Από τους μεγάλους νικητές, ο Στέλιος Μάινας, μαζί με τον πρόεδρο της Ακαδημίας, Βασίλη Κατσούφη (δεξιά).
Εναν μεγάλο νικητή, αρκετή συγκίνηση
και έναν πύρινο λόγο: αυτά, ανάμεσα σε άλλα, περιέλαβε η (μάλλον
αχρείαστα εκτενής) 7η απονομή των βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας
Κινηματογράφου, που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Δευτέρας, στη Στέγη
Γραμμάτων και Τεχνών. Να τα πάρουμε όμως από την αρχή. Ομολογώ πως όταν
είδα το «Τετάρτη 04.45» να συγκεντρώνει ένα ένα όλα σχεδόν τα
δευτερεύοντα βραβεία, ανησύχησα πως το πράγμα θα εξελιχθεί ανάλογα με τα
φετινά Οσκαρ (εκεί αυτά τα πήρε το «Mad Max») και οι Ελληνες συνάδελφοι
των μελών της αμερικανικής Ακαδημίας θα κάνουν στο τέλος την ίδια
γελοία μοιρασιά.
Ευτυχώς τίποτε από αυτά δεν συνέβη. Το ιδιαίτερο νεονουάρ του Αλέξη Αλεξίου, το οποίο ξεχώριζε μάλλον άνετα από τον φετινό ανταγωνισμό, συνέχισε να συλλέγει αγαλματίδια (9 στο σύνολο) συμπεριλαμβανομένων εκείνων για την καλύτερη σκηνοθεσία και την καλύτερη ταινία μυθοπλασίας. Ο Στέλιος Μάινας τιμήθηκε επίσης για τον Α΄ ανδρικό ρόλο, ενώ το ίδιο έγινε και με τη μουσική του Γιάννη Βεσλεμέ (Felizol). Οσο για τα «σοβαρά» βραβεία που του ξέφυγαν, εκείνο για το κορυφαίο σενάριο κατέληξε στον Ευθύμη Φιλίππου για το «Chevalier» ενώ ο Β΄ ανδρικός πήγε στον εκλιπόντα Μηνά Χατζησάββα («Ενας άλλος κόσμος»). Η τελευταία αυτή βράβευση ήταν από τις πιο συγκινητικές στιγμές, σε μια βραδιά πάντως που επιφύλαξε αρκετές τέτοιες.
Το κορυφαίο σύγχρονο ζήτημα του προσφυγικού ήταν πανταχού παρόν. Ο τόνος δόθηκε εξαρχής με μια σύνθεση του Νίκου Σούλη· εικόνες του αρχείου της ΕΡΤ από τη Μικρασιατική Καταστροφή μονταρίστηκαν μαζί με κάδρα του σύγχρονου δράματος, διά χειρός του βραβευμένου φωτογράφου Γιάννη Μπεχράκη. Την ίδια στιγμή, μια ομάδα προσφύγων στάθηκαν σιωπηλοί στη σκηνή υψώνοντας αυτοσχέδια πλακάτ με αιτήματα όπως «Stop the War» και «Open Borders». Εξίσου μεστός σε μηνύματα και ο λόγος του Ευγένιου Τριβιζά, ο οποίος απένειμε το βραβείο σκηνοθεσίας: «Θα σας έλεγα ένα παραμύθι, αλλά φαίνεται ότι όλοι οι δράκοι και οι γίγαντες έχουν βγει από τα παραμύθια και σέρνονται ανάμεσά μας. Αλλά εγώ πιστεύω ότι, όπως στα παραμύθια, θα καταφέρουμε στο τέλος να νικήσουμε τους δράκους και τους γίγαντες που δυναστεύουν τους καλύτερους εαυτούς μας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο μεγάλος παραμυθάς.
Τα πιο έντονα συναισθήματα, ωστόσο, προκάλεσε, όταν ανέβηκε στη σκηνή, η Βανέσα Ρεντγκρέιβ. Η θρυλική Βρετανίδα ηθοποιός και επίτιμη καλεσμένη των βραβείων, σε έναν συναισθηματικά φορτισμένο λόγο, κατακεραύνωσε τις ευρωπαϊκές ηγεσίες για τη στάση τους στο προσφυγικό ενώ ευχαρίστησε τους Ελληνες για την ανθρωπιστική προσφορά τους στους κατατρεγμένους. «Ντροπή σου Ευρώπη!» είπε χαρακτηριστικά η Ρεντγκρέιβ, για να συνεχίσει με προσωπική αναφορά στον πρόεδρο της Κομισιόν, Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, και στην πολιτική της ευρωπαϊκής ηγεσίας, η οποία όπως επισήμανε: «Ανοιξε τις πόρτες της Αποκάλυψης». Προέτρεψε, τέλος, την ελληνική κυβέρνηση να απαιτήσει χρήματα από την Ευρώπη, τόσο για τη χώρα όσο και για τους πρόσφυγες.
Ευτυχώς τίποτε από αυτά δεν συνέβη. Το ιδιαίτερο νεονουάρ του Αλέξη Αλεξίου, το οποίο ξεχώριζε μάλλον άνετα από τον φετινό ανταγωνισμό, συνέχισε να συλλέγει αγαλματίδια (9 στο σύνολο) συμπεριλαμβανομένων εκείνων για την καλύτερη σκηνοθεσία και την καλύτερη ταινία μυθοπλασίας. Ο Στέλιος Μάινας τιμήθηκε επίσης για τον Α΄ ανδρικό ρόλο, ενώ το ίδιο έγινε και με τη μουσική του Γιάννη Βεσλεμέ (Felizol). Οσο για τα «σοβαρά» βραβεία που του ξέφυγαν, εκείνο για το κορυφαίο σενάριο κατέληξε στον Ευθύμη Φιλίππου για το «Chevalier» ενώ ο Β΄ ανδρικός πήγε στον εκλιπόντα Μηνά Χατζησάββα («Ενας άλλος κόσμος»). Η τελευταία αυτή βράβευση ήταν από τις πιο συγκινητικές στιγμές, σε μια βραδιά πάντως που επιφύλαξε αρκετές τέτοιες.
Το κορυφαίο σύγχρονο ζήτημα του προσφυγικού ήταν πανταχού παρόν. Ο τόνος δόθηκε εξαρχής με μια σύνθεση του Νίκου Σούλη· εικόνες του αρχείου της ΕΡΤ από τη Μικρασιατική Καταστροφή μονταρίστηκαν μαζί με κάδρα του σύγχρονου δράματος, διά χειρός του βραβευμένου φωτογράφου Γιάννη Μπεχράκη. Την ίδια στιγμή, μια ομάδα προσφύγων στάθηκαν σιωπηλοί στη σκηνή υψώνοντας αυτοσχέδια πλακάτ με αιτήματα όπως «Stop the War» και «Open Borders». Εξίσου μεστός σε μηνύματα και ο λόγος του Ευγένιου Τριβιζά, ο οποίος απένειμε το βραβείο σκηνοθεσίας: «Θα σας έλεγα ένα παραμύθι, αλλά φαίνεται ότι όλοι οι δράκοι και οι γίγαντες έχουν βγει από τα παραμύθια και σέρνονται ανάμεσά μας. Αλλά εγώ πιστεύω ότι, όπως στα παραμύθια, θα καταφέρουμε στο τέλος να νικήσουμε τους δράκους και τους γίγαντες που δυναστεύουν τους καλύτερους εαυτούς μας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο μεγάλος παραμυθάς.
Τα πιο έντονα συναισθήματα, ωστόσο, προκάλεσε, όταν ανέβηκε στη σκηνή, η Βανέσα Ρεντγκρέιβ. Η θρυλική Βρετανίδα ηθοποιός και επίτιμη καλεσμένη των βραβείων, σε έναν συναισθηματικά φορτισμένο λόγο, κατακεραύνωσε τις ευρωπαϊκές ηγεσίες για τη στάση τους στο προσφυγικό ενώ ευχαρίστησε τους Ελληνες για την ανθρωπιστική προσφορά τους στους κατατρεγμένους. «Ντροπή σου Ευρώπη!» είπε χαρακτηριστικά η Ρεντγκρέιβ, για να συνεχίσει με προσωπική αναφορά στον πρόεδρο της Κομισιόν, Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, και στην πολιτική της ευρωπαϊκής ηγεσίας, η οποία όπως επισήμανε: «Ανοιξε τις πόρτες της Αποκάλυψης». Προέτρεψε, τέλος, την ελληνική κυβέρνηση να απαιτήσει χρήματα από την Ευρώπη, τόσο για τη χώρα όσο και για τους πρόσφυγες.
No comments:
Post a Comment