Monday, November 28, 2011

Να μην μπουν τίτλοι τέλους στο «Αστρον»


  • Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, Κυριακή 27 Νοεμβρίου 2011
  • ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΚΑΙ ΦΟΡΕΙΣ ΤΩΝ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΩΝ ΑΝΤΙΔΡΟΥΝ
  • Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ

Ενας από τους λίγους «παραδοσιακούς» χειμερινούς κινηματογράφους, το «Αστρον», στις αρχές της οδού Κηφισίας, κινδυνεύει άμεσα με κατεδάφιση.
Ο κινηματογράφος «Αστρον», ιδιοκτησία του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου των χρηματιστηριακών εταιρειών, γίνεται προσπάθεια από το 20087 να κριθεί διατηρητέος.Ο κινηματογράφος «Αστρον», ιδιοκτησία του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου των χρηματιστηριακών εταιρειών, γίνεται προσπάθεια από το 20087 να κριθεί διατηρητέος.
Η ιδιοκτησία του ακινήτου, το Συνεγγυητικό Κεφάλαιο των χρηματιστηριακών εταιρειών, στο όνομα της μεγιστοποίησης των εσόδων του έχει ετοιμάσει από χρόνια σχέδια αξιοποίησης σε συνδυασμό με γειτονικό αδόμητο ακίνητο που διαθέτει.
Για να εξασφαλίσει μεγαλύτερη ευελιξία στα σχέδιά του, ξεκίνησε από το 2008 την προσπάθεια να κριθεί το κτίριο μη διατηρητέο, αλλά ευτυχώς επαγρυπνούσαν οι φορείς των Αμπελοκήπων αλλά και η κίνηση Monumenta. Η δεύτερη απόπειρα εκδηλώθηκε μέσα στο καλοκαίρι και χρειάστηκαν τρεις συνεδριάσεις για να βγει το επιθυμητό για την ιδιοκτησία αποτέλεσμα.
Η απόφαση της πλειοψηφίας του Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων, σύμφωνα με την οποία ο κινηματογράφος δεν έχει αξία, βρίσκεται από το τέλος Σεπτεμβρίου στα χέρια του υπουργού Πολιτισμού, όμως έως τώρα δεν έχει υπογραφεί. Αιτία; Αλλη μια φορά οι πολίτες κινητοποιήθηκαν και έως τώρα έχουν συγκεντρωθεί πάνω από 1.200 υπογραφές στο υπόμνημα σωτηρίας του ιστορικού κινηματογράφου.
Το «Αστρον» είχε εγκαινιαστεί με λαμπρότητα στις αρχές Ιανουαρίου του 1957 και ήταν ο πρώτος χειμερινός κινηματογράφος των Αμπελοκήπων, που τότε ήταν μία από τις πιο αναπτυσσόμενες συνοικίες της πρωτεύουσας. Ηταν ο πρώτος αποκεντρωμένος χώρος που φιλοξενούσε ταινίες πρώτης προβολής ταυτόχρονα με τους κεντρικούς κινηματογράφους. Εργο του αρχιτέκτονα Σόλωνα Κυδωνιάτη, το κτίριο εξωτερικά έχει λιτές γραμμές, αλλά το εσωτερικό του αποτελεί σημαντικό δείγμα της τότε επικρατούσας τάσης του «αρτ ντεκό». Το ευρύχωρο φουαγιέ έχει φιλοξενήσει λαμπερά ονόμα του ασπρόμαυρου ελληνικού κινηματογράφου της χρυσής δεκαετίας του '60.
Το μεγάλο όμως κόσμημα είναι η αίθουσα προβολής, με 1.300 καθίσματα, από τα οποία τα πιο περιζήτητα βρίσκονταν στον εξώστη. Ηταν ο μόνος εξώστης που οι τιμές των εισιτηρίων ήταν ακριβότερες απ' αυτές της πλατείας, αφού χάρη στον πρωτοποριακό σχεδιασμό του, τα καθίσματα ήταν τοποθετημένα σε ένα κεκλιμένο επίπεδο, χωρίς σκαλοπάτια, που επέτρεπε την καλύτερη θέαση στην οθόνη προβολής.
Πριν από μια δεκαετία είχαν γίνει μετατροπές που έχουν αλλοιώσει την αρχική του μορφή, ενώ έχουν αφαιρεθεί μηχανήματα και καθίσματα. Αυτό όμως δεν μειώνει την αξία του κινηματογράφου, για τον οποίο το δημοτικό συμβούλιο της Αθήνας έχει αποφανθεί από το 2009 ότι πρέπει να χαρακτηριστεί διατηρητέος. Ο κινηματογράφος λειτουργούσε ώς το 2008, οπότε η ιδιοκτήτρια εταιρεία εκτίμησε ότι δεν απέδιδε σημαντικά έσοδα, αποζημίωσε με 700.000 ευρώ τον μισθωτή και ξεκίνησε τις διαδικασίες για την κατεδάφιση του κτιρίου, ώστε με την ανοικοδόμηση να γίνει πιο προσοδοφόρο. Σήμερα βεβαίως η αγορά ακινήτων έχει αλλάξει δραματικά...
«Το κτίριο έχει πολλά αξιόλογα αρχιτεκτονικά στοιχεία, παρά τις σημαντικές αλλοιώσεις που έχει υποστεί. Το πιο σημαντικό είναι η αξία του μέσα στον πολεοδομικό ιστό και η συνέχιση της λειτουργίας του ως χώρος πολιτισμού σε μια πυκνοδομημένη περιοχή», τόνισε στην «Κ.Ε.» ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Παναγιώτης Τουρνικιώτης, ο οποίος ψήφισε στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων υπέρ της διατήρησης του κινηματογράφου. Την ίδια άποψη διατύπωσε και η Ειρήνη Γρατσία, από την κίνηση Monumenta, που τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιείται για την προστασία της παραγνωρισμένης αρχιτεκτονικής του μοντερνισμού, έχοντας καταγράψει σημαντικές επιτυχίες.
«Η γνωμοδότηση του Συμβουλίου δημιουργεί αρνητικό προηγούμενο που πλήττει συνολικά την προστασία των κινηματογραφικών αιθουσών ως μνημείων και χώρων με ιδιαίτερη λειτουργία για την πόλη», υπογραμμίζει και καλεί τον υπουργό να μην υπογράψει την απόφαση. Αντίθετα του ζητά να δεχθεί τη θέση του περιβαλλοντικού-πολιτιστικού συλλόγου Αμπελοκήπων, της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πολυτεχνείου αλλά και της Κινηματογραφικής Λέσχης που ζητούν να διατηρηθεί ο κινηματογράφος, ο οποίος είναι ένας από τους έξι σε ολόκληρη την πρωτεύουσα που αντέχουν στην επέλαση των «πολυκινηματογράφων».

No comments: