Το «Avatar» του Τζέιμς Κάμερον είναι η πιο επιτυχημένη
εισπρακτικά ταινία όλων των εποχών με 2.8 δισ. δολάρια στο παγκόσμιο box
office. Το υψηλό αυτό νούμερο βέβαια οφείλεται και στη δημοφιλία της
(ομολογουμένως εκπληκτικής) 3D εκδοχής.
To 2003, η «Επιστροφή του Βασιλιά», το
τρίτο μέρος της επικής τριλογίας του «Αρχοντα των Δαχτυλιδιών»,
κυριαρχεί στο παγκόσμιο box office με εισπράξεις που ξεπερνούν το 1,1
δισ. δολάρια· ταυτόχρονα στην τελετή των Οσκαρ του 2004 η ταινία σαρώνει
τα βραβεία κατακτώντας 11 αγαλματίδια, ανάμεσά τους και αυτό για την
Καλύτερη Ταινία. Κάτι παραπάνω από μια δεκαετία αργότερα, το
συγκεκριμένο επίτευγμα - ο συγκερασμός δηλαδή της καλλιτεχνικής αξίας με
την εισπρακτική επιτυχία, όχι μόνο δεν έχει επαναληφθεί αλλά κάτι
τέτοιο μοιάζει όλο και πιο απίθανο να συμβεί. Τι άλλαξε όμως; Πρόκειται
για κάτι τυχαίο ή όντως η κινηματογραφική βιομηχανία του Χόλιγουντ
σταμάτησε να παράγει φιλμ όπως ο «Αρχοντας» ή ο «Τιτανικός» διότι απλά
έχει στραφεί σε ένα διαφορετικό μοντέλο;
Τα τελευταία δέκα χρόνια οι κορυφαίες σε εισπράξεις ταινίες παγκοσμίως αφορούν κυρίως είτε σίκουελ κάποιας προηγούμενης επιτυχίας είτε μεταφορές ηρώων κόμικς - συχνά και τα δύο. Η εξαγορά του στούντιο animation της Pixar και στη συνέχεια της «κομίστικης» Marvel από την Ντίσνεϊ δημιούργησε νέο τοπίο στην κινηματογραφική παραγωγή, στο οποίο σταδιακά όλοι οι μεγάλοι «παίκτες» προσαρμόζονται. Αυτό σε γενικές γραμμές συνοψίζεται στο απλοϊκό αλλά πολύ ακριβές: άλλες ταινίες για τα βραβεία και άλλες για τα ταμεία. Στοχεύοντας στο (φαινομενικά) ανεξάντλητο κοινό των μούλτιπλεξ, αποτελούμενο κατά βάση από την ηλικιακή κατηγορία 14-20, οι εταιρείες παραγωγής δημιουργούν σήμερα πανάκριβες ταινίες, οι οποίες όμως έχουν, λίγο ώς πολύ, την εμπορική επιτυχία εξασφαλισμένη. Για να περιορίσουν μάλιστα την πιθανότητα αποτυχίας, φροντίζουν να ενισχύσουν τα συγκεκριμένα πρότζεκτ με γιγάντιες διαφημιστικές καμπάνιες, οι οποίες ανά περιπτώσεις πλησιάζουν ακόμα και το κόστος της ίδιας της παραγωγής. Η παρακάτω μίνι-ανασκόπηση της mainstream κινηματογραφικής παραγωγής των τελευταίων δέκα ετών αποδεικνύει του λόγου το αληθές: καμία από τις Καλύτερες Ταινίες των Οσκαρ δεν μπήκε καν στην πρώτη δεκάδα του box office· ταυτόχρονα οι κορυφαίες εισπράξεις των ταινιών συνέχισαν να αυξάνονται σταθερά, σε συνθήκες παγκόσμιας οικονομικής κρίσης και με δεδομένη την κατακόρυφη άνοδο της τηλεόρασης των τελευταίων ετών. Εξτρα παρατήρηση: Ο Τζόνι Ντεπ βρίσκεται παντού...
2006: Ο Τζόνι Ντεπ επιστρέφει ως Κάπτεν Τζακ Σπάροου στο «Σεντούκι του Νεκρού» και (αναμενόμενα) κατακτά την κορυφή. Πάνω από 1 δισ. σε εισπράξεις για το φιλμ, το οποίο ήταν επίσης το ακριβότερο της σεζόν (225 εκατ.), χωρίς πάντως να έχει τη σπιρτάδα των πρώτων «Πειρατών της Καραϊβικής». Μια άλλη επιστροφή, αυτή της Σάρον Στόουν στο «Βασικό Ενστικτο 2» ήταν η αποτυχία της χρονιάς με μόλις 38 εκατ. στο box office, ενώ ευχάριστη έκπληξη αποτέλεσε η απολαυστική «Εποχή των Παγετώνων 2» με 660 εκατ. Αρκετά καλή συγκομιδή και για τον οσκαρικό «Πληροφοριοδότη» του Σκορσέζε με 289 εκατ. (90 εκατ. κόστος).
2015: Ηδη 4 ταινίες («Jurassic World», «Furious 7», «Avengers: Age of Ultron», «Minions») έχουν ξεπεράσει το 1 δισ. των εισπράξεων, αριθμός που πιθανότατα θα μεγαλώσει, χάρη στον νέο «Τζέιμς Μποντ» και την επανέναρξη του «Πολέμου των Αστρων» που θα καταφτάσουν μέχρι τα Χριστούγεννα. Τα δύο τελευταία φιλμ πάντως αναμένονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον -εκτός των άλλων- και λόγω της ποιότητας των συντελεστών τους, η οποία μπορεί να τα οδηγήσει και προς τις οσκαρικές υποψηφιότητες.
2010: Εκτός του εφηβικού κοινού, άλλη σταθερά των πολυκινηματογράφων είναι τα μικρά παιδιά, με τις ανάλογες ταινίες να βρίσκονται πάντα ψηλά στις λίστες των εισιτηρίων. Ετσι η κορυφή του 2010 ανήκει στο «Toy Story 3», ένα ομολογουμένως εξαιρετικό animation, το οποίο κόστισε πολλά (200 εκατ.) αλλά ξεπέρασε με άνεση το 1 δισ. στις εισπράξεις. Ακόμα πιο ακριβό πάντως ήταν το «Μαλλιά Κουβάρια» (260 εκατ.), επίσης κινούμενο σχέδιο· χειρότερος σε επιδόσεις ο «Λυκάνθρωπος», ο οποίος παρά την παρουσία των Μπενίσιο Ντελ Τόρο και Αντονι Χόπκινς δεν κατάφερε να καλύψει καν το κόστος της παραγωγής. Από την άλλη μεριά, η «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» ξεπέρασε κάθε προσδοκία με 1 δισ. στα ταμεία, μακράν τα περισσότερα που έχει πετύχει ποτέ ταινία του Τιμ Μπάρτον. Το Οσκαρ πήγε στον «Λόγο του Βασιλιά» (414 εκατ.)
Τα τελευταία δέκα χρόνια οι κορυφαίες σε εισπράξεις ταινίες παγκοσμίως αφορούν κυρίως είτε σίκουελ κάποιας προηγούμενης επιτυχίας είτε μεταφορές ηρώων κόμικς - συχνά και τα δύο. Η εξαγορά του στούντιο animation της Pixar και στη συνέχεια της «κομίστικης» Marvel από την Ντίσνεϊ δημιούργησε νέο τοπίο στην κινηματογραφική παραγωγή, στο οποίο σταδιακά όλοι οι μεγάλοι «παίκτες» προσαρμόζονται. Αυτό σε γενικές γραμμές συνοψίζεται στο απλοϊκό αλλά πολύ ακριβές: άλλες ταινίες για τα βραβεία και άλλες για τα ταμεία. Στοχεύοντας στο (φαινομενικά) ανεξάντλητο κοινό των μούλτιπλεξ, αποτελούμενο κατά βάση από την ηλικιακή κατηγορία 14-20, οι εταιρείες παραγωγής δημιουργούν σήμερα πανάκριβες ταινίες, οι οποίες όμως έχουν, λίγο ώς πολύ, την εμπορική επιτυχία εξασφαλισμένη. Για να περιορίσουν μάλιστα την πιθανότητα αποτυχίας, φροντίζουν να ενισχύσουν τα συγκεκριμένα πρότζεκτ με γιγάντιες διαφημιστικές καμπάνιες, οι οποίες ανά περιπτώσεις πλησιάζουν ακόμα και το κόστος της ίδιας της παραγωγής. Η παρακάτω μίνι-ανασκόπηση της mainstream κινηματογραφικής παραγωγής των τελευταίων δέκα ετών αποδεικνύει του λόγου το αληθές: καμία από τις Καλύτερες Ταινίες των Οσκαρ δεν μπήκε καν στην πρώτη δεκάδα του box office· ταυτόχρονα οι κορυφαίες εισπράξεις των ταινιών συνέχισαν να αυξάνονται σταθερά, σε συνθήκες παγκόσμιας οικονομικής κρίσης και με δεδομένη την κατακόρυφη άνοδο της τηλεόρασης των τελευταίων ετών. Εξτρα παρατήρηση: Ο Τζόνι Ντεπ βρίσκεται παντού...
- Σταθερή αξία ο Τζόνι Ντεπ
Θρίαμβος του «Χάρι Πότερ»
2006: Ο Τζόνι Ντεπ επιστρέφει ως Κάπτεν Τζακ Σπάροου στο «Σεντούκι του Νεκρού» και (αναμενόμενα) κατακτά την κορυφή. Πάνω από 1 δισ. σε εισπράξεις για το φιλμ, το οποίο ήταν επίσης το ακριβότερο της σεζόν (225 εκατ.), χωρίς πάντως να έχει τη σπιρτάδα των πρώτων «Πειρατών της Καραϊβικής». Μια άλλη επιστροφή, αυτή της Σάρον Στόουν στο «Βασικό Ενστικτο 2» ήταν η αποτυχία της χρονιάς με μόλις 38 εκατ. στο box office, ενώ ευχάριστη έκπληξη αποτέλεσε η απολαυστική «Εποχή των Παγετώνων 2» με 660 εκατ. Αρκετά καλή συγκομιδή και για τον οσκαρικό «Πληροφοριοδότη» του Σκορσέζε με 289 εκατ. (90 εκατ. κόστος).
- Εκπληξη το «Mama Mia»
- Από τους «Πειρατές» στον «Σκοτεινό ιππότη»
- Ακριβή αποτυχία το «John Carter»
Το animation πήρε το αίμα του πίσω
- Οι μεγάλες προσδοκίες «Χόμπιτ» και Κλιντ Ιστγουντ
2015: Ηδη 4 ταινίες («Jurassic World», «Furious 7», «Avengers: Age of Ultron», «Minions») έχουν ξεπεράσει το 1 δισ. των εισπράξεων, αριθμός που πιθανότατα θα μεγαλώσει, χάρη στον νέο «Τζέιμς Μποντ» και την επανέναρξη του «Πολέμου των Αστρων» που θα καταφτάσουν μέχρι τα Χριστούγεννα. Τα δύο τελευταία φιλμ πάντως αναμένονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον -εκτός των άλλων- και λόγω της ποιότητας των συντελεστών τους, η οποία μπορεί να τα οδηγήσει και προς τις οσκαρικές υποψηφιότητες.
- Ζήτω τα κόμικς
2010: Εκτός του εφηβικού κοινού, άλλη σταθερά των πολυκινηματογράφων είναι τα μικρά παιδιά, με τις ανάλογες ταινίες να βρίσκονται πάντα ψηλά στις λίστες των εισιτηρίων. Ετσι η κορυφή του 2010 ανήκει στο «Toy Story 3», ένα ομολογουμένως εξαιρετικό animation, το οποίο κόστισε πολλά (200 εκατ.) αλλά ξεπέρασε με άνεση το 1 δισ. στις εισπράξεις. Ακόμα πιο ακριβό πάντως ήταν το «Μαλλιά Κουβάρια» (260 εκατ.), επίσης κινούμενο σχέδιο· χειρότερος σε επιδόσεις ο «Λυκάνθρωπος», ο οποίος παρά την παρουσία των Μπενίσιο Ντελ Τόρο και Αντονι Χόπκινς δεν κατάφερε να καλύψει καν το κόστος της παραγωγής. Από την άλλη μεριά, η «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» ξεπέρασε κάθε προσδοκία με 1 δισ. στα ταμεία, μακράν τα περισσότερα που έχει πετύχει ποτέ ταινία του Τιμ Μπάρτον. Το Οσκαρ πήγε στον «Λόγο του Βασιλιά» (414 εκατ.)
No comments:
Post a Comment