γυρίσω με δικά μου χρήματα και ελπίζω στην υποστήριξη των τοπικών αρχών.
  • Αν συναντήσεις απροσδόκητες δυσκολίες, τι θα κάνεις;
Θα τη γυρίσω αλλού. Σε άλλη χώρα, ίσως και έξω από το Λος Αντζελες, σε μια τοποθεσία που να θυμίζει χωριό. Αλλά και πάλι, γιατί να μην την γυρίσω εδώ; Θα είναι στα αγγλικά και τα ελληνικά, έχω κάποιες ιδέες και θέλω να χρησιμοποιήσω 2-3 αμερικανούς σταρ, ενώ οι υπόλοιποι θα ήθελα να είναι έλληνες ηθοποιοί.
  • Ποια ακριβώς είναι η ιστορία;
Μια αληθινή ιστορία που μου είχε πει ο πατέρας μου πριν από χρόνια. Οταν οι Γερμανοί κατείχαν την Ελλάδα, έρχονταν συχνά στο χωριό του και έψαχναν για έναν παπά, ο οποίος συνεργαζόταν με την αντίσταση. Και ήθελαν να τον σκοτώσουν. Οι άνθρωποι του χωριού τον έκρυβαν όπου μπορούσαν, σε κελάρια, σοφίτες, κρύπτες σε τοίχους κ.λπ. Οπότε σκέφτηκα ότι θα είχε πλάκα να το ονομάσω «Εδώ παπάς, εκεί παπάς, πού είναι ο παπάς;», από το γνωστό παιχνίδι. Κι έτσι να αρχίζει και η ταινία, με κάποιους να παίζουν τον «παπά» την ώρα που «μπουκάρουν» οι Γερμανοί. Θα είναι μια μαύρη κωμωδία, ευχάριστη αλλά και θλιβερή μαζί.
  • Ποια είναι η εικόνα της Αθήνας που είδες τις μέρες που έμεινες εδώ;
Πολλές συγκεντρώσεις, άνθρωποι με μικρόφωνα που μιλούν για τη χώρα κ.λπ. Πάντως, όταν ήταν να έρθω εδώ πολλοί στην Αμερική είχαν αρνητική εικόνα για την Ελλάδα και μου έλεγαν να μην το κάνω. Μην πας μου έλεγαν, τι θα πας να κάνεις εκεί, είναι επικίνδυνα κ.λπ. Περπάτησα από το μετρό μέχρι εδώ και είδα δύο συγκεντρώσεις. Τι γίνεται; Οι δρόμοι είναι άδειοι, ταξί δεν υπάρχουν, είναι θλιβερό.
  • Συνεπώς, μάλλον χρειάζεται αρκετή «ενέργεια» η Ελλάδα για να αλλάξει αυτή την εικόνα, όχι;
Πολλές φορές η Ιστορία έχει δείξει ότι καταστάσεις σαν αυτή κάνουν ένας έθνος πιο ισχυρό, εφόσον όμως οι άνθρωποί του μάθουν, ωριμάσουν και δείξουν το απαιτούμενο κουράγιο για να κάνουν αλλαγές. Προφανώς, για να είναι τα πράγματα έτσι, κάτι δεν πηγαίνει καλά εδώ, έτσι δεν είναι; Αρα είναι απαραίτητες οι αλλαγές στη στάση, στη σκέψη, στην πολιτική. Αν δεν συμβούν οι αλλαγές, τότε έτσι θα ζήσετε και τα επόμενα χρόνια....

No comments: