Το φετινό 24ο Πανόραμα, θα διεξαχθεί από τις 26 Οκτωβρίου έως και τις 2 Νοεμβρίου 2011. Περισσότερες από 50 ταινίες από την Ευρώπη και τις άλλες ηπείρους θα παρουσιαστούν στον κινηματογράφο Απόλλων Cinemax Class και το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.
Η επίσημη έναρξη του φεστιβάλ θα γίνει στις 26 Οκτωβρίου στον κινηματογράφο Απόλλων Cinemax Class, με τη βραβευμένη τουρκική ταινία «Κάποτε στην Ανατολία» του Νούρι Μπίλγκε Τσεϊλάν (Μεγάλο Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής του Φεστιβάλ των Καννών).
Η αναζήτηση του τάφου ενός δολοφονημένου από μια ομάδα ανθρώπων, δίνει την ευκαιρία στον σκηνοθέτη να φτιάξει μια ταινία γύρω από τη διαφθορά αλλά και γενικότερα την πολιτική και κοινωνική κατάσταση στη σημερινή Τουρκία.
Όπως κάθε χρόνο, στο Διαγωνιστικό Τμήμα του φεστιβάλ, πρόσφατες ευρωπαϊκές παραγωγές που δεν έχουν αγοραστεί από Έλληνα διανομέα θα διαγωνιστούν για το βραβείο του Πανοράματος.
Φέτος η κριτική επιτροπή αποτελείται από τους σκηνοθέτες Θόδωρο Αγγελόπουλο (πρόεδρος), Δήμο Αβδελιώδη, Βασίλη Βαφέα, Νίκο Παναγιωτόπουλο και Λάκη Παπαστάθη. Τα τελευταία χρόνια το Πανόραμα έχει θεσπίσει και το βραβείο κοινού που απονέμει 5μελής επιτροπή αναγνωστών του περιοδικού «Αθηνόραμα», ενώ το δικό της βραβείο θα απονείμει φέτος Πενταμελής Επιτροπή Σπουδαστών από τις Κινηματογραφικές Σχολές New York College και Σταυράκου.
Ανάμεσα στις ταινίες του Διαγωνιστικού Τμήματος, περιλαμβάνονται οι ταινίες:Τα μυστήρια της Λισσαβόνας του Ραούλ Ρουίζ, Pater του Γάλλου Αλέν Καβαλιέ, από την Πολωνία το Suicide Room του Γιαν Κομάσα γύρω από ένα νεαρό έφηβο που η μανία του με τα κομπιούτερ τον οδηγεί σε ένα επικίνδυνο αδιέξοδο.
Στους νέους σκηνοθέτες του διαγωνιστικού περιλαμβάνονται ο Ρώσος Ιγκόρ Βολόσιν, με την ταινία Bedouin, γύρω από το δράμα μιας γυναίκας που το μικρό παιδί της πεθαίνει από καρκίνο, ο Βρετανός Μπεν Χουίτλι με το, βουτηγμένο σε μια σκοτεινή ατμόσφαιρα, θρίλερ Kill List και ο Τούρκος Ταϊφούν Πιρσελίμογλου με την ελληνοτουρκική παραγωγή Περούκες.
Στο τμήμα «Η διεθνής εικόνα σε πρώτη προβολή», εκτός από το Κάποτε στην Ανατολία, θα προβληθεί η σουηδική ταινία The Black Power Mixtape 1967-1975μια συγκλονιστική καταγραφή του αμερικανικού κινήματος της Μαύρης Δύναμης στην ακμή του, μέσα από τους φακούς Σουηδών σκηνοθετών, η βρετανική Τζέιν Έιρ, νέα κινηματογράφηση του κλασικού μυθιστορήματος της Σαρλότ Μπρόντε από τον Κάρι Φουγκουνάκα με πρωταγωνιστή τον Μάικλ Φασμπέντερ (βραβευμένο στο πρόσφατο φεστιβάλ της Βενετίας για την ταινία του Shame).
Ο Γερμανός Τομ Τίκβερ συμμετέχει με την ταινία του Τρίο, γύρω από ένα ζευγάρι σαραντάρηδων που ερωτεύεται τον ίδιο άντρα, ενώ ο Μάριους Χολστ παρουσιάζει την ταινία Ο βασιλιάς του Νησιού του Διαβόλου, με επίκεντρο την εξέγερση ανήλικων φυλακισμένων σε μια απάνθρωπη, απομονωμένη σε νησί, φυλακή.
Στις αβάν-πρεμιέρ και τρεις ελληνικές ταινίες: Ο ξεναγός του Ζαχαρία Μαυροειδή, το Σωματείο Ρακοσυλλεκτών της Μαρίνας Δανέζη και η βραβευμένη στο Φεστιβάλ της Δράμας μικρού μήκους ταινία Πίστομα του Γιώργου Φουρτούνη.
Το τμήμα των avant-premières ολοκληρώνεται με την αμερικανική ταινίαΥπηρέτριες (The Help) του Τέιτ Τέιλορ, μια συγκινητική δραματική εικόνα με φόντο τον αγώνα για τα ανθρώπινα δικαιώματα που είχε συγκλονίσει την Αμερική στη δεκαετία του ’60.
Η ταινία Υπηρέτριες θα προβληθεί την Τετάρτη 2 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο της τελετής λήξης του φεστιβάλ.
Όπως κάθε χρόνο, κατά τη διάρκεια της τελετής λήξης, το Ειδικό Βραβείο του Πανοράματος δίνεται σε πρόσωπα για τη συνολική προσφορά τους στην κινηματογραφική τέχνη. Φέτος τιμώνται οι σκηνοθέτες Βασίλης Βαφέας και Νίκος Περάκης και η ηθοποιός Όλια Λαζαρίδου.
Το φετινό πρόγραμμα του Πανοράματος περιλαμβάνει επίσης τα αφιερώματα:
- Ακίρα Κουροσάβα
Με αφορμή τα 100+1 χρόνια από τη γέννησή του, το Πανόραμα προβάλλει τέσσερα από τα αριστουργήματά του, τέσσερις ταινίες που αναδεικνύουν το εύρος του έργου του: το Ραν, η επική διασκευή του σαιξπηρικού Βασιλιά Ληρ, η ακριβότερη παραγωγή στην Ιαπωνία και η κορύφωση της σταδιοδρομίας του Κουροσάβα. Οι Επτά Σαμουράι είναι η πιο αναγνωρίσιμη ταινία του, η επική περιπέτεια που τον έκανε γνωστό στη Δύση. Η απόλυτα ανθρωπιστική ταινία του, Ο Κοκκινογένης, αφηγείται τη μαθητεία ζωής ενός νέου γιατρού δίπλα στον ιδεαλιστή Νίντε (Τοσίρο Μιφούνε), στην τελευταία συνεργασία του με τον Κουροσάβα. Το Dodes’kaden είναι η πρώτη έγχρωμη ταινία του, η οποία καταγράφει με ονειρικό τρόπο τη ζωή των κατοίκων μιας άθλιας παραγκούπολης και της οποίας η εμπορική αποτυχία στην Ιαπωνία τον βύθισε στην κατάθλιψη και τον υποχρέωσε να αναζητήσει χρηματοδότηση έξω από την πατρίδα του. - Σάμιουελ Φούλερ
Το 24ο Πανόραμα, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του, το 2012, και, μετά την επιτυχία του περσινού αφιερώματος, ολοκληρώνει φέτος την ενδοσκόπησή του στο έργο του που έχει αφήσει τα «σημάδια» του σε γνωστούς δημιουργούς (Γκοντάρ, Σκορσέζε, Βέντερς). Με το Run of the Arrow («Η τελευταία σφαίρα του πολέμου») ο Φούλερ υπέγραψε μια από τις πιο περίπλοκες ταινίες του, προσφέροντάς μας ένα γουέστερν το οποίο τολμά να δει κατάματα την Ιστορία της Αμερικής. Με το απόλυτα χορογραφημένο σινεμασκόπ και τους σκληρούς διαλόγους του House of Bamboo παρέδωσε ένα φιλμ νουάρ τολμηρό, τόσο για την απεικόνιση της βίας όσο και για τον αμφιλεγόμενο ερωτισμό του, ενώ με το Shock Corridor βούτηξε χωρίς στόχο ανάδυσης στο στόμα της τρέλας, υιοθετώντας τον παραλογισμό των τροφίμων ενός ψυχιατρείου και σκηνοθετώντας ένα συμβολικό αριστούργημα – σταθμό στην Ιστορία του αμερικανικού κινηματογράφου. Το Naked Kiss αντιπροσωπεύει τη μηδενιστική ματιά του Φούλερ για την ανθρώπινη κοινωνία και παρά τις παρεμβάσεις του στούντιο, παραμένει η πιο ακραία ταινία του. Το αφιέρωμα ολοκληρώνεται με το εξαιρετικό φιλμ νουάρ Pickup on South Street (με την πάλη στον υπόγειο της Νέας Υόρκης να παραμένει σκηνή αναφοράς) και το Crimson Kimono, μία πρωτοποριακή ματιά στον διαφυλετικό έρωτα. - Κατίνα Παξινού
Για το σημερινό θεατή, ο ευκολότερος τρόπος να έρθει σε επαφή με τη μεγαλύτερη ηθοποιό του ελληνικού θεάτρου, είναι οι κινηματογραφικές εμφανίσεις της. Το αφιέρωμα περιλαμβάνει τις ταινίεςΓια ποιον χτυπά η καμπάνα του Σαμ Γουντ, ταινία που χάρισε στη μεγάλη ηθοποιό το Οσκαρ δεύτερου ρόλου, Ο Ρόκο και τ’ αδέρφια τουτου Λουκίνο Βισκόντι, Ο κύριος Αρκάντιν του Όρσον Γουέλς και το βρετανικό γοτθικό θρίλερ Η οργή του θεού του Τσαρλς Φρανκ, που έχει να προβληθεί στη χώρα μας από το 1947, όταν και γυρίστηκε η ταινία. - Ελληνικός Κινηματογράφος της Δεκαετίας του '90
Ερχόμενος να ολοκληρώσει αυτό που ξεκίνησαν οι δημιουργοί του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου από τις δύο προηγούμενες δεκαετίες, ο ελληνικός κινηματογράφος των '90s, εγκαταλείπει δειλά-δειλά την εσωστρέφειά του και πειραματίζεται με νέες φόρμες, χάρη σε κινηματογραφιστές που στρέφονται σε συγκεκριμένα είδη και σε ιδιώτες παραγωγούς που μπαίνουν όλο και περισσότερο στο χώρο. Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ακολουθεί το δικό του μοναχικό δρόμο μέσα από τη δική του φιλόδοξη αφήγηση στην ταινία Ονειρεύομαι τους φίλους μου όπου καταγράφει την πορεία μιας ολόκληρης γενιάς που ενηλικιώθηκε τη δεκαετία του '60. Η αντρική φιλία βρίσκεται άλλωστε και στον πυρήνα των ταινιών του Σταύρου Τσιώλη, ο οποίος εγκαινιάζει με τον Έρωτα στη χουρμαδιά την ενασχόλησή του με το «road movie», με κοινή συνισταμένη το καυστικό, σουρεαλιστικό χιούμορ. Ο Βασίλης Βαφέας και ο Δημήτρης Παναγιωτάτος παρουσιάζουν αντίστοιχα μια κωμωδία καταστάσεων, εν προκειμένω για τις σχέσεις πατέρα και γιου (Κάθε Σάββατο) και ένα κράμα κινηματογράφου του φανταστικού με ερωτισμό (Εραστές στη μηχανή του χρόνου).
Ο Βασίλης Μαζωμένος, εξελίσσεται σε έναν από τους πιο πρωτοποριακούς δημιουργούς animation με τον Θρίαμβο του Χρόνου, ενώ ο Δήμος Αβδελιώδης, επιστρέφει στη Χίο του ΄60 με μια λυρική, διανθισμένη με το δικό του ξεχωριστό χιούμορ, ταινία για την κοινότητα της ελληνικής υπαίθρου (Η Εαρινή Σύναξη των Αγροφυλάκων). Στην Κλειστή στροφή, ο Νίκος Γραμματικός δοκιμάζεται για πρώτη φορά στο είδος του φιλμ νουάρ και προσπαθεί να το προσαρμόσει στα ελληνικά δεδομένα. Ο Σωτήρης Γκορίτσας, με την πρώτη ταινία του Απ’ το Χιόνι, επικεντρώνεται στο φαινόμενο της αλβανικής μετανάστευσης, ο Αντώνης Κόκκινος επιστρέφει στο παρελθόν με μια διαφορετική ματιά πάνω στην περίοδο της Χούντας (Τέλος εποχής), ενώ η Δονούσα της Αγγελικής Αντωνίου είναι μια μεταφεμινιστική ταινία που παρακολουθεί τις συνέπειες της άφιξης ενός Ευρωπαίου στην κλειστή, ανδροκρατούμενη κοινωνία της περιοχής.
Τη Δευτέρα 31 Οκτωβρίου, στις 12:00 το μεσημέρι στο βιβλιοπωλείο ΙΑΝΟS (Σταδίου 24), το 24ο Πανόραμα και η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου θα πραγματοποιήσουν συζήτηση με θέμα: «Ελληνικός κινηματογράφος: Quo Vadis?».
Στη συζήτηση θα συμμετάσχουν οι σκηνοθέτες Βασίλης Βαφέας, Γιάννης Οικονομίδης, Νίκος Τριανταφυλλίδης και Γιάννης Φάγκρας και οι κριτικοί κινηματογράφου Νέστορας Πουλάκος και Ανδρέας Τύρος.
Τη συζήτηση θα συντονίσει ο διευθυντής του Πανοράματος Νίνος Φένεκ Μικελίδης.
Το in.gr είναι χορηγός επικοινωνίας της διοργάνωσης.
Newsroom ΔΟΛ
No comments:
Post a Comment